Asigurătorii de război în sectorul aviației au anunțat că vor anula acoperirea unor companii aeriene cu domiciliul în Israel și Liban, din cauza conflictului din regiune, unele anulări fiind deja în vigoare, au declarat trei surse din industrie cu informații directe despre acest subiect, transmite Reuters.
Asigurătorii de război de aviație cu sediul în Europa, Statele Unite și pe piața Lloyd's of London pot emite un preaviz de 7 zile de anulare sau alte modificări ale termenilor și condițiilor, în cazul unui conflict major despre care consideră că ar face prea mare riscul asigurării pe termen lung, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Asigurătorii companiilor El Al Airlines, Israir și Arkia au declarat anterior că pot emite astfel de notificări din cauza războiului dintre Israel și grupul palestinian Hamas.
Companiile aeriene israeliene au primit acum notificările, au declarat două surse pentru Reuters, fără a denumi companiile aeriene.
”Apetitul asiguratorilor de război de a continua să acopere aceste riscuri fără recompensă suplimentară diferă și unii vor acum să retragă acoperirea, mai ales având în vedere știrile că guvernul israelian a oferit o protecție pentru a acoperi zborurile”, a declarat Bruce Carman, ofițer șef de asigurare la Hive Underwriters.
Comisia parlamentară pentru finanțe a Israelului a aprobat săptămâna trecută un plan de a oferi o garanție de stat de 6 miliarde de dolari pentru a acoperi asigurarea împotriva riscurilor de război companiilor aeriene israeliene.
Purtătorii de cuvânt ai companiilor aeriene israeliene El Al și Arkia nu au răspuns direct la întrebările Reuters despre dacă asigurătorii au notificat, dar au spus că guvernul le oferă toată acoperirea necesară pentru ca aceștia să continue operațiunile în siguranță.
Un purtător de cuvânt al Israir a declarat că nu a fost notificat de către asigurătorii săi, dar nu a oferit detalii suplimentare.
Un purtător de cuvânt al transportatorului libanez Middle East Airlines nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Transportatorii israelieni au continuat să zboare, în timp ce majoritatea companiilor aeriene străine au anulat zborurile către Tel Aviv, extinzând zborurile doar pentru a-i aduce înapoi pe cei care călătoresc în străinătate și pe cei chemați pentru a rezerva serviciul militar.
Companiile aeriene încheie în mod normal două tipuri de poliță - o poliță ”toate riscurile”, care acoperă atât daunele regulate aduse corpului navei și răspunderea pasagerilor, cât și o poliță de ”război” pentru a acoperi pierderile aeronavei cauzate de război sau de teroare.
CITEȘTE ȘI FOTO BMW ieftinește modelele MINI electrice. Comenzi deschise și prețuri anunțate pentru România”Anumiți asiguratori nu au permis sau nu au oferit asigurări pentru riscul de război și alte riscuri aliate pentru unii operatori”, a declarat Garrett Hanrahan, liderul global al aviației Marsh, pentru Reuters.
El a adăugat că ”Acești operatori nu aveau experiență operațională în zborul în Israel și nu în condițiile în care are loc un conflict”.
O altă preocupare mare a asiguratorilor este pentru aeronavele blocate la sol in zonele de conflict.
Middle East Airlines a declarat săptămâna aceasta că va păstra 5 dintre cele 24 de avioane ale sale în Turcia, în urma atacurilor cu rachete, proiectele și tiruri de artilerie între Israel și Hezbollah.
Companiile aeriene cu sediul în afara Israelului și Libanului nu suferă de anulări ale acoperirii lor pentru regiune, dar se confruntă cu alte restricții, au declarat două surse din industrie.
”Asigurătorii doresc actualizări regulate – fiecare companie aeriană are un profil de risc diferit și, prin urmare, strategii diferite de atenuare a riscului”, a declarat un purtător de cuvânt al grupului de aviație al asociației cumpărătorilor de asigurări Airmic.
Companiile aeriene nu se confruntă încă cu prime suplimentare pentru zborurile lor programate, au spus sursele. Dar li se poate cere să-și lase aeronavele la sol pe aeroporturile din Tel Aviv sau Beirut pentru cel mult trei ore, de exemplu, sau să evite opririle de realimentare la acele aeroporturi, au adăugat două surse.
”Dacă din orice motiv (aeronavele) sunt întârziate, trebuie să comunice cu asigurătorii”, a spus Hanrahan. Zborurile speciale pentru evacuarea oamenilor din Israel ar necesita ”o schimbare materială” a politicii unei companii aeriene, iar companiile aeriene se confruntă cu prime suplimentare cuărinse între 0,05% și 0,1% din valoarea aeronavei pentru zborurile respective, a spus o sursă de intermediere.
Ar putea exista până la 20 de asigurători într-o singură poliță și poate fi greu să-i convingi pe toți să acopere un zbor, au spus sursele.
Norwegian Air a anulat un zbor de evacuare planificat săptămâna trecută din cauza lipsei de asigurare pentru a zbura prin Tel Aviv, dar ulterior a programat un nou zbor de la Eilat, în sudul Israelului.