Procesul de reavizare a dezinfectanților cu avize permanente de la Comisia Națională pentru Produse Biocide, după ce companiile au lucrat cu avize provizorii, este foarte lent, durând chiar și cinci luni, deși testele speciale pentru dezinfectanți au fost efectuate în străinătate, fiind imposibil în țară, a arătat Mircea Turdean, director general Farmec, la Profit Health. Forum.
Videoconferința Profit.Health.Forum, cel mai important eveniment din domeniu în media, a fost organizată cu sprijinul Banca Transilvania, Spitalul Monza, Asociației Distribuitorilor și Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR), Farmec, Asociația Română a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM), fiind transmisă în direct și la Profit TV
„Până acum am lucrat cu avize provizorii. Din vara anului trecut s-a redeschis Comisia de Biocide cu avize permanente și am început să reavizăm. Dar, procesul de reavizare cu avize permanente de la Comisia de Biocide este foarte lent. Avem și în prezent câteva formule care stau din noiembrie spre avizare și nu au fost avizate. Nu este un lucru foarte bun nici pentru Farmec, pentru că avem stocuri foarte mari de materii prime, nici pentru români și nici pentru Ministerul Sănătății să stăm de atâtea luni. Da, am avizat două formule, dar mai avem alte trei, patru formule în lucru. Dar ciclul acesta de cinic luni pentru a aviza niște produse cu toate testele făcute pe sute de mii de euro în străinătate nu este în regulă”, semnalează Turdean.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Directorul general Farmec spune că a luat decizia de a produce dezinfectanți din cauza lipsei acestora, fiind foarte necesari în pandemie, iar producerea dezinfectanților este compatibilă cu cea a produselor cosmetice și de curățenie.
„Am luat decizia să producem și noi dezinfectanți pentru consumul și cererea enorme de dezinfectanți din România. Luasem decizia deja din februarie, în martie ne-am aprovizionat cu materii prime, aveam formulările produse, producția în stoc, dar Comisia Națională pentru Produse Biocide avea un termen de avizare de 90 zile de la Ministerul sănătății și nu puteam să ajungem rapid pe piață cu tonele de dezinfectanți de care era nevoie în spitale, în unități și în diverse magazine. Atunci, Comisia de Biocide a fost suspendată printr-un Ordin de Guvern și a fost repus în funcțiune Institutul Cantacuzino care a dat avize provizorii pentru dezinfectanți”, specifică Turdean.
Directorul general spune că deși Institutul s-a angajat că va emite rapid acele avize provizorii pentru dezinfectanți, nu avea resursele necesare pentru efectua testele speciale pentru aceștia, iar producători români au fost nevoiți să le efectueze în străinătate.
„Ei puteau doar să avizeze acele teste pe care noi, viitorii producători români, trebuia să le facem afară. Așa că ne-am așezat la coadă în Grecia, în Italia. Am comandat pe sute de mii de euro aceste teste speciale pentru dezinfectanți. Am ajuns să avizăm produsele noastre undeva la sfârșitul lunii aprilie. Aici a fost problema deși noi eram pregătiți să punem pe piață aceste produse. Până în acel moment necesarul mare pe care îl avea România pentru dezinfectanți a trebuit să fie luat din import la prețuri foarte mari. Nu a fost suficient să dea doar o Hotărâre de Guvern să se redeschidă Institutul Cantacuzino, trebuia să ajute și să pună la dispoziție și cadre medicale, specialiști și materiale pentru a face acele teste în România”, explică Turdean.
CITEȘTE ȘI PROFIT Health.forum - Ministrul Sănătății: Foarte probabil va trebui să trăim cu o formă sau alta a coronavirusului. Dacă rămânem cu o ghiulea de picior privind gestionarea crizei, vor fi consecințe pentru RomâniaDe altfel, Turdean precizează că Farmec a produs dezinfectanți la capacitate maximă, a livrat pentru spitale și diverse instituții ale statului, iar acest lucru a condus la compensarea scăderilor înregistrate la produsele cosmetice comercializate de companie.
„A fost un canal de lucru în plus. Am produs și dezinfectanți pe lângă produsele pe care le făceam în mod normal. Ne-a ajutat să compensăm scăderile mari care au fost la produsele de tip cosmetic pe piața românească și internațională. Am încheiat anul pe profit, cu o creștere a cifrei de afaceri totale de 9,8 – 10%”, arată Turdean.