Tinmar, cel mai mare furnizor privat de energie din România, intră pe piața consumatorilor casnici de energie electrică cu o ofertă menită să atragă clienții români, oferind discounturi de până la 30% la costul electricității față de prețul reglementat și pachete de servicii incluse în pachetul de bază, inclusiv scutirea pentru câteva luni de la plata facturilor în caz de concediu medical sau șomaj, a declarat directorul general al Tinmar, Augustin Oancea, într-un interviu acordat agenției News.ro.
Este cea mai importantă mișcare de pe piața românească a energiei din această perioadă, cu mai mult de un an înainte de liberalizarea completă a prețurilor energiei electrice pentru consumatorii casnici.
Calendarul stabilit în 2012 prevede liberalizarea completă a prețurilor de la 31 decembrie 2017, în condițiile în care, în prezent, 70% din prețul de pe facturile consumatorilor casnici provine din piața liberă și 30% este preț reglementat de ANRE.
Potrivit calendarului, ponderea energiei din piața liberă va ajunge la 80% de la 1 ianuarie 2017 și la 90% de la 1 iulie.
Liberalizarea prețurilor reprezintă o oportunitate pentru jucătorii care vor să intre pe o piață dominată în prezent de patru companii, care dețin cele opt distribuții regionale de electricitate: Electrica (Muntenia Nord, Transilvania Sud și Transilvania Nord), Enel (Muntenia Sud, Banat și Dobrogea), E.ON (Moldova) și CEZ (Oltenia).
Totuși, consumatorul român este considerat unul mai degrabă conservator, astfel că Tinmar a pregătit o ofertă menită să-i facă pe clienți să profite de liberalizarea pieței și de creșterea concurenței.
Astfel, contractele se vor face online, astfel încât consumatorii nu vor fi nevoiți să se deplaseze pentru a schimba furnizorul.
CITEȘTE ȘI Piața de retail din România devine tot mai atractivă pentru brandurile noi de fashion"Clientul poate semna un contract în doar trei pași, în fața calculatorului, mandatându-ne pe noi pentru toate demersurile fizice necesare schimbării furnizorului, fără să mai fie nevoie să stea la acele cozi interminabile la ghișeu. Asta înseamnă că poți contracta doar printr-un schimb de mailuri", a afirmat Oancea.
De altfel, compania subliniază că schimbarea furnizorului de electricitate de către consumatorii casnici se face într-o manieră facilă și transparentă, nu presupune costuri și nici modificări de instalații în interiorul locuinței, operatorul de distribuție rămânând același.
De asemenea, în cazul schimbării furnizorului, continuitatea în alimentare este menținută.
Un alt avantaj promis de Tinmar este prezentarea, pe facturi, a tuturor detaliilor, într-un format ușor de înțeles. Însă principalul avantaj pentru clienți va fi cel legat de preț.
"La trecerea din piața reglementată în piața liberă, în general - și este valabil la orice produs - există diferențe destul de mari. Se pot obține discounturi de până la 30%, în funcție de zona de unde vii. Prețurile vor scădea, vor ajunge aproape de prețurile bursiere", a afirmat Oancea, în interviul acordat News.ro.
Scăderea prețurilui va fi generată de schimbarea modului de calcul și de raportare, iar singura referință va fi prețul de la bursă, la care se adaugă marjele obișnuite pentru orice piață concurențială.
"Până în momentul ăsta, altele erau mecanismele de formare a prețului pe care îl primea consumatorul final. Odată cu referința piețelor, se ia ca referință prețul bursier și atunci prețurile vor fi mult mai clare și ușor de înțeles", a spus Oancea.
Șeful Tinmar dă exemplu pieței consumatorilor industriali de energie electrică, deja liberalizată, care a devenit întte timp mult mai matură.
"Astăzi în piașa consumatorilor industriali prețurile sunt mult mai așezate, sunt oferte aproximativ identice între furnizori de energie, în sensul că nu-ți mai permiți adaosuri mari de niciun fel, ești în permanență în luptă cu competiția. Dacă în piața consumatorilor industriali, acum un discount de sub un procent înseamnă mult, în piața consumatorilor casnici, astăzi, se pot obține până la 30 de procente. (...) Când m-am referit la discounturi de 30%, m-am referit de 30% față de prețul din piața reglementată", a menționat Oancea.
Prețurile din piața reglementată a consumatorilor casnici - care în prezent reprezintă 30% din electricitatea furnizată consumatorilor casnici - sunt formate pe baza unui coș stabilit de ANRE, în care este inclusă doar electricitate furnizată de Hidroelectrica și Nuclearelectrica.
Tinmar oferă consumatorilor casnici prețuri în funcție de prețurile pe care le plătește producătorilor la bursă, iar consumatorii casnici se pot aștepta la un singur discount, atunci când părăsesc piața reglementată.
Unul dintre avantajele Tinmar, pe care compania încearcă să îl exploateze, este acoperirea națională. "Avem acoperire națională, urban și rural, putem furniza energie și gaze oriunde în țară", a precizat șeful Tinmar.
Tinmar a preferat să intre în piață cu un an înainte de liberalizarea totală a prețurilor pentru a profita din plin de momentul liberalizării totale a prețurilor.
"Consumatorul trebuie să știe că, începând cu 1 ianuarie 2018, toate prețurile, respectiv contractele reglementate vor dispărea. Consumatorii vor fi nevoiți să-și aleagă furnizorii și să-și negocieze contractul de furnizare cu orice furnizor din piața liberă, asta dacă doresc să aleagă ei o ofertă potrivită. Altfel, va alege altcineva pentru ei și vor ajunge la furnizorul de ultimă opțiune, care va lucra cu prețuri nenegociabile", a explicat Oancea.
CITEȘTE ȘI Kaufland deschide pe 1 decembrie un nou magazin în Râmnicu Vâlcea, unde va putea fi folosită și aplicația Scan&PayCompaniile private care vor să prindă o felie cât mai mare din piața consumatorilor casnici de electricitate, cu circa 8,6 milioane de consumatori, știu că trebuie să mizeze pe pachete de servicii care să depășească ofertele actuale.
În cazul Tinmar, ofertele sunt atât simple, cât și premium, la care se pot adăuga servicii supliementare contra cost. Compania anunță inclusiv un pachet de energie 100% verde, din surse regenerabile, în condițiile în care circa 35% din energia cumpărată de Tinmar este din surse regenerabile, iar compania este și producător de energie verde.
În pachetul de bază al Tinmar, fără costuri suplimentare, consumatorii casnici beneficiază de servicii precum call center, aplicație pentru calculator sau smartphone. Însă principalele beneficii sunt legate de despăgubiri și avantaje suplimentare pentru consumatori.
"Aducem ca element de noutate despăgubiri de până la maximum 5.000 de lei pentru defectarea aparatelor electrocasnice, ca urmare a situațiilor de tensiune în rețea. În general, consumatorii se plâng că, atunci când au probleme de genul ăsta, n-au cui să se adreseze, sau dacă se adresează operatorului de distribuție, de multe ori nu sunt despăgubiți", a spus Oancea.
Un alt beneficiu inclus automat în contract, pe baza unei asigurări încheiate de Tinmar pentru clienții săi cu Groupama, este protecția la plata facturii în caz de întrerupere a lucrului.
"Dacă ai un accident și intri în concediu medical o perioadă mai mare de 15 zile sau ești într-o situație de șomaj involuntar vei fi scutit la plata facturii de energie pentru o perioadă de trei luni, respectiv șase luni", a spus Oancea.
Compania oferă și servicii de intervenții în cazul unor avarii accidentale la rețelele electrice, de gaze sau canalizare, inclusiv intervenție de lăcătușerie.
în plus față de pachetele normale, Tinmar oferă, prin pachete suplimentare contra cost - în sume fixe sau abonamente lunare -, servicii de reparare la domiciliu a unor electrocasnice mari sau chiar de înlocuire și de eficientizare a consumului de energie.
Unul dintre avantajele pe care Tinmar le poate obține din poziția de lider pe piața consumatorilor industriali este realizarea de oferte pentru angajații actualilor clienți.
"Deja pe canalul partenerilor pe care îi avem lângă noi de ani de zile, oferim angajaților lor oferte personalizate", a precizat Oancea.
Tinmar are pe piața românească a consumatorilor industriali de electricitate clienți precum Kronospan, Mercedes, Lidl, Metro, Tuborg, Lukoil, Arctic, Vodafone sau Carrefour, cu un număr important de angajați.
Compania are, însă, ambiții înalte pe o piață care este abia la începuturile competiției.
"Pe piața de consumatori casnici avem, până la sfârșitul anului următor, un target de un milion de clienți, iar în termen de cinci ani - trei milioane de clienți, din 8,6 milioane de clienți existenți, de fapt de gospodării", a precizat Oancea, pentru News.ro.
Dacă ținta va fi atinsă, Tinmar ar deveni, practic, liderul pieței. În prezent, Electrica are peste 3 milioane de clienți, iar Enel este aproape de acest prag, însă este greu de crezut că, după liberalizarea pieței și apariția unui număr mare de competitori, vor mai exista doi jucători cu peste 3 milioane de consumatori fiecare.
Potrivit calculelor Tinmar, un milion de clienți casnici ar aduce 120 milioane de euro în plus la cifra de afaceri a grupului.
Tinmar, care a intrat pe piața furnizării de energie electrică în 2007, a ajuns liderul pieței în 2014, cu o cotă de 12,6% din piața concurențială.
În 2015, Tinmar a livrat 10.974 Gwh de energie electrică, adică 17% din producția românească de energie electrică.
Grupul Tinmar, care operează prin mai multe companii, a avut anul trecut afaceri consolidate de circa 730 milioane euro. Cea mai mare cifră de afaceri, de 3 miliarde lei (circa 675 milioane euro) a fost înregistrată, în 2015, de compania Tinmar Oil SA.