Transportul naval din România riscă să se blocheze, după ce companiile de profil își vor epuiza stocurile de motorină scutită de accize. Asta pentru că noile norme ale Codului Fiscal au modificat tipul de colorant care trebuie utilizat la marcarea motorinei ce beneficiază de această facilitate. Mai mult, potrivit modificării legislative, comercianții de astfel de coloranți sunt acum obligați, pentru a-și putea vinde marfa, să obțină mai întâi certificare de la un anumit tip de laborator, care nu există în România.
Codul Fiscal prevede că sunt scutite de accize produsele energetice livrate în vederea utilizării drept combustibil pentru navigația în apele comunitare și pentru navigația pe căile navigabile interioare, inclusiv pentru pescuit, cu excepția ambarcațiunilor de agrement private. Motorina scutită de accize trebuie marcată prin colorare de către distribuitori, înainte de punerea ei în vânzare, iar la marcare trebuie folosit un anumit tip de colorant, cu o compoziție chimică caracteristică.
Noile norme ale Codului Fiscal, în vigoare din 13 ianuarie 2016, au modificat tipul de colorant care trebuie folosit în mod obligatoriu la marcarea motorinei fără acciză și, în plus, i-au obligat pe furnizorii de astfel de coloranți să se certifice, pentru a-și putea desfășura legal activitatea, doar la laboratoare chimice acreditate potrivit unui standard internațional pe care, deocamdată, nu-l deține nici un laborator din România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Una dintre companiile care au cel mai mult de suferit din cauza noii legislații este operatorul de transport de pasageri și mărfuri din Delta Dunării, Navrom Delta Tulcea, subsidiară a Navrom Galați, companie controlată de omul de afaceri constănțean Alexandru Mircea Mihăilescu, prin intermediul firmei Transport Trade Services, la care deține 10% din acțiuni și divizia IFC a Băncii Mondiale.
Alte companii mari de transport naval fluvial afectate sunt Romnav Brăila sau Interagro Transporturi.
"Pe 22 ianuarie, cei de la OMV Petrom ne-au anunțat că sunt nevoiți să sisteze livrările din cauza noilor norme la Codul Fiscal. Stocurile de motorină colorată pe care le deținem ne mai ajung până sâmbătă, după care am fi nevoiți, pentru a putea să ne continuăm activitatea, să cumpărăm motorină accizată, ceea ce ne-ar tripla costurile. E o problemă foarte mare, pentru că noi suntem singurii care asigurăm transportul public de pasageri și mărfuri de strictă necesitate în zonă, în localitățile din Delta Dunării", a declarat, pentru Profit.ro, directorul general al Navrom Delta, Nicolae Chichi.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Guvernul pregătește o amnistie fiscală pentru declararea voluntară a averilor ascunsePotrivit acestuia, miercuri a avut loc o întâlnire la Ministerul Finanțelor Publice (MFP) între reprezentanți ai instituției, ai transportatorilor navali și ai furnizorilor de carburanți pentru nave, la care s-au purtat discuții în vederea deblocării situației. Din partea MFP a participat secretarul de stat Gabriel Biriș.
"Ni s-a promis că, în două săptămâni, se va încerca eliminarea prevederii nou-introduse în normele Codului Fiscal potrivit căreia comercianții de coloranți pentru marcarea motorinei scutite de accize sunt obligați să obțină certificare de la un anumit tip de laborator, deținător al standardului internațional ISO 17025. Nu există nici un laborator în România care să dețină acest standard, astfel că furnizorii de coloranți nu se pot certifica", a declarat directorul general al Navrom Delta.
Nicolae Chichi a adăugat că, în plus, s-a modificat și tipul de colorant care trebuie utilizat la marcarea motorinei scutite de accize, iar furnizorii de coloranți, pe lângă că nu se pot certifica conform noilor norme, nici nu sunt aprovizionați încă cu noul colorant impus de legislație, astfel că distribuitorii de carburanți pentru nave nu au deocamdată de unde să-l achiziționeze.
CITEȘTE ȘI Noi prevederi: Consum de energie aproape zero la clădiri cu autorizații emise după 31 decembrie 2020Reprezentanții OMV Petrom au declarat la rândul lor, pentru Profit.ro, că imposibilitatea aprovizionării pe piața din România cu colorant special pentru motorină, utilizat în cazul livrărilor scutite de acciză pentru transporturi navale, i-a determinat să sisteze livrările pentru acest produs.
"Prin normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, au fost introduse obligativitatea autorizării importatorilor de coloranți și obligativitatea prezentării de analize de laborator pentru coloranții utilizați, în condiții de certificare ISO. În prezent, niciunul dintre importatorii și distribuitorii de coloranți nu îndeplinesc aceste condiții. Lucrăm impreuna cu autoritățile abilitate pentru găsirea unei soluții de rezolvare și deblocare a livrărilor către clienți", au precizat reprezentanții OMV Petrom.
Potrivit datelor Administrației Canalelor Navigabile, anul trecut, pe sectorul românesc al Dunării s-au transportat peste 14 milioane de tone de marfă, iar traficul de nave a cumulat o capacitate totală de aproape 33 milioane de tone. Navrom, cea mai mare companie de profil, a avut în 2014 o cifră de afaceri de peste 225 milioane lei.