Grupul austriac Petrochemical Holding GmbH, fostul acționar majoritar al rafinăriei RAFO Onești și până de curând cel mai mare creditor al acesteia, controlat și condus de omul de afaceri rus Iakov Goldovski, a înregistrat în calitate de reclamant o cerere de declanșare a unei proceduri de arbitraj cu statul român la Centrul Internațional de Reglementare a Disputelor privind Investițiile de pe lângă Banca Mondială (ICSID) de la Washington, conform datelor analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Petrochemical Holding GmbH acuză România de încălcarea Tratatului privind Carta Energiei, un acord internațional încheiat în 1994 de statele din Europa și fosta Uniune Sovietică ce statuează principiile colaborării internaționale în domeniul energiei și care conține și prevederi privind protecția investițiilor străine în sectorul energetic. Printre cele mai mari și mai notorii litigii internaționale judecate în baza Tratatului privind Carta Energiei s-a numărat cel privind exproprierea de către statul rus a gigantului petrolier Yukos, deținut anterior de către omul de afaceri Mihail Hodorkovski, în valoare de 50 miliarde dolari.
În solicitarea de arbitraj înaintată de Petrochemical Holding, statul român este reprezentat, ca pârât, de către Ministerul Finanțelor Publice. Contactate de Profit.ro pentru detalii, niciuna dintre cele două părți nu a făcut vreo declarație până în momentul publicării acestui articol. Grupul austriac controlat de Goldovski a angajat pentru acest litigiu biroul din Londra al uneia dintre cele mai mari case de avocatură din lume, McDermott Will&Emery.
CITEȘTE ȘI Furtună violentă în regiunea turistică Halkidi: Doi români, o femeie și un băiat de 8 ani, au decedat într-un restaurantLitigiul survine într-un moment în care platforma industrială a RAFO Onești este avută în vedere de doi potențiali cumpărători, care au trimis recent scrisori de intenție în acest sens administratorului judiciar al RAFO, potrivit informațiilor Profit.ro.
Astfel, unul dintre investitorii interesați de RAFO este un vehicul juridic înregistrat în Cipru și cu acționariat necunoscut, Uroco Ltd. Acesta a cumpărat tot de curând creanța de 305 milioane lei asupra RAFO deținută chiar de fostul acționar majoritar al companiei, Petrochemical Holding, creanță care reprezintă peste 90% din totalul datoriilor RAFO înscrise la masa credală (peste 330 milioane lei). Creanța este garantată cu principalele active ale RAFO, reprezentând instalații și echipamente de pe platforma industrială.
În plus, cei de la Uroco Ltd. au prezentat, odată cu scrisoarea de intenție privind interesul pentru cumpărarea platformei RAFO, și o scrisoare de bonitate emisă de instituția elvețiană de private banking CBH Compagnie Bancaire Helvetique, în care se certifică faptul că offshore-ul cipriot deține peste 30 milioane dolari într-un cont deschis la banca din Elveția. Prețul de pornire al negocierii directe de vânzare a RAFO a fost stabilit la 44,625 milioane dolari, acceptându-se și oferte sub această sumă, însă nu mai mici de 29,75 milioane dolari.
CITEȘTE ȘI Prognoze meteo alarmante: Clima la Londra va fi ca la Madrid, la Stockholm va fi ca la Budapesta, iar la Paris,ca la Canberra"Pentru o mai bună eficientizare a procesului de vânzare și având în vedere că strategia de negociere directă este ultimul pas aprobat, administratorul judiciar a adus la cunoștința potențialilor cumpărători faptul că, după efectuarea unui due dilligence și luarea deciziei de cumpărare, este necesară constituirea unei garanții de 2 milioane dolari în vederea publicării anunțului și demarării efective a procedurii de negociere directă", precizează administratorul judiciar al RAFO, Casa de Insolvență Transilvania.
