Prețul benzinei în stațiile din România a coborât sub 6,5 lei/l, la nivelul de dinaintea invaziei Ucrainei de către Rusia în urma deciziei liderului pieței, OMV Petrom, pentru a ieftini carburanții cu câte 15 bani/l, pentru a doua zi consecutiv, relevă date analizate de Profit.ro. Și companiile concurente au efectuat în ultimele 24 de ore o reducere de prețuri de 15 bani/l, în următoarele ore fiind așteptată o decizie similară, pentru a micșora ecartul față de prețurile din stațiile Petrom și OMV.
Este pentru prima dată când carburanții se ieftinesc agresiv pentru 2 zile consecutiv de la începutul invaziei Ucrainei. Liderul pieței, OMV Petrom, a redus, în ultimele 3 săptămâni, cu mai mult de 10% prețul carburanților carburanții, cu 77 de bani prețul benzinei față de nivelul de 7,18-7,24 lei/l de pe 16 noiembrie, cel al motorinei fiind micșorat cu 91 bani/l față de maximul lunii, din urmă cu 21 zile, de 8,52-8,55 lei/l.
Mișcarea este cu atât mai surprinzătoare cu cât, începând cu 5 decembrie, a intrat în vigoare embargoului impus de UE importului de țiței rusesc. Cu toate acestea, companiile românești mai pot importa produse petroliere rusești, benzină și motorină, dar nu țiței, până pe 5 februarie 2023.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În urma ieftinirilor efectuate miercuri și după aplicarea reducerii de 50 de bani/l convenită de guvern și companii, prețul motorinei standard a coborât la 7,61-7,64 lei/l în stațiile Petrom din capitală și la 7,69-7,72 lei/l în cele OMV, iar cel al benzinei standard la 6,41-6,47 lei/l, respectiv la 6,52-6,56 lei/l.
Evoluția prețului benzinei și motorinei în stațiile din capitală
Un preț mai redus de 6,5 lei benzină n-a mai fost înregistrat de la începutul lunii februarie, de dinaintea declanșării invaziei Ucrainei de către Rusia, iar unul de 7,6 lei la diesel de la începutul lunii martie.
Și companiile concurente au ieftinit considerabil carburanții, pentru prima dată de la începutul lunii, și, foarte probabil, vor continua să o facă și în următoarele ore.
Miercuri dimineața, în stațiile Lukoil benzina se putea cumpăra cu 6,55-6,70 lei/l, iar motorina, cu 7,77-7,80 lei/l.
CITEȘTE ȘI FOTO Fondatorul și CEO-ul MET, cu operațiuni românești majore în gaze și energie, a fost numit și președinte CA, după ce fostul a devenit ministru al Energiei la BudapestaȘi în stațiile MOL și Rompetrol, prețurile carburanților au scăzut cu 15 bani/l, ajungând la 6,65-6,81 lei/l la benzină și de 7,82-7,82-7,87 lei/l la combustibilul diesel.
Cotațiile petrolului au continuat să scadă marți, pentru a treia sesiune consecutivă de tranzacționare, pe fondul îngrijorărilor că banca centrală americană ar putea menține ratele dobânzilor la un nivel ridicat pentru o perioadă îndelungată. Această temere se adaugă altor elemente, precum restricțiile anti-Covid din China, stocurile efectuate de companiile europene, dar și multele excepții la embargo, de care beneficiază în special rafinării din zona Europei Centrale și de Est.
Miercuri dimineață, țițeiul Brent se tranzacționa la 79,4 dolari pe baril, în apropierea celui mai redus nivel al acestui an, de 78,99 dolari pe baril, înregistrat pe 3 ianuarie.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultimul an
În urma intrării în vigoare a embargoului impus importului de țiței rusesc au existat temeri că rafinăriile din România vor avea probeleme cu alimentarea cu materie primă.
″Lukoil ne-a asigurat la ultima întâlnire, alături de ceilalți doi (proprietari de rafinării, OMV Petrom și Rompetrol – n.r.) că au surse alternative (non-rusești – n.r.) atât de țiței, cât și de produse petroliere, și că nu vor fi probleme în aprovizionare, nici pentru rafinăria Petrotel, nici pentru stațiile Lukoil din România. Repet, din România. Restul subsidiarelor Lukoil nu sunt în jurisdicția noastră și nu pot să comentez. Noi trebuie să avem grijă ca Lukoil, ca rafinărie, să poată funcționa în continuare cu țiței din afara Federației Ruse și acest lucru a fost asigurat chiar lunea trecută, la întâlnirea pe care am avut-o încă o dată cu toți producătorii de benzină și motorină, cu cele 3 rafinării, să ne asigurăm că nu avem probleme. Ne-am asigurat că au țiței din afara Federației Ruse″, a spus luni ministrul Energiei, Virgil Popescu, întrebat dacă există sau nu riscul ca statul român să se vadă obligat să preia în administrare Petrotel Lukoil.
Liderul pieței, OMV Petrom, a anunțat încă din primăvară că nu mai importă țiței rusesc, iar Rompetrol importă în continuare țiței majoritar kazah, scutit de la sancțiuni, chiar dacă este exportat prin portul rusesc Novorosisk prin CPC.
Lukoil, la rândul său, a găsit o soluție de a ocoli sancțiunile, încetând să mai exporte petrol prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) începând din luna decembrie, ca urmare a sancțiunilor occidentale, reorientându-le tot către oleoductul CPC, prin care susține că nu exportă majoritar țiței rusesc, ci tot țiței kazah din zăcămintele pe care le are în statul vecin Rusiei.
Potrivit calculelor Reuters, exporturile de petrol ale Lukoil via oleoducutul CPC ar urma să se dubleze practic, până la 660.000 de tone în decembrie, de la un nivel de 364.000 de tone în noiembrie.
Cel puțin la nivel declarativ, rafinăriile din România au reușit să identifice surse alternative țițeiului rusesc, chiar dacă în continuare importurile se fac majoritar prin același oleoduct CPC.
Cu tote acestea, o presiune pe partea de ofertă ar putea apărea. Rusia a anunțat că intenționează să introducă, înainte de finele anului, un mecanism prin care va interzice companiilor rusești să vândă petrol sub plafonul de 60 de dolari barilul, impus pentru petrolul rusesc de G7 și Australia, precum și de Uniunea Europeană.
Totodată, au început să apară și primele efecte negative ale noilor sancțiuni. Traficul de nave petroliere s-a blocat în largul Turciei, în prima zi a plafonului de preț impus de Occident petrolului rusesc, Ankara insistând asupra unei noi dovezi de asigurare pentru toate navele.