Acțiunile Renault și Fiat Chrysler s-au depreciat puternic după anunțul privind retragerea ofertei de fuziune de către Fiat.
Fiat Chrysler Automotive (FCA) a renunțat, miercuri seara, la oferta de fuziune înaintată Renault, care ar fi creat al treilea mare constructor auto la nivel global, după Volkswagen și Toyota. Fiat a acuzat condițiile politice “dificile” din Franța.
Guvernul francez a confirmat că a cerut amânarea votului privind fuziunea de către board-ul Renault, pentru a putea obține “sprijinul explicit” al Nissan, partenerul de Alianță al Renault.
CITEȘTE ȘI Limitarea gradului de îndatorare are efecte imediate. Împrumuturile noi au risc mai mic, dar sunt și mai puțineAcțiunile producătorului auto francez s-au depreciat cu 6,81% pe bursa de la Paris după primele ore de tranzacționare joi, pe o piață în creștere ușoară. Titlurile Fiat erau în scădere cu 1,73% la Milano și cu 3,34% în tranzacțiile after-hours la New York.
Înainte de ședința de miercuri noapte, acțiunile Renault se tranzacționau cu 56,31 euro, după o creștere importantă în zilele anterioare. Pe 6 iunie dimineața, prețul de tranzacționare pe bursa de la Paris căzuse la 52 euro, după care s-a stabilizat în jurul valorii de 52,4 euro.
“Având în vedere că FCA și-a retras oferta de fuziune, nu putem să nu ne întrebăm cât de mult limitează statul francez oportunitățile strategice și de evaluare ale Renault, în pofida faptului că deține doar o participație de 15% (…). Estimăm că ambele acțiuni vor reacționa negativ, însă credem că FCA are mai multe opțiuni strategice, în timp ce acțiunile Renault prezintă mai multe riscuri pe termen scurt”, arată analiștii casei de brokeraj Jefferies, citați de Reuters.
Primul anunț a fost făcut de Renault, la ora 3 noaptea, când ședința Consiliului de Administrație s-a încheiat fără niciun rezultat în privința acceptării sau respingerii ofertei de fuziune înaintate de Fiat Chrysler. În cadrul ședinței, reprezentanții Nissan s-au abținut de la vot, refuzând să susțină fuziunea. În aceste condiții, guvernul Franței, prin Martin Vial (care este și șeful agenției guvernamentale de administrare a participațiilor statului) și Thomas Courbe, a cerut o amânare a deciziei, pentru a convinge Nissan de beneficiile fuziunii. Practic, Franța a fost de părere că fără un acord deschis al celor de la Nissan, Alianța Renault - Nissan va fi în pericol, de aceea a cerut o amânare. În aceste condiții, cei de la FCA, președintele John Elkann, care reprezintă familia Agnelli, principal acționar al Fiat Chrysler, au decis să retragă oferta “cu efect imediat”.
CITEȘTE ȘI FOTO Strategie: ING inaugurează un nou concept de office„Consiliul de Administrație al Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) din această seară, desfășurat sub președinția lui John Elkann, a decis să retragă cu efect imediat propunerea de fuziune făcută Group Renault”, a transmis FCA oficial.
„FCA rămâne ferm convinsă de atractivitatea transformațional rațională a propunerii care a fost larg apreciată de când a fost transmisă, ai cărei structură și termeni au fost echilibrați cu atenție pentru a oferi beneficii substanțiale tuturor părților. Cu toate acestea, a devenit clar că nu există în prezent condiții politice în Franța pentru ca o astfel de combinație să funcționeze cu succes.
FCA își exprimă sincere mulțumiri Group Renault, în particular președintelui și CEO-ului, și de asemenea partenerilor de Alianță, Nissan Motor Company și Mitsubishi Motors Corporation, pentru angajamentul lor constructiv în toate aspectele propunerii FCA.
FCA va ontinua să livreze angajamente prin implementarea strategiei sale independente.”
În cazul unei fuziuni, acționarii Renault ar fi primit jumătate din acțiunile noii companii, înființată în Olanda și cu sediul la Paris.