La acest moment nu există o presiune pe tarifele de primă RCA, iar modificările propuse, în principal referitoare la formă și nu la fond, nu sunt de natură să creeze premisele escaladării acestora în perioada care urmează, susține Cristian Roșu, vicepreședintele Sectorului Asigurări - Reasigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Mesajul este transmis după ce la nivelul Guvernului a fost redactat un proiect care stabilește că limitele de cheltuieli administrative și de vânzare ale poliței de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă, vor fi eliminate, ca și obligația Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) de a reglementa modul de calcul al tarifelor de primă, al criteriilor de risc, al indicilor de încărcare, al coeficienților de majorare și/sau corecție ori altor instrumente de ajustare a tarifelor de primă, condiții în care calculul va avea în vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate. În paralel vor fi anulate prevederile referitoare la posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului, având în vedere o hotărâre a Curții de Justiție a UE care stabilește că obligația de asigurare este permanentă pe perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, indiferent dacă există sau nu intenția proprietarului de a utiliza acest vehicul.
Noile reguli vor fi introduse prin modificarea legislației privind asigurarea de răspundere civilă auto (RCA), după ce Comisia Europeană a atenționat România, într-o scrisoare din iulie 2018, că noua lege RCA îngrădește libertatea asigurătorilor de a-și stabili propriile prime, în special în ceea ce privește reflectarea cheltuielilor administrative și de vânzare în calcularea tarifelor de primă, precum și prin stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă pe care asigurătorii le pot aplica "asiguraților cu risc ridicat" care le sunt alocați de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
„Prin modificările legislative privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, aprobate prin Legea 132/2017 au fost introduse o serie de elemente cum ar fi conceptul de tarif de referință și clientul cu risc ridicat. Aceste elemente nu sunt și nu au fost în fapt modalități de plafonare a tarifelor de primă la nivelul pieței ci au fost instrumente pentru creșterea transparenței și pentru a oferi o mai bună informare a consumatorilor de produse de asigurare asupra modului de determinare a tarifelor de primă RCA. Tarifele de primă RCA și în prezent pot fi stabilite în mod liber de către societățile de asigurare în funcție de istoricul propriu de daunalitate și strategia de afaceri", spune oficialul ASF.
El arată că, din datele avute la dispoziție, tarifele de primă practicate de către societățile de asigurare au fost în general situate sub nivelul tarifelor de primă de referință publicate de ASF". "Modificările propuse de Ministerul Finanțelor în ceea ce privește Legea 132/2017 au drept scop clarificarea anumitor aspecte de formă care să conducă la eliminarea percepției că tarifele de primă RCA sunt sau pot fi stabilite de către ASF", spune acesta.
Astfel, în urma modificărilor propuse, ASF va continua să publice tarifele de referință calculate de către un expert independent, furnizând informațiile relevante privind evoluția daunalității (frecvența, dauna medie, etc.) pentru categoriile folosite și până în prezent. De asemenea acestea vor include în continuare un nivel al cheltuielilor de achiziție și administrare mediu de 25%.
"Evoluțiile recente privind cele două componente de bază care determină tariful de primă nu conduc la concluzia unor creșteri semnificative a tarifelor de primă medii la nivel de piață în perioada următoare în piața RCA din România. De asemenea, conceptul privind clientul cu risc ridicat se menține și ulterior modificărilor propuse urmând ca administrarea acestor clienți să se efectueze de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), conform politicilor interne proprii aprobate de membrii acestui organism. În concluzie, în momentul de față nu există o presiune pe tarifele de primă RCA iar modificările propuse, în principal referitoare la formă și nu la fond, nu sunt de natură să creeze premisele escaladării acestora în perioada care urmează”, adaugă Roșu.