Situația excepțională generată de cazul City Insurance, companie cu 3 milioane de asigurați RCA, a determinat Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să adopte miercuri schimbări la Fondul Național de Protecție (FNP), astfel încât să se poată folosi rapid zecile de milioane de euro aflate în conturi pentru a se plăti daunele externe care vor veni de la asigurații RCA ai City, de cei neasigurați și nu numai.
“Prin decizia luată de Consiliul ASF, Autoritatea de Supraveghere Financiara aduce câteva modificări la Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (FNP) gestionat de Biroul Asigurătorilor Auto AAR, modificări menite să asigure o utilizare rapidă și flexibilă a a disponibilului din conturile FNP pentru acoperirea daunelor externe suferite de asigurații RCA cu polițe emise de City Insurance, cu impact cât mai redus asupra consumatorilor de asigurări RCA dar și asupra asigurătorilor care contribuie la formarea FNP”, a declarat Valentin Ionescu, director general sector asigurări în ASF, citat de Hotnews.ro.
Proiectul adoptat a fost lansat recent în consultare publică și vizează schimbări importante la modul cum este reglementat încă din 2017 Fondul Național de Protecție (FNP).
Acest Fond este gestionat de către Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR), care are ca membri toți asigurătorii RCA din România, și din el se plătesc daunele pe Carte Verde (daunele externe), daunele făcute de cei neasigurați RCA ori neidentificați, despăgubiri în dosare de daună deschise în baza unor asigurări de frontieră emise sub autoritatea BAAR false sau falsificate, dacă obligația de plată este stabilită în baza unor hotărâri judecătorești definitive/irevocabile pronunțate într-un alt stat membru, precum și alte cheltuieli.
Principala modificare vizează posibilitatea utilizării fondurilor disponibile în FNP și sub nivelul de referință de 30 milioane de euro, dar nu mai puțin de 10 milioane de euro.
Sorin Greceanu, directorul general al BAAR, a explicat cum funcționează Fondul Național de Protecție, ce disponibilități are și de ce schimbările sunt făcute tocmai în contextul falimentului City Insurance:
"Conform Regulamentului nr. 6/2017 privind FNP disponibilul FNP trebuie aibă o valoare mai mare decât nivelul de referința de 30 de milioane de euro. În prezent disponibilul FNP este de 43,5 milioane de euro, iar nivelul contribuției permanente este de 4,5% din primele brute încasate aceasta fiind plătită lunar. În vederea utilizării rapide și flexibile a acestuia în situații excepționale – așa cum este falimentul City, pentru a avea un impact cât mai redus asupra consumatorilor de asigurări RCA și a asigurătorilor care contribuie în continuare la formarea și menținerea Fondului Național de Protecție (FNP), a fost propusă modificarea Regulamentului FNP, astfel încât să se prevadă ca, în situații excepționale, să existe posibilitatea utilizării disponibilului FNP și sub nivelul de referință de 30.000.000 de euro dar nu mai puțin de 10.000.000 euro.
Această modificare ar da posibilitatea ca, în situații excepționale, BAAR să utilizeze pentru plăți, nu doar 13 milioane de euro, ci peste 33 de milioane de euro, diferența dintre disponibilul actual al FNP de 43,5 milioane de euro și nivelul minim de 10 milioane de euro prevăzut acum. Astfel, prin posibilitatea de utilizare a acestei sume mult mai mari din disponibilul existent la ora actuală în FNP pentru plăți de despăgubiri, se reduce presiunea asupra necesității de finanțare a FNP prin contribuții permanente, în condițiile în care avem acest disponibil la ora actuală.", a declarat Sorin Greceanu, directorul general al BAAR.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Brokerii au îndeplinit dorința UNIQA Asigurări de a ieși din piața RCA. Oferta companiei - eliminată, după tăierea brutală a comisionuluiPentru a-și recupera apoi o parte din aceste sume plătite în contul unor companii intrate in faliment, BAAR se duce către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), doar că de aici nu vor putea încasa decât maxim 500.000 de lei (100.000 de euro) pe fiecare contract de asigurare, conform Ordonanței de urgență adoptate miercuri de Guvern.
Ordonanța de Urgență adoptată de Guvern va permite Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) să poată face plata despăgubirilor către asigurați imediat ce ASF retrage autorizația City Insurance și deschide procedura de faliment, fără să se mai aștepte ca falimentul să fie declarat prin decizia definitivă în instanță.
Mai exact, FGA poate plăti în 60 de zile de la publicarea în Monitorul oficial a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare a asigurătorului.
O altă modificare importantă este că păgubiții care au de recuperat despăgubiri de la o firmă de asigurări intrată în faliment vor putea primi cel mult 500.000 de lei pe fiecare contract pe care îl au la o astfel de firmă în faliment. Acum, suma maximă este de 450.000 de lei și se acordă de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) per creditor, și nu pe fiecare contract de asigurare.