Oamenii de știință au dezvoltat un test ieftin și rapid de salivă pentru cancerul de prostată

scris 1 iun 2024

Oamenii de știință au dezvoltat un test de salivă care ar putea "schimba situația" în ceea ce privește cancerul de prostată la nivel mondial, prin depistarea mai devreme a bolii, prin detectarea cazurilor în care bărbații prezintă un risc ridicat și prin evitarea tratamentelor inutile pentru ceilalți, potrivit The Guardian.

25 iulie - Maraton Medika TV - Sanatatea Aparatului Urinar
30 iulie - Maraton Profit News TV: Inteligența Artificială în Economie

Se estimează că numărul bărbaților diagnosticați cu cancer de prostată la nivel mondial se va dubla până la 2,9 milioane pe an până în 2040, iar numărul deceselor anuale va crește cu 85%. Acesta este deja cea mai frecventă formă de cancer masculin în peste 100 de țări, scrie News.ro.

Buget mai mare pentru IMM Plus - Crește cu 2,5 miliarde lei, vor fi sprijinite alte peste 2.300 firme CITEȘTE ȘI Buget mai mare pentru IMM Plus - Crește cu 2,5 miliarde lei, vor fi sprijinite alte peste 2.300 firme

Diagnosticul timpuriu este esențial, dar experții spun că testele standard actuale de sânge PSA pot rata bărbații care au cancer și îi pot face pe alții să treacă prin tratamente inutile sau prin verificări și scanări suplimentare inutile.

Acum, cercetătorii de la Institutul de Cercetare a Cancerului din Londra (ICR) și de la Royal Marsden NHS Foundation Trust par să fi găsit o alternativă mai bună.

Un studiu arată că noul lor test de salivă, care presupune colectarea unei probe de ADN în câteva secunde, este mai precis decât testul standard actual de sânge. Rezultatele vor fi prezentate în acest weekend la cea mai mare conferință despre cancer din lume.

"Cu acest test ar putea fi posibil să schimbăm situația în ceea ce privește cancerul de prostată", a declarat Ros Eeles, profesor de oncogenetică la ICR. "Am demonstrat că un test simplu și ieftin de salivă pentru a identifica bărbații cu risc mai mare din cauza constituției lor genetice este un instrument eficient pentru a depista cancerul la timp".

Oamenii de știință și medicii au dezvoltat testul salivei după ce au studiat ADN-ul a sute de mii de bărbați. Acesta funcționează prin căutarea semnalelor genetice din salivă care sunt legate de cancerul de prostată.

În cadrul studiului Barcode 1, cercetătorii au recrutat peste 6.000 de bărbați europeni pentru a face testul cu salivă. Toți au fost recrutați de la cabinetele medicilor de familie și aveau vârste cuprinse între 55 și 69 de ani - o vârstă la care riscul de cancer de prostată este crescut.

După ce saliva a fost colectată, testul a calculat scorul de risc poligenic (PRS) al fiecărui bărbat. Acest scor se bazează pe 130 de variații genetice din codul ADN care sunt legate de cancerul de prostată.

La cei cu cel mai mare risc genetic, testul a dat mai puține rezultate fals pozitive decât testul PSA, a detectat persoane cu cancer care ar fi fost ratate doar de testul PSA și a detectat o proporție mai mare de cancere agresive decât testul PSA, a precizat ICR.

Îmbătrânirea populației și creșterea speranței de viață înseamnă că numărul bărbaților în vârstă din întreaga lume care trăiesc mai mult timp este în creștere. Deoarece principalii factori de risc pentru cancerul de prostată - cum ar fi vârsta de 50 de ani sau mai mult și antecedente familiale ale bolii - sunt inevitabili, experții consideră că va fi imposibil să se prevină creșterea numărului de cazuri prin simpla schimbare a stilului de viață sau prin intervenții în domeniul sănătății publice.

cancer prostata