Studiu comandat de ANRE: Peste cinci ani, consumatorii de electricitate și gaze și-ar putea schimba furnizorul pe o platformă online în doar 24 de ore

Studiu comandat de ANRE: Peste cinci ani, consumatorii de electricitate și gaze și-ar putea schimba furnizorul pe o platformă online în doar 24 de ore
scris 10 mar 2021

Consumatorii finali de energie electrică și gaze și-ar putea schimba furnizorul concurențial peste 5 ani în doar 24 de ore, în cazul implementării unei platforme integrate online, operate eventual de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), este concluzia unui studiu efectuat de Ringhel și avocații Jdelea Mihăilescu, comandat de ANRE și cofinanțat din Fondul Social European.

În prezent, termenul legal maxim de schimbare a furnizorului este de 21 de zile.

Urmărește-ne și pe Google News
Cum ajută un copil de 4 ani dezvoltarea unui business online CITEȘTE ȘI Cum ajută un copil de 4 ani dezvoltarea unui business online

Potrivit autorilor studioului, platforma ar urma să fie conectată la comparatorul de prețuri realizat deja de ANRE. “Consumatorul final va avea acces din platforma online centralizată Ia comparatorul existent de oferte (disponibil pe site-ul ANRE). După ce a ales o anumită ofertă prezentată de comparatorul de oferte, acesta îl va redirecționa pe consumatorul final în platforma centralizată, precompletând toate informațiile de care are nevoie pentru inițierea procesului de schimbare a furnizorului. De asemenea, se va preciza faptul că negocierea ofertelor va avea loc separat de platforma și, în acest sens, este necesar că platforma să informeze în mod expres consumatorul final cu privire Ia această posibilitate”, explică studiul cum ar putea funcționa o astfel de platformă.

Miracolul digitalizării: declarațiile online nu se mai depun la etajul 2 CITEȘTE ȘI Miracolul digitalizării: declarațiile online nu se mai depun la etajul 2

Valoarea totală a proiectului a cărui parte este acest studiu este de aproape 20 milioane de lei, din care 19,5 milioane de lei fonduri nerambursabile. Perioada de derulare a proiectului este de 24 de luni, respectiv 02 iulie 2020 – 30 iunie 2022.

Cu alte cuvinte, începând cu 30 iunie 2022 ar putea fi puse în practică recomandările studiului.

Cum pot antreprenorii să își salveze firmele chiar de la faliment CITEȘTE ȘI Cum pot antreprenorii să își salveze firmele chiar de la faliment

Referitor la calendarul de implementare a platformei centralizate, autorii studiului au estimat “o perioadă totală de implementare de minim 19 luni, putându-se ajunge până Ia 34 de luni (inclusiv perioada de testare a platformei înainte de a deveni funcțională online, estimată la 6-12 luni)”.

Cu alte cuvinte, o astfel de platformă ar putea fi operațională cel mai devreme în 2025-2026.

VIDEO PROFIT TV Vasile Godîncă-Herlea, Impetum Group: Firmele cu datorii au la îndemână mai multe metode de restructurare și trebuie să le acceseze cât mai rapid pentru a nu croniciza boala CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT TV Vasile Godîncă-Herlea, Impetum Group: Firmele cu datorii au la îndemână mai multe metode de restructurare și trebuie să le acceseze cât mai rapid pentru a nu croniciza boala

În urma analizei mai multor astfel de platforme din UE, Ringhel și avocații Jdelea Mihăilescu propun ca durata maximă a procesului de schimbare a furnizorului să fie 24 ore în cazul în care contractul de furnizare este încheiat pe viitoarea platformă sau la sediul furnizorului. În cