Comisiile de buget-finanțe și transporturi au avut, miercuri, la Senat, o dezbatere cu reprezentanții transportatorilor, pe tema polițelor RCA, printre propunerile pe care PSD dorește să le introducă într-un proiect de lege ce urmează să intre în dezbaterea plenului fiind înființarea unei societăți de asigurare românească, pe modelul ADAS, dar și obligativitatea ASF de a reglementa un nivel de referință pentru RCA.
Profit.ro a scris de la începtul anului despre intenția conducerii ASF de a sprijini capitalizarea Eximbank și intrarea societății de stat pe piața RCA.
Liderul grupului PSD din Senat, Mihai Fifor, a arătat, la finalul discuției cu reprezentanții transportatorilor, că s-a stabilit ca, săptămâna viitoare, proiectul de lege care se referă la polițele RCA inițiat de PSD să fie votat în plenul Senatului, pentru a fi transmis Camerei Deputaților, for decizional în acest caz, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”În perioada imediat următoare, colegii de la Senat și Camera Deputaților, din comisiile de buget-finanțe, vor solicita ASF să vină în fața comisiilor, pentru o discuție aplicată pe același subiect, pentru că lucrurile nu mai trebuie să rămână așa și transportatorii așteaptă soluții din partea noastră”, a spus Fifor.
Președintele Comisiei de buget-finanțe, Viorel Arcaș, a arătat la rândul lui că proiectul de lege semnat de parlamentarii PSD a fost trimis din luna iunie la Guvern, pentru un aviz care nu a fost transmis nici până în prezent.
”Putea fi rezolvată această problemă mult mai repede, pentru că este o noutate chiar inițiativa legislativă, pentru că nu am avut, până acum, o lege privind RCA la noi în țară. Este o chestiune importantă, care afectează milioane de oameni în România”, a spus Arcaș, menționând că sunt șase milioane de utilizatori ai acestui produs obligatoriu al statului, astfel că statul ar trebui să intervină asupra nivelului prețului RCA.
CITEȘTE ȘI BNR: Băncile estimează că vor înăspri și mai mult condițiile de creditare pentru populație în trimestrul al treileaViorel Arcaș a prezentat și modificările convenite, în proiectul de lege, după discuțiile cu transportatorii.
”S-a decis introducerea unor modificări care să reglementeze nivelul de referință pentru RCA, sarcină care se va da, prin lege, Autorității pentru Supraveghere Financiară (ASF), în primă fază”, a afirmat președintele comisiei de buget-finanțe, care a menționat că aceasta este cea mai importantă prevedere care se va afla în lege, sub forma unui amendament.
În plus, s-au stabilit criterii de risc, care vor fi introduse în calculul tarifului RCA, precum și introducerea ”tractării” autovehiculului, ca o componentă obligatorie a RCA.
”Cel mai important lucru, și vom vedea cum îl vom introduce în lege, reînființarea unei societăți prin care se poate crea un cadru concurențial sănătos, care nu permite un salt atât de mare al tarifelor RCA”, a precizat președintele Comisiei de buget-finanțe, menționând că această societate ar putea funcționa precum fosta ADAS (Agenția Domeniului de Asigurări a Statului - n.r.).
Senatorul PSD Eugen Teodorovici a declarat că principiul de la care s-a pornit în elaborarea proiectului de lege a fost protejarea consumatorului, fără a crea un mediu dezechilibrat între asigurat și asigurător.
El a arătat că, din informațiile transmise de ASF, ”astăzi, firmele de asigurare încasează de pe urma polițelor RCA cam peste 30% în plus față de prețul real pe care va trebui să îl plătească un asigurat, ținând cont și de daunele pe care le are într-un an”.
”Este o diferență extrem de mare, care trebuie să se reducă. În baza noii legi, contractul RCA va trebui să se reducă cu 30% față de cât este astăzi o poliță RCA”, a spus Teodorovici.
Senatorul PSD a mai afirmat că, prin propunerea legislativă, se dorește ca prevederea prin care cartea verde este plătită de orice tip de autoturism să fie eliminată.
CITEȘTE ȘI Locuitorii din Atena, Roma, București și Paris sunt cel mai puțin mulțumiți de orașele lor”Va plăti carte verde doar cel care iese de pe teritoriul României”, a arătat Teodorovici. El a făcut referire și la eliminarea vârstei din criteriile pe baza cărora se stabilește tariful RCA, astfel încât tinerii să nu mai plătească o poliță mai scumpă decât alți asigurați, urmând a se lua în calcul doar istoricul celui care are polița RCA.
O altă prevedere se referă la service-urile care efectuează reparațiile în urma unui accident, Teodorovici menționând că acele service-uri care refuză reparația unui autoturism asigurat își vor pierde licența de funcționare.
”Trebuie să separăm ceea ce astăzi este un conflict de interese, și anume faptul că ASF are atribuții legate de polițele RCA, și o parte din aceste polițe se duce spre ASF, ceea ce nu trebuie să se mai întâmple, pe viitor”, a mai spus Teodorovici.