În plus, pentru ca rafinăria să poată funcționa, este nevoie de reactivarea conductei care o aprovizionează cu țiței și care a fost evacuată în 2013, potrivit Conpet Ploiești, compania de stat care operează sistemul național de transport prin conducte al țițeiului. În acest scop, este nevoie de lucrări de reparație a conductei respective, Bărăganu - Mărtinești - Onești, care ar putea dura până la 2 ani, de constituirea unui stoc de operare de 42.000 tone țiței și de garanții ferme din partea proprietarului rafinăriei privind transportul de țiței pe această rută. Capacitatea de transport a conductei este de 4,5 milioane tone pe an.
După cum a relatat Profit.ro, Fiscul a cerut în ultima parte a anului trecut intrarea în faliment a RAFO Onești, reintrată în insolvență în 2016 și a cărei platformă industrială scoasă la licitație nu și-a găsit încă cumpărător, motivarea solicitării ANAF fiind aceea că societatea nu și-ar fi respectat planul de reorganizare și ar fi acumulat noi datorii către creditori în cursul procedurii de insolvență. Instanța a acceptat deocamdată amânarea judecării cererii de faliment, dând timp administratorului judiciar al RAFO să găsească cumpărători pentru platforma industrială. Următorul termen de judecată a fost stabilit pentru luna septembrie.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Autoritatea Vamală Română - o primă măsură de reorganizare a ANAF - Direcția Generală a Vămilor trece la Ministerul Finanțelor și se va numi Autoritatea Vamală RomânăPlatforma industrială RAFO a fost scoasă la licitație în mai multe rânduri, cu preț de pornire tot mai mic, însă fără succes, astfel că administratorul judiciar a schimbat strategia, trecând la negocierea directă. În sarcina eventualului cumpărător al rafinăriei va fi instituită obligația de a desfășura activități care se circumscriu obiectului de activitate al RAFO SA pe o perioadă de minimum 5 ani, astfel încât să fie preîntâmpinată dezafectarea întregii platforme industriale.
Pentru a stimula interesul potențialilor investitori, administratorul judiciar al RAFO a elaborat și un plan de afaceri pentru aceștia, în care se arată printre altele că, dat fiind proximitatea geografică a rafinăriei de granița de est a țării și buna infrastructură proprie a acesteia pentru transportul feroviar al mărfii produse, RAFO ar putea vinde cu succes carburanți inclusiv pe piețele din Ucraina și Republica Moldova, beneficiind și de costuri logistice și de transport mai reduse decât competitorii.
Potrivit sursei citate, RAFO ar putea produce și vinde benzină, motorină, GPL, propilenă, cocs și sulf.
CITEȘTE ȘI FOTO Stadiul construcției stadioanelor pentru Euro 2020: Doar Steaua va putea fi folosit. Gică Popescu: Stadioanele și metroul spre Otopeni au fost angajamente suplimentare. Am realizat 95% din ce ne-am angajat"Grație localizării sale aproape de Republica Moldova și Ucraina, RAFO are costuri de transport mai mici decât concurenții, atât pe calea ferată, cât și pe căile rutiere. În consecință, RAFO ar putea beneficia de prețuri nete de vânzare mai mari aprovizionând aceste piețe", se arată în document.
RAFO Onești a reintrat în insolvență din proprie inițiativă pe 27 octombrie 2016, la 5 ani după ce, în 2011, ieșise dintr-o procedură de reorganizare care durase nu mai puțin de 7 ani, urmare a precedentei intrări în insolvență, survenită în 2004.
Activitatea rafinăriei a fost oprită în 2008 pentru efectuarea unor investiții de modernizare estimate să dureze doi ani, dar nu a mai fost repornită de atunci.
Platforma petrochimică Borzești, din care a făcut parte și rafinăria RAFO, precum și platforma Dărmănești, scoasă și ea la vânzare, a fost construită în 1964. Rafinăria a fost construită pentru a prelucra țiței sulfuros de import.