Consiliul de Administrație al Transgaz, la cererea expresă a directorului general Petru Văduva, a convocat AGA societății pentru 1 august pentru a aproba contractarea de către companie a serviciilor unei case de avocatură care să asiste și să apere Transgaz în contextul investigației declanșate recent de Comisia Europeană, care acuză compania de comportament anticoncurențial, prin obstrucționarea exporturilor de gaze naturale ale României către alte state membre ale UE.
În cadrul anchetei Direcției Generale pentru Concurență din Comisia Europeană sunt vizați și producătorii de gaze OMV Petrom și Romgaz.
"Obiectul investigației: posibila strategie anticoncurențială de împiedicare a exporturilor de gaze naturale din România ca abuz de poziție dominantă sub formă de restricții teritoriale, contrar articolului 102 din Tratat", se precizează într-un document al Transgaz.
CITEȘTE ȘI În România tragem linie după Brexit: Piața s-a comportat destul de bineArticolul menționat prevede că "Este incompatibilă cu piața internă și interzisă, în măsura în care poate afecta comerțul dintre statele membre, folosirea în mod abuziv de către una sau mai multe întreprinderi a unei poziții dominante deținute pe piața internă sau pe o parte semnificativă a acesteia. Aceste practici abuzive pot consta în special în: impunerea, direct sau indirect, a prețurilor de vânzare sau de cumpărare sau a altor condiții de tranzacționare inechitabile, limitarea producției, comercializării sau dezvoltării tehnice în dezavantajul consumatorilor, aplicarea în raporturile cu partenerii comerciali a unor condiții inegale la prestații echivalente, creând astfel acestora un dezavantaj concurențial, condiționarea încheierii contractelor de acceptarea de către parteneri a unor prestații suplimentare care, prin natura lor sau în conformitate cu uzanțele comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor contracte".
Transgaz precizează că inspecția inopinată a Direcției Concurență a Uniunii Europene s-a desfășurat în perioada 6-9 iunie la sediile din Mediaș și București ale companiei. La finalul inspecției, inspectorii UE au selectat date și documente stocate pe 3 DVD-uri, din care unul a fost lăsat la sediul societății, și s-a semnat lista datelor selectate, cu relevanță pentru inspectorii UE, raportat la obiectul inspecției.
Compania solicită astfel acționarului majoritar, Ministerul Energiei, permisiunea de a-și angaja avocați externi specializați în litigii cu Comisia Europeană și Consiliul Concurenței, ca urmare a complexității juridico-economice a investigației și pentru minimizarea riscului luării unei decizii defavorabile companiei în urma anchetei.
Potrivit legislației în vigoare, companiile cu capital majoritar de stat care au angajați juriști proprii nu pot contracta avocați externi decât în situații "temeinic justificate", în care serviciile juridice necesare acestor companii nu pot fi asigurate corespunzător doar cu personalul propriu de specialitate.
Astfel, avocații externi nu pot fi angajați decât cu aprobarea acționarului majoritar, în cazul de față Ministerul Energiei, în numele statului român, potrivit OUG nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și de întărire a disciplinei financiare.
CITEȘTE ȘI FOTO&VIDEO Cioloș a strâns gunoaie din Parcul Natural Văcărești, în fața preseiComisia Europeană a anunțat, pe 7 iunie că echipe de inspectori ai săi, însoțite de omologi de la Consiliul Concurenței de la București, au efectuat descinderi inopinate la sediile mai multor companii active pe piața de furnizare și transport de gaze naturale din România, suspectând acte anticoncurențiale având ca scop obstrucționarea exporturilor de gaze naturale din România către alte state membre ale UE.
Potrivit unor surse din piața de energie, vizați au fost principalii producători locali de gaze, Romgaz și OMV Petrom, precum și operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz.
"Comisia este preocupată de faptul că întreprinderile implicate ar fi încălcat regulile antitrust ale UE, care a interzis formarea de carteluri și practicile de business restrictive, precum și abuzul de poziție dominantă de piață. Comisia investighează posibile practici anticoncurențiale în transportul și furnizarea de gaze naturale în România, în special în ceea ce privește suspiciunile cu privire la un comportament anticoncurențial, care ar viza obstrucționarea exporturile de gaze naturale din România către alte state membre UE", se arăta într-un comunicat al Comisiei Europene emis imediat după derularea inspecțiilor inopinate și declanșarea investigației la Transgaz, OMV Petrom și Romgaz.
Executivul de la Bruxelles mai precizează că legislația europeană în vigoare nu prevede deadline-uri pentru finalizarea investigațiilor în domeniul concurenței.
CITEȘTE ȘI Ziarul Ring renunță la print și rămâne doar în online"Durata lor depinde de mai mulți factori, printre care complexitatea fiecărui caz, gradul de cooperare al companiilor vizate de anchetă cu Comisia, precum și exercitarea dreptului la apărare", se mai afirmă în comunicat.
Inspecțiile inopinate derulate de Comisia Europeană la sediile celor 3 companii românești au avut loc în aceeași zi în care Consiliul European a decis impunerea unui “principiu al solidarității energetice” în spațiul comunitar. În baza acestuia, România, statul cel mai puțin dependent de importul de energie din Rusia din regiune, ar putea fi nevoită să acorde prioritate alimentării cu electricitate și gaze naturale a consumatorilor casnici din Bulgaria și Grecia, în detrimentul propriei industrii, în cazul unor probleme grave de furnizare.
Consiliul a mai decis ca orice acord interguvernamental legat de furnizarea și transportul de gaze naturale între state membre și terți să fie supus unui proces de aprobare din partea Comisiei Europene înainte de a fi semnat. În ceea ce privește celelalte acorduri, care nu sunt legate de respectiva marfă (gazul natural), vor fi aplicate proceduri mai “prietenoase”.
CITEȘTE ȘI Delirul protecției sociale: clientul Prima Casă, noul super asistat al contribuabililorPlanul de dezvoltare al sistemului național de transport al gazelor elaborat de Transgaz prevede că posibilitatea fizică de curgere bidirecțională permanentă a gazelor între interconectările cu Bulgaria și cu Ungaria va fi realizată în 2019, moment din care vor fi posibile exporturile românești de gaze spre cele două țări.
La finalul anului trecut, Transgaz a prelungit cu 9 luni, până pe 30 septembrie 2016, contractul de tranzit al gazelor naturale rusești spre Occident prin conducta Isaccea 2 – Negru Vodă 2 care urma să expire la finalul anului, deși capacitatea de transport a respectivei conducte, rezervată în exclusivitate de Gazprom, trebuia scoasă la licitație pentru respectarea legislației europene în domeniu.
Pe de altă parte, Transgaz are în plan realizarea de modificări tehnice la stațiile de măsurare a gazelor Isaccea I și Isaccea II, pentru ca gazele să poartă curge și în sens invers, dinspre România în Ucraina, nu doar dinspre ucraineni spre noi, așa cum este cazul în momentul de față.
În iunie anul trecut, Transgaz și transportatorul de gaze din Ucraina, Ukrtransgaz, au semnat un memorandul de înțelegere pentru dezvoltarea infrastructurii de gaze, astfel încât Ucraina să poată cumpăra gaze din România, memorandum care prevede că cele două companii vor colabora pentru încheierea de acorduri de interconectare a conductelor și pentru identificarea soluțiilor tehnice de inversare a fluxului de gaze.
CITEȘTE ȘI Lira sterlină scade după ce guvernatorul Băncii Angliei a indicat noi posibile măsuri de relaxare monetară din cauza BrexitÎn iulie 2014, Comisia Europeană a lansat o procedură de infringement împotriva României din cauza unor bariere „nejustificate“ în calea exporturilor de gaze, potrivit unui comunicat al instituției de la acea dată, în care se arăta că Bucureștiul are la dispoziție două luni pentru reglementarea situației, pentru a evita o trimitere în fața Europene de Justiție.
„Întrucât producătorii din România sunt obligați să acorde prioritate vânzărilor pe piața internă, iar tranzacțiile cu gaze trebuie supuse unor controale prealabile și aprobării, Comisia consideră că cadrul juridic actual din România creează bariere nejustificate în calea exporturilor de gaze din România și solicită eliminarea acestor bariere“, se arăta în comunicatul Executivului comunitar.
Comisia considera că, prin crearea de bariere în calea liberei circulații a mărfurilor în cadrul pieței interne, România își încalcă obligațiile prevăzute la articolele 35 și 36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și la articolul 40 litera (c) din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale.
Ulterior, în august 2014, ministrul delegat pentru Energie de atunci, Răzvan Nicolescu, declara că există o "divergență majoră" Comisia Europeană referitor la o "presupusă interdicție" privind exportul de gaze naturale din România.
"Am cerut implicarea Direcției Generale Energie în soluționarea acestui diferend, fapt care a fost acceptat. Am informat că, până la soluționarea acestei situații, statul român își rezervă dreptul de a amâna aplicarea calendarului de liberalizare a gazului natural pentru populație. Legislația românească actuală prevede obligativitatea ca producătorii de gaze naturale să livreze cu prioritate gaze produse intern pentru populație și noi considerăm că acest lucru este perfect legal din punct de vedere al legislației comunitare. Direcția Generală Întreprinderi (DG Enterprise) dorește să eliminăm această prevedere, dar noi nu vrem", declara Răzvan Nicolescu.