Adăugată poliței RCA, clauza decontare directă, disponibilă pe piață din luna iulie a anului trecut, transformă asigurarea de răspundere față de terți într-o asigurare cu valențe de CASCO, la prețuri cu mult mai mici decât corespondentul său cu acoperiri mai mari . Profit.ro a adunat date de la companiile al căror profil se pretează la vânzarea de RCA cu decontare directă și poate indica ce firme sunt cel mai active în domeniu și ce prețuri practică pentru acest produs.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Raportat exclusiv la daunele provocate de alți șoferi, clauza decontare directă transformă RCA în poliță CASCO pentru mașina asigurată.
Concret, marea schimbare este că, în cazul unui accident, șoferul păgubit va fi acoperit de propriul asigurător RCA și nu de asigurătorul șoferului vinovat. Ulterior, cele două firme de asigurare urmează să își regleze datoriile. Este același sistem de tip regres care funcționează în cazul șoferilor care aleg să își repare mașina pe propria asigurare CASCO nu pe polița RCA a șoferului vinovat. Decontarea între cei doi asigurători se face ulterior.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Decontarea directă a intrat în legislația RCA abia anul trecut, însă posibilitatea introducerii acestei clauze (inclusiv sub formă obligatorie) a fost discutată ani de zile, în contextul problemelor majore cu plata daunelor pe care le-au avut societăți ca Astra sau Carpatica Asig, ajunse și la în faliment la un moment dat.
Această soluție a fost susținută și până la urmă impusă în lege, chiar dacă sub formă facultativă, de către actualul vicepreșdinte ASF, Cornel Coca Constantinescu.
Firmele care nu se bazează tradițional pe vânzarea de RCA s-au opus radical o perioadă, însă și-au schimbat ulterior poziția, ajungând astăzi, într-o anumită măsură chiar să promoveze acest produs.
Principala lor obiecție - altfel justificată de cifre cum ar fi sumele uriașe cu care societăți de asigurare s-au înscris la masa credală a Astra tocmai în urma unor regrese RCA-CASCO - era că riscă să nu mai primească banii de la asigurătorul șoferului vinovat, mai ales că majoritatea polițelor RCA sunt vândute de doar două societăți de asigurare, ambele cu probleme în trecut în ceea ce privește plata daunelor.
În prezent însă, cel puțin două societăți mari, aparținând un grupuri internaționale solide, apasă puternic pe pedala RCA, după cum arată cifrele furnizate de Profit.ro de mai multe societăți de asigurare.
Allianz Țiriac și Asirom au strategii clare pentru promovarea decontării directe, iar asta se vede pe cifre
Profit.ro a colectat date de la patru dintre cei nouă asigurători autorizați să vândă RCA în România.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fostul soț al Olguței Vasilescu aduce forțe proaspete în ASF, fără experiență în asigurări și pensii: fina lui Victor Ponta, doctor în filosofie la Baia Mare, soția ministrului Ionuț Mișa și un fost angajat DIPICei patru sunt și singurii care se pretează cu adevărat la acest produs, având în vedere că au un număr mic de reclamații și deci ar putea fi atractivi pentru clienți din acest punct de vedere, dar au și o cotă de piață de cel puțin 5% pe zona RCA.
Este vorba despre Allianz-Țiriac, Asirom, Omniasig și Groupama, cu mențiunea că Asirom este și singura societate din România, parte a unui mare grup străin, care în ultimii ani a fost cu adevărat interesată de piață.
După primele nouă luni ale anului trecut, Asirom avea o cotă de piață de aproximativ 12%, semnificativ mai puțin decât liderii City Insurance, cu 30% și respectiv 28%, dar mai mult decât dublu față de orice altă companie din România.
Pe de altă parte, Allianz Țiriac este singura firmă care a promovat clauza decontare directă inclusiv prin reclame în media, iar acest lucru s-a văzut.
Dacă la începutul lui decembrie 2017 avea în portofoliu circa 7.000 de polițe, la jumătatea lui ianuarie avea deja 17.000, după cum a arătat compania pentru Profit.ro.
CITEȘTE ȘI City Insurance, liderul pieței RCA după ce a ieșit recent din redresare, își prezintă rezultatele pe 2017: după impunerea unui tarif unic pentru polițele RCA, firmele au boicotat vânzareaCirca 50 de clienți au înregistrat deja și dosare de daună în baza acestei clauze.
Strategia de comunicare a companiei o împiedică să exprime cifra și în procente din totalul portofoliului, dar estimările Profit.ro sunt că cele 17.000 de polițe ar reprezenta undeva între 10% și 15% din totalul polițelor RCA vândute în ultimele 4-5 luni.
Allianz Țiriac ne-a transmis că aproximativ 70% din totalul clauzelor decontare directă au fost vândute unor clienți persoane fizice.
