În ultimii 9 ani, numărul accidentelor din România a crescut de 20 de ori, și frecvența vătămărilor fiind mai mare, atrage atenția șeful de la Allianz Țiriac, Virgil Șoncutean. „Noi, în fiecare an, pe străzile din România, avem un cutremur din ’77 ca și consecințe”, afirmă acesta.
Plafonarea prețului polițelor RCA nu corespunde realității unor daune foarte ridicate rezultate din accidentele rutiere, spune Virgil Șoncutean, CEO la Allianz Țiriac. „România este în top, țara cu cele mai multe accidente și victime din accidente din Europa. Asta are un cost pe care trebuie să-l plătească cineva”, a adăugat acesta.
Din 2007 și până în prezent, daunele plătite pentru vătămări corporale au crescut cu 2.000%. Mai mult decât atât, sumele de plată sunt la latitudinea instanțelor judecătorești, ceea ce imprimă o volatilitate și mai ridicată plăților daunelor.
În portofoliul Allianz Țiriac, 5% din asigurații RCA au un incident auto, iar acest indicator de frecvență este de 40% în rândul transportatorilor, aceștia provocând pagube de o severitate mai mare. Un TIR tinde să cauzeze daune materiale mai mari decât o poate face o mașină mică.
Compania condusă de Șoncutean – fără să fi avut un portofoliu foarte mare de transportatori până la dispariția din piață a Astra Asigurări și Carpatica Asig – are o dată la 2 luni sau la 3 luni de asigurat un accident cu pagube mai mari de 500.000 de lei.
Unele accidente au pagube catastrofale
Cel mai mare dintre acestea a fost înregistrat în țară, iar daunele s-au ridicat la 10 milioane de lei (peste 2 milioane de euro), însă, per accident, daunele sunt mult mai mari în străinătate decât în România. Într-un caz din Italia, unde Allianz Țiriac a achitat 1 milion de dolari, nu mai puțin de 700.000 de dolari au reprezentat cheltuielile pentru vătămările corporale.
Aceasta este contextul în care Șoncutean consideră greșită inițiativa din mediul politic de a impune un plafon prețului polițelor RCA, conform ultimelor negocieri dintre autorități și transportatori. „Mie îmi este greu să înțeleg conceptul de preț maximal”, a declarat el. „A impune un preț maximal nu rezolvă problema", adaugă acesta.
Astfel, principala cauză ar fi frecvența și severitatea accidentelor rutiere, în timp ce prețul polițelor RCA nu reprezintă decât efectul. „Nu neg, prețul este ridicat pentru acest segment, dar prețul este o consecință”, zice șeful de la Allianz Țiriac. El enunță cauza cu un exemplu: „În fiecare an, în România, numărul de morți și răniți depășește efectul cutremurului din ’77”.
Plafonarea RCA – o subvenție pentru transportatori
Imixtiunea politicului nu o vede bine: „Etic, eu am o problemă de a înțelege ce s-a întâmplat în ultimele zile, cu referire la negocierile dintre autorități și transportatori pentru plafonarea prețului RCA.” Statul, practic, urmare a unor proteste care nu sunt sociale, se amestecă în ceva care nu este mai mult decât „o criză între 2 bresle de comercianți”.
Impunerea unui preț maximal care nu ar acoperi costurile ar urma să reprezinte o subvenție pentru sectorul transportatorilor auto, în detrimentul celor care, în mod normal, ar trebui să acopere polițe RCA mai mici. „O să avem pensionari care să suporte subvenția, pentru că transportatorii au negociat mai bine”, zice Șoncutean. El insistă și asupra problemei etice: „De ce să pedepsesc un client bun pentru că un alt client și-a negociat în stradă un preț care e insuficient?!”
Chiar se va retrage Allianz Țiriac din piața RCA?
Dacă prețul maximal va fi unul prea ridicat, Allianz Țiriac ia în calcul chiar o retragere de pe piața RCA. „Dacă prețul de referință va fi insuficient, orice scenariu este posibil”, avertizează Șoncutean, adăugând că „nu e un avertisment gratuit”. Apoi nuanțează: „Vom avea dificultăți mari să explicăm acționarilor de ce să rămânem. Nu înseamnă că vom ieși, nu este o discuție cu final cunoscut.”
La întâlnirea precedentă cu acționarii, a fost arătat un plan prin care, pe segmentul RCA, compania ar urma să ajungă la pragul de rentabilitate în 2018. „Noi am rămas convinși că putem ajunge să stopăm pierderea pe RCA”, zice șeful de la Allianz Țiriac, care așteptă încă avizul de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru validarea sa în funcție.
Răspunsul politicului la mișcările din stradă îl determină însă să fie rezervat și, de aceea, nici planurile nu sunt puse la punct. „Orice scenariu e pe un nisip mișcător; orice construcție facem, nu știm care este fundamentul”, a conchis Șoncutean.