Un studiu de caz este cel al rafinăriei petrochimice chineze Yulong, în care Beijing-ul a investit 20 miliarde de dolari. Pe 15 octombrie, Marea Britanie a sancționat-o, acuzând-o că procesează petrol rusesc. Uniunea Europeană a urmat exemplul o săptămână mai târziu.
Însă nici UE, nici Marea Britanie nu au prezentat dovezi că Yulong a încălcat plafoanele de preț la care este permisă achiziționarea de țiței rusesc, cuprinse în sancțiuni, conform Reuters.
Efectul a fost imediat: furnizorii non-ruși ai Yulong, clienții străini, băncile și traderii au anulat contractele cu rafinăria chineză, potrivit Reuters, lăsându-i o singură opțiune: să cumpere și mai mult petrol rusesc, o consecință neintenționată a extinderii măsurilor occidentale de a limita veniturile din petrol ale Moscovei, în timp ce războiul său din Ucraina continuă.
În numai câteva zile de la impunerea sancțiunilor, principalii furnizori de țiței ai Yulong - inclusiv BP, Total, Saudi Aramco, PetroChina și Trafigura - au anulat livrările, de teamă să nu suporte sancțiuni secundare.
În plus, biroul Yulong din Singapore nu a mai avut acees la mai multe servicii, inclusiv la platforma de tranzacționare Intercontinental Exchange, la cea a companiei de consultanță LSEG și la a cea a cel puțin unei firme de brokeraj din UE.
Și băncile din Singapore cu care colabora, inclusiv cele chineze, au preferat să înceteze colaborarea cu rafinăria.
Nici trader-ii prin care Yulong exporta n-au făcut excepție: Vitol și Gunvor au suspendat achizițiile de produse petrochimice dincolo de o perioadă de grație de 13 noiembrie, au declarat două persoane familiarizate cu problema.
Și compania chineză Wanhua Chemicals, care are mai mulți clienți occidentali, a oprit și ea achizițiile de benzen de la Yulong, au declarat trei surse citate de Reuters.
Agenția de presă mai oferă și exemplul rafinăriei indiene Nayara, care a fost părăsită de partenerii occidentali atunci când UE a sancționat-o pentru achizițiile de petrol rusesc în luna iulie. De atunci, importă țiței exclusiv din Rusia.
Rajesh Chopra, analist la firma de consultanță energetică XAnalysts, a declarat că intensificarea achizițiilor de țiței rusesc de către rafinăriile sancționate este o consecință neintenționată.
„Aceste sancțiuni se dovedesc... oarecum contraproductive, deoarece, în loc să oprească procesarea țițeiului rusesc, nu le oferă rafinăriilor sancționate nicio altă opțiune decât să proceseze mai mult țiței rusesc”, a explicat acesta.
Pe parcursul mai multor zile, furnizorii Yulong au anulat cel puțin șase transporturi de âiței și produse petroliere.
Pentru a acoperi deficitul creat de exodul principalilor săi furnizorii, Yulong a contract 15 transporturi de petrol rusesc pentru noiembrie, dublându-și volumul lunar obișnuit din această sursă, adăugând alte 10 transporturi rusești suplimentare cu livrare în decembrie, au declarat traderii.
Yulong și-a deschis anul trecut rafinăria, cu o capacitate de 400.000 de barili, și avea contracte cu companii din Oman, Emiratele Arabe Unite, Canada și Rusia.
Transporturile de țiței rusesc ale Yulong reprezentau 40-50% din achizițiile sale de dinainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor, potrivit a trei traderi și doi analiști. În prezent, petrolul rusesc este responsabil pentru majoritatea, dacă nu pentru toate, importurile sale, au declarat mai mulți traderi citați de Reuters.
Petrolul rusesc părea o alegere sigură, având în vedere că Moscova este un furnizor de lungă durată al Chinei, inclusiv al giganților săi petrolieri de stat, iar comerțul său nu este interzis dacă rafinăriile respectă un plafon de preț impus de Occident.
Cu puține alternative, traderii se așteaptă ca Yulong să se bazeze și mai mult pe petrolul rusesc, care, la o reducere actuală de peste 5 dolari față de valoarea de referință din Orientul Mijlociu, va consolida marjele firmei care înregistrează pierderi.
„Per total, este o binecuvântare deghizată”, a spus un director executiv chinez care se ocupă de petrolul rusesc.
Actorii din piață chestionați de Reuters se așteaptă ca Yulong să identifice soluții pentru a ocoli sancțiunile occidentale.
Rafinăria redirecționează deja o parte mai ridicată a producției petrochimice către piața internă după ce clienții din străinătate au încetat să mai cumpere, ceea ce îi permite să limiteze scăderile producției de rafinării.
Totodată, Yulong ar putea separa o parte din afacerile sale într-o entitate corporativă separată, au declarat surse din industrie, o structură adoptată de rafinăriile sancționate de SUA Shouguang Luqing și Shengxing Chemical, cu intenția de a permite contrapărților să interacționeze cu entități nesancționate.
Yulong, ale cărei achiziții de petrol rusesc din noiembrie se ridică la aproximativ 660 de milioane de dolari, trebuie să identifice și noi canale de finanțare, urmând a colabora mai mult cu furnizorii de credit nebancari chinezi.
Xiamen Xiangyu Group, un trader susținut de guvernul chinez, este așteptat să continue finanțarea achizițiilor Yulong, au declarat două surse apropiate de Xiangyu. Ca intermediar, Xiangyu plătește de obicei în numele Yulong pentru cargourile rusești, devine proprietarul petrolului pe hârtie și acordă rafinăriei 30 de zile pentru a rambursa suma cu dobândă.
Yulong ar putea solicita, de asemenea, credit de la furnizorii săi de petrol rusesc, acum că este un client și mai mare, a declarat același director executiv chinez care se ocupă de petrolul rusesc.