Asirom VIG, arată cifrele colectate de Profit.ro, este cealaltă prezență semnificativă pe zona polițelor RCA cu decontare directă și mizează în continuare pe acest produs nou.
“Decontarea directă reprezintă un beneficiu important pentru clienți, iar faptul că toți asigurătorii RCA au ajuns la un acord de recuperare despăgubiri care, per ansamblu, duce la diminuarea costului total pentru asigurați, dovedește un semn de maturitate și progres la nivel de piață. În prezent, ponderea acestora în portofoliul RCA al Asirom VIG este de aproape 10% și ne așteptăm să crească în continuare.’, transmit responsabilii Asirom.
Și la firma austriacă este de notat o creștere semnificativă a vânzărilor față de anul trecut, în condițiile în care în perioada iulie-noiembrie 2017 ponderea decontării directe a fost de doar 5%, iar în prezent a ajuns la 10%.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Concentrare fără precedent pe piața RCA: doar două firme asigură peste 80% din mașiniÎn cazul colegei de grup a Asirom, Omniasig VIG, cifrele sunt mai moderate. Din iulie până la finalul lui 2017, doar 3% din polițele RCA au fost emise cu clauza decontare directă.
La Groupama vorbim de aproximativ 4.000 de polițe ceea ce reprezintă între 3 și 4% din asigurările RCA ale firmei franceze.
Cât plătești în plus la RCA pentru a avea decontarea directă
Clauza decontare directă directă presupune plata unei sume suplimentare tarifului RCA de bază. La unele firme această sumă suplimentară este fixă, la altele variază de la client la client.
Omniasig VIG, de exemplu, percepe 85 de lei în plus, indiferent de automobil sau șofer, pentru o perioadă de un an.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fostul soț al Olguței Vasilescu aduce forțe proaspete în ASF, fără experiență în asigurări și pensii: fina lui Victor Ponta, doctor în filosofie la Baia Mare, soția ministrului Ionuț Mișa și un fost angajat DIPILa celelalte, calculul este în funcție de criteriile consacrate. Publicația www.1asig.ro , specializată în domeniu, a realizat mai multe simulări în privința prețului decontării directe.
Astfel, pentru o Skoda Fabia de 1,2 litri condusă de un șofer de 35 de ani încadrată în cea mai bună categorie de bonus, Allianz Țiriac cere în plus 88 de lei, Asirom 45 de lei iar Groupama 190 de lei.
La un Volkswagen Passat de 2 litri, din 2010, condus de un șofer de 39 de ani, Allianz cere 90 de lei, Asirom 52 de lei și Groupama circa 170 de lei.
Procentual, raportat la tariful RCA, clauza decontare directă nu sare de 15-20%.
Brokerii: înainte de falimentele Astra și Carpatica Asig poate interesul ar fi fost mai mare. Astăzi, lumea se uită doar la preț mai mult ca oricând, pentru că nu mai sunt mari probleme cu plata daunelor
Ponderile relativ reduse ale clauzelor decontare directă sunt explicabile nu atât prin dezinteresul companiilor, cât mai ales prin lipsa de interes a șoferilor, spun mai mulți brokeri cu prezență importantă în sectorul RCA.
Practic, arată aceștia, cea mai mare parte a polițelor de acest tip sunt vândute nu prin rețelele de intermediari, ci prin proprii agenți, mai ales că aceștia din urmă sunt obligați prin lege să prezinte clauza fiecărui client.
“Vând 20.000 de polițe RCA pe lună și nu cred că am 150 cu decontare directă. Sunt undeva sub 1%”, spune un broker.
Explicația, paradoxal, ține și de aparenta liniște pe care o traversează astăzi piața asigurărilor.
“Poate pe vremea Astra și Carpatica, în ultima lor perioadă, ar fi avut mai mult sens decontarea directă. Atunci chiar erau mari probleme cu plata daunelor, în cazul celor două, iar lumea s-ar fi putut gândi de două ori dacă nu cumva e mai bine să plătească ceva în plus pentru a se asigura că nu stă cu lunile cu mașina în service. Acum, poate pare paradoxal, dar City Insurance și Euroins, chiar dacă o expunere mult mai mare decât aveau Astra și Carpatica, plătesc destul de bine. Ce înseamnă 3.000 de reclamații, cât are City, la 3 milioane de polițe? O nimica toată. Și atunci omul nu găsește motivația pentru a cumpăra o poliță de decontarea directă”, arată un alt broker.
ASF speră ca până la finalul acestui an cel puțin 15% din polițele RCA să vină cu decontare directă. În primul rând pentru că asta ar însemna și o diversificare a pieței, dominată astăzi de City Insurance și Euroins, firme care se impun exclusiv prin tariful redus.