În total, Comisia a decis sancționarea companiilor implicate cu 72 de milioane de euro, la capătul unei investigații inițiate la finele anului 2023.
Investigația Comisiei a arătat că, timp de peste 12 ani, cei patru producători, Clarios, Exide, FET și Rombat, împreună cu EUROBAT, au încheiat acorduri anticoncurențiale și s-au angajat în practici concertate legate de vânzarea de baterii de pornire pentru autovehicule către producătorii de echipamente originale („OEM”) pentru autovehicule din Spațiul Economic European („SEE”).
Clarios nu a fost amendată, deoarece a dezvăluit Comisiei cartelul, în cadrul programului de clemență.
În paralel, Comisia a închis procedurile inițiate împotriva producătorului de baterii de pornire pentru autovehicule Banner și a furnizorului de servicii Kellen.
Bateriile de pornire pentru autovehicule sunt utilizate în principal pentru vehiculele acționate de motoare cu ardere, cum ar fi autoturismele sau camioanele. Plumbul este cea mai importantă materie primă și cel mai important factor de cost pentru aceste baterii, iar producătorii de baterii plătesc o primă furnizorilor pentru a achiziționa plumb care să aibă calitatea necesară.
Comisia a constatat că cei patru producători, ajutați de asociația profesională EUROBAT, au convenit să creeze prime calculate pe baza prețului lor de achiziție a plumbului („primele EUROBAT”) și să le publice în revista specializată Metal Bulletin. Acestea au convenit, de asemenea, să utilizeze aceste prime în negocierile privind prețurile cu clienții lor OEM respectivi, de exemplu cu producătorii de autoturisme și camioane, pentru a se asigura că acest suprapreț este menținut la un nivel mai ridicat decât ar fi fost în absența unui astfel de acord.
În general, un suprapreț este un instrument legitim utilizat de furnizori pentru a reflecta modificările costurilor materiilor prime în prețurile produselor, permițându-le să transfere acest risc de cost clienților. Cu toate acestea, este clar ilegal ca furnizorii să coordoneze în secret introducerea și utilizarea unui astfel de suprapreț ca standard la nivelul întregului sector, arată Comisia într-un comunicat.
Tabelul următor detaliază durata participarea fiecărei întreprinderi la încălcare:
| Întreprinderea | Durata | Numărul de ani |
| Clarios | 1 iulie 2005 – 26 septembrie 2017 | 12,23 |
| FET (inclusiv predecesorul său, Elettra) | 1 iulie 2005 – 31 decembrie 2017 | 12,5 |
| Rombat | 1 iulie 2005 – 31 decembrie 2017 | 12,5 |
| Exide | 1 iulie 2005 – 31 decembrie 2017 | 12,5 |
| EUROBAT | 1 iulie 2005 – 31 decembrie 2017 | 12,5 |
Amenzi
Comisia precizează că a luat în considerare diverse elemente la stabilirea amenzilor, inclusiv media valorii anuale a vânzărilor, în SEE, de baterii de pornire pentru autovehicule către OEM care produc vehicule auto și către rețeaua lor de reparatori autorizați.
De asemenea, Comisia a luat în considerare durata și gravitatea încălcării, precum și acoperirea geografică a acesteia și cotele de piață ale întreprinderilor în cauză pe piața SEE.
Clarios (inclusiv societățile-mamă Johnson Controls International PLC și Johnson Controls, Inc.) a cooperat cu Comisia în cadrul programului de clemență și, prin urmare, a beneficiat de imunitate totală pentru că a informat Comisia cu privire la acest cartel.
FET (inclusiv una dintre societățile-mamă, Resonac) și Rombat (inclusiv societatea-mamă Metair) au cooperat cu Comisia în cadrul programului de clemență și au obținut o reducere cu 50 %, respectiv 30 % a amenzii.
Amenda impusă Dofin, care, pentru o anumită perioadă, a fost societatea-mamă a întreprinderii Elettra, este plafonată la 0 EUR, deoarece întreprinderea nu este activă în prezent din punct de vedere economic și nu realizează nicio cifră de afaceri.
