Președintele ASF, Mișu Negrițoiu, și directorul Direcției Supraveghere, Florin Golovatic, au explicat, la solicitarea Profit.ro, care a fost scopul studiului Milliman privind piața RCA, document invocat de transportatorii profesioniști ca revelator în ceea ce privește profiturile obținute de asigurători. Pe de altă parte, susținerile transportatorilor se regăsesc cu exactitate în documentul consultat și de Profit.ro.
“Studiul nu este relevant oricum. L-am comandat în momentul în care voiam să vedem dacă analizele de date coincid cu analizele de risc. Studiul ni l-au făcut pe prime notificate. Când am spus, în urmă cu câteva luni, că nu mai sunt motive ca prețurile RCA să crească, m-am bazat și pe acest studiu care arată că rata daunei este undeva la 100-102“, a spus Negrițoiu.
Pe de altă parte, directorul Direcției supraveghere din ASF a arătat că respectivul document a avut o funcțiune mai degrabă internă, orientativă, nefiind destinat din start opiniei publice.
“Un studiu este relevant pentru cel care îl comandă. Din acest motiv, publicarea sa poate aduce confuzie. Motivul pentru care nu a fost publicat este însă unul mult mai clar. Conține date la nivel de societate. Există deja la Consiliul Concurenței o investigație referitor la furnizarea de informații între societățile de asigurări. Din studiul Milliman am încercat să aflăm care este frecvența și dauna medie și dacă tarifele notificate sunt corelate cu cele de vânzare”, a spus Florin Golovatic.
Pe de altă parte, organizațiile firmelor de transport au făcut presiuni asupra ASF să facă public raportul.
După ce au obținut date din respectivul studiu, transportatorii au transmis informații și către opinia publică și le-au folosit în lupta cu asigurătorii.
Potrivit lor, raportul Milliman spune că rata combinată a daunei, adică raportul dintre încasările firmei de asigurare și totalul cheltuielilor sale pe o linie de asigurare (daune plătite, cheltuieli de marketing și vânzare), este undeva la 58% pe segmentul camioanelor.
Cu alte cuvinte, au concluzionat transportatorii, din fiecare 100 de lei încasați pe RCA pentru camioane, asigurătorii cheltuiesc 58 de lei, rămânând cu un profit de 42 de lei. Aceasta, în ciuda afirmațiilor asigurătorilor, că ar avea pierderi de 24 de lei la fiecare 100 de lei. Mai mult, susțineau transportatorii, pe segmentul tinerilor șoferi, considerat foarte riscant și tarifat ca atare, daunalitatea e mai mică decât media.
Profit.ro a consultat o variantă a raportului și poate confirma că informațiile transmise de transportatori sunt reale, în forma lor brută. Totuși, raportul precizează clar că nu ia în calcul mai multe tipuri de cheltuieli ale firmelor de asigurare, cum ar fi rezervele de daune neavizate sau costurile cu reasigurarea, și nici nu se referă la prețuri concrete de vânzare.