Impunerea unor prețuri maxime ale polițelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) și reducerea comisioanelor încasate îi vor obliga pe brokerii de asigurări fie să renunțe să mai vândă polițe timp de șase luni, fie să ”vină cu bani de acasă” pentru a-și păstra clienții, a declarat miercuri, pentru News.ro, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR), Bogdan Andriescu.
Guvernul a dat dreptul ASF, prin Ordonanță de Urgență, să fixeze prețuri maxime pentru polițele RCA pentru o perioadă de șase luni, ceea ce echivalează cu o înghețare a prețurilor, scrie News.ro.
Măsura, permisă în cazuri excepționale de Comisia Europeană, este fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Luni, ASF a stabilit prețurile care vor fi valabile timp de șase luni în România.
Astfel, tariful maxim RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone va fi de 7.534 lei, iar tariful maxim anual al unei polițe obișnuite, pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deținut de o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani, va fi de 610 lei.
Înghețarea prețurilor ar trebui să afecteze în primul rând jucătorii de pe piața RCA, pe care mai activează doar opt companii.
Însă cunoscătorii pieție spun că, în realitate, din opt jucători, doar trei sau patru sunt activi cu adevărat în piață, restul companiilor nefiind interesate decât în măsură foarte redusă de segmentul RCA.
Însă înghețarea prețurilor RCA îi lovește puternic pe brokerii de asigurări, care și-au dezvoltat afacerile în ultimii ani, pe măsură ce companiile de asigurări au apelat tot mai mult la acest canal de vânzări, care a devenit dominant în piață.
CITEȘTE ȘI FOTO Casa Frumoasă, monument istoric din centrul Capitalei, a fost scoasă la licitație pentru 4 milioane de euro”Brokerii vor trebui să vină cu bani de acasă pentru a-și păstra clienții. Am speranța că măsura nu va fi aprobată de Consiliul Concurenței, altfel nu vom avea o piață normală timp de șase luni”, a afirmat președintele UNSICAR, pentru News.ro.
Președintele Consiliul Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat luna trecută, pentru News.ro, că autoritatea a acceptat doar ca măsură temporară activarea unei clauze prin care să se înghețe tarifele RCA timp de șase luni, până la adoptarea legii care va reglementa piața.
”Consiliul Concurenței va analiza Hotărârea de Guvern prin care se cere plafonarea tarifelor și va stabili dacă este sau nu oportună această măsură. Autoritatea nu a primit încă HG pentru a-l putea analiza. Înghețarea tarifelor este o măsură extraordinară, care a mai fost luată o singură dată, în 1997”, au declarat miercuri, pentru News.ro, surse din piață.
Andriescu a subliniat faptul că nivelul tarifelor, stabilit de ASF. a nemulțumit pe aproape toată lumea, de la asigurători și brokeri până la o parte a transportatorilor.
Pe piața RCA sunt active cu adevărat, în realitate, doar patru companii - Asirom, EuroIns, City Insurance și Omniasig -, de care depind și câștigurile brokerilor, restul nefiind interesate să vândă polițe decât pe unele segmente, astfel că anunță prețuri foarte mari.
Însă înghețarea prețurilor riscă să genereze distorsiuni în piață și să aducă clienți nedoriți firmelor neinteresate de RCA, așa că acestea au anunțat scăderea unilaterală a comisioanelor brokerilor - la 1-2%, în cazul Generali și Allianz-Țiriac.
Din csauza comisioanelor prea mici, brokerii nu vor fi interesați să promoveze polițele firmelor neinteresate să opereze pe piață într-o perioadă de prețuri fixate artificial de către stat.
Însă în piață comisioanele s-au redus pe toată linia, ajungând între 1% și 10%, astfel că unii brokeri vor renunța să mai vândă polițe RCA, a avertizat președintele UNSICAR.
De altfel, Andriescu nu exclude ca unele firme de asigurare să renunțe complet să mai vândă RCA timp de șase luni.
În cazul în care tarifele maxime fixate de către ASF pe perioada înghețării prețurilor vor fi considerate prea mici, companiile de asigurări vor fi dezinteresate să vândă polițe, ceea ce ar putea genera probleme șoferilor cărora le expiră polițele.
Piața RCA este zguduită de probleme, în condițiile în care două companii de pe piață, Astra și Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance și Euroins se află în diverse proceduri speciale.
Pe piața RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama și Uniqa.
Firma cu capital austriac Grawe, care își anunțase intrarea pe piața RCA în luna octombrie, nu a mai dat niciun semn că ar fi interesată să intre în piață într-o perioadă agitată, cu prețuri înghețate.