Amenda impusă EUROBAT pentru rolul său de facilitator este stabilită la 125 000 EUR ca sumă forfetară. Impunerea unei amenzi EUROBAT, pe lângă amenzile impuse membrilor săi, trimite un semnal important că asociațiile profesionale trebuie să se asigure că nu facilitează conduita sau contactele între membrii lor care încalcă normele în materie de concurență.
Defalcarea amenzilor aplicate fiecărei întreprinderi este următoarea:
| Întreprinderea | Amenda |
| Clarios | 0 EUR |
| FET | 6,11 milioane EUR |
| 5,366 milioane EUR |
| Elettra (predecesorul FET) | 15,594 milioane EUR |
| 0 EUR |
| Rombat | 20,218 milioane EUR |
| 11,557 milioane EUR |
| Exide | 30 de milioane EUR |
| EUROBAT | 125 000 EUR |
Context
Cazul se referă la bateriile de pornire pentru autovehicule vândute producătorilor de automobile din SEE pentru a fi utilizate în autoturisme noi și ca piese de înlocuire (dar numai dacă sunt vândute prin intermediul rețelei de servicii de reparatori autorizați a producătorilor de automobile).
Ancheta Comisiei a început la 26 septembrie 2017 în urma unei cereri introduse în temeiul Comunicării Comisiei din 2006 privind politica de clemență de Johnson Controls International PLC, inclusiv de filiala sa Clarios (fosta JC Autobatterie). Resonac (și filiala sa FET), precum și Metair (și filiala sa Rombat) au depus cereri de clemență după ce Comisia a trimis solicitări de informații.
La 30 noiembrie 2023, Comisia a inițiat procedura oficială și a trimis o comunicare privind obiecțiunile („CO”) către cinci producători de baterii de pornire pentru autovehicule, Eurobat și furnizorul de servicii Kellen. Răspunsurile la CO au fost primite în perioada martie-aprilie 2024. În urma evaluării răspunsurilor la CO și a audierii, Comisia a decis să închidă procedurile împotriva producătorului de baterii de pornire pentru autovehicule Banner și a furnizorului de servicii Kellen.
Articolul 101 din TFUE și articolul 53 din Acordul privind SEE interzic acordurile și alte practici comerciale restrictive care pot afecta comerțul și pot împiedica sau restrânge concurența în cadrul pieței unice. Punerea în aplicare a articolului 101 din TFUE este definită în Regulamentul 1/2003.
Amenzile impuse întreprinderilor care au încălcat normele antitrust ale UE sunt plătite la bugetul general al UE. Aceste încasări nu sunt alocate anumitor cheltuieli, dar contribuțiile statelor membre la bugetul UE pentru anul următor sunt reduse în consecință. Prin urmare, amenzile contribuie la finanțarea UE și la reducerea sarcinii pentru contribuabili.
Programul de clemență al Comisiei le oferă întreprinderilor posibilitatea de a divulga participarea lor la un cartel și de a coopera cu Comisia în cursul unei investigații. Un solicitant a cărui cerere de clemență se soluționează pozitiv fie va evita complet o amendă potențial ridicată, fie va beneficia de o reducere substanțială a acesteia.
În conformitate cu punctul 35 din Orientările Comisiei din 2006 privind amenzile, în cazuri excepționale, Comisia poate, la cerere, să țină seama de absența capacității de plată a întreprinderii într-un anumit context social și economic. Comisia evaluează în detaliu situația financiară a solicitantului în cauză pe baza situațiilor sale financiare recente, a proiecțiilor pentru anul curent și pentru anii următori, precum și a indicatorilor care măsoară, printre altele, soliditatea financiară, profitabilitatea, solvabilitatea și lichiditatea acestuia.
Comisia a creat un instrument cu ajutorul căruia persoanele fizice sau întreprinderile pot denunța comportamentul anticoncurențial, fiindu-le respectat, în același timp, anonimatul. Instrumentul protejează anonimatul persoanelor care denunță nereguli prin intermediul unui sistem de mesagerie criptat, special conceput, ce permite comunicarea în ambele sensuri.
