Raportul „Health of the Nation” 2024 al rețelei de sănătate Regina Maria arată că femeile accesează servicii de prevenție de trei ori mai des decât bărbații și, în general, merg la medic de două ori mai frecvent pentru a-și rezolva problemele de sănătate.
Femeile abonate în rețeaua Regina Maria accesează de trei ori mai multe servicii de prevenție și de două ori mai multe vizite la medic comparativ cu bărbații, arată studiul „Health of the Nation” 2024 întocmit de rețeaua de sănătate Regina Maria, pe baza datelor colectate intern în 2023.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Femeile din România se dovedesc mult mai proactive în ceea ce privește sănătatea lor. Acestea accesează proceduri de screening și alte servicii de prevenție de 3 ori mai mult decât bărbații. Comportamentul poate fi explicat în parte prin recomandările medicale specifice adresate femeilor, cum ar fi screeningul pentru cancerul de col uterin (testul Babeș-Papanicolau), mamografiile și alte teste ginecologice de rutină.
Printre cele mai frecvente proceduri de prevenție accesate de femei în ultimul an se numără:
● Testarea Babeș-Papanicolau, pentru prevenirea cancerului de col uterin
● Ecografiile de sân și mamografiile pentru depistarea precoce a cancerului mamar
● Analizele și ecografiile de tiroidă, glanda tiroidă fiind o preocupare majoră în România, o țară săracă în iod, unde afecțiunile tiroidiene sunt frecvente
În contextul acesta, se remarcă un comportament preventiv mult mai accentuat în rândul femeilor, ele fiind mai preocupate de diagnosticarea timpurie și tratamentul preventiv, comparativ cu bărbații.
Frecvența vizitelor medicale: Femeile vizitează medicul de două ori mai des decât bărbații
Nu doar prevenția este un domeniu în care femeile se disting. În general, acestea merg la medic de două ori mai frecvent decât bărbații pentru a-și rezolva problemele de sănătate. Tendința este confirmată de datele din raport, care arată că atât femeile abonate, cât și cele neabonate vizitează medicul mult mai des decât bărbații.
Motivațiile din spatele acestui comportament includ, pe lângă prevenție, și necesitatea de a consulta un specialist pentru problemele de sănătate specifice, cum ar fi cele ginecologice, hormonale sau legate de sarcină. În plus, accesul facil la servicii medicale prin abonamentele medicale le permite femeilor să apeleze la îngrijiri medicale de fiecare dată când anticipează o problemă, fără a amâna vizita la medic.
Diferențele de gen în accesarea serviciilor medicale
Diferențele între bărbați și femei în accesarea serviciilor medicale reflectă și un aspect cultural. Deși nu este un fenomen exclusiv românesc, datele ne indică faptul că bărbații tind să fie mai reticenți în a merge la medic, apelând de obicei la consultații doar atunci când problemele devin acute sau de urgență. Acest comportament este mai evident în rândul bărbaților care nu au abonament medical, care sunt de obicei mai reticenți în a căuta ajutor medical preventiv.
De asemenea, bărbații accesează serviciile de imagistică, precum radiografiile, într-o proporție mai mare în context de urgență, cauzate de accidente sau leziuni. Pe de altă parte, femeile manifestă o aplecare mai puternică spre prevenție și controale medicale regulate.
Importanța prevenției pentru sănătatea generală
Frecvența mai mare a vizitelor medicale în rândul femeilor și accesarea mult mai intensă a procedurilor de prevenție susține îmbunătățirea sănătății generale a populației feminine din România. Prevenția joacă un rol esențial în depistarea precoce a bolilor cronice, cum ar fi cancerul, care, în faze incipiente, poate fi tratat cu mult mai mult succes.
Se estimează că peste 40% din cazurile de cancer ar putea fi prevenite prin screening-uri și diagnosticare timpurie. De asemenea, în România, mortalitatea cauzată de afecțiuni tratabile este mai ridicată comparativ cu alte state din Uniunea Europeană, motiv pentru care intensificarea accesului la servicii preventive poate reduce această statistică sumbră.
Raportul „Health of the Nation” a fost realizat pe baza analizei datelor interne ale rețelei de sănătate Regina Maria, în cadrul căreia a fost luat în considerare consumul pacienților din rețea – atât accesările serviciilor medicale cu abonament, cât și fără acest instrument. Concluziile reflectă fie comportamentul pacienților Regina Maria în ansamblu, fie doar cel al abonaților rețelei – acest lucru este specificat de la caz la caz.
Cifrele analizate oglindesc perioada ianuarie – decembrie 2023, alături de informații din anul curent. În anumite subsecțiuni ale raportului sau grafice, sunt ilustrate statistici pentru întreaga perioadă 2018 – 2023.