Orice persoană sau întreprindere afectată de un comportament anticoncurențial, astfel cum este descris în acest caz, poate sesiza instanțele statelor membre și poate solicita despăgubiri. Atât jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, cât și Regulamentul nr. 1/2003 confirmă faptul că, în cauzele aflate pe rolul instanțelor naționale, o decizie a Comisiei constituie o dovadă obligatorie a faptului că respectivul comportament a avut loc și a fost ilegal. Chiar dacă Comisia a amendat întreprinderile respective, despăgubirile pot fi acordate de instanțele naționale fără a fi reduse din cauza amenzii aplicate de Comisie, a precizat Executivul comunitar.
Directiva privind acțiunile în despăgubire pentru încălcarea normelor antitrust facilitează obținerea de despăgubiri de către victimele practicilor anticoncurențiale.
„Luni am amendat trei producători de baterii de pornire pentru autovehicule și asociația lor profesională pentru că au convenit să introducă o suprataxă pentru vânzarea bateriilor lor, încălcând normele UE în materie de concurență. Cu alte cuvinte, acestea au stabilit prețul. Avem toleranță zero față de fixarea prețurilor sau față de orice tip de cartel. Este de datoria noastră să ne asigurăm că cetățenii și întreprinderile noastre, inclusiv producătorii europeni de autovehicule, pot depinde de furnizori care respectă normele în materie de concurență. Prin această decizie, reamintim, de asemenea, asociațiilor profesionale că nu ar trebui să își utilizeze poziția de reprezentanți ai industriei pentru a facilita coluziunea între membrii lor”, a afirmat Teresa Ribera, vicepreședintă executivă pentru o tranziție curată, justă și competitivă.
Reacția Rombat
Potrivit unui comunicat, ancheta Comisiei Europene s-a bazat pe un Buletin Informativ publicat trimestrial de EUROBAT, care a utilizat date statistice furnizate de membrii EUROBAT la cererea asociației. Comisia a suspectat că producătorii au făcut schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial pentru a determina elementul de preț suplimentar al bateriilor de pornire auto vândute producătorilor de echipamente originale.
Rombat respinge decizia Comisiei privind prezumția legală conform căreia a exercitat o influență decisivă asupra Rombat în această chestiune. Deciziile cheie privind implementarea premium EUROBAT fuseseră deja ferm stabilite în momentul în care Metair a achiziționat Rombat în 2012 și nu au fost identificate în timpul procesului de due diligence efectuat de consilierii externi.
Este probabil ca amenda să aibă implicații financiare serioase asupra operațiunilor comerciale ale Rombat. Consiliul de administrație al Metair („Consiliul”) și al Rombat analizează constatările Comisiei, care vor include o evaluare a tuturor opțiunilor legale, inclusiv măsura în care amenda poate fi executorie împotriva Metair. În plus, Consiliul va evalua impactul deciziei și a obligațiilor care decurg din aceasta asupra pachetului complex de restructurare a datoriilor încheiat de Metair.
Rombat continuă să își desfășoare operațiunile curente conform strategiei convenite cu Metair și rămâne dedicată obiectivelor sale de afaceri.
Rombat este o companie lider în județul Bistrița-Năsăud, unul dintre cei mai mari angajatori regionali și un contribuitor cheie la bugetul anual de stat al României.
Metair deține o participație de 99,4% în Rombat, compania contribuind cu 14% la veniturile Metair în exercițiul financiar 2024.
Rombat a menținut o poziție de lider pe piața producției de baterii timp de 45 de ani. Rombat își distribuie bateriile în 45 de țări de pe 4 continente, deservind clienți din țări precum Franța, Portugalia, Belgia, Italia, Bulgaria, Croația, Germania, Ungaria, Ucraina și Finlanda, printre altele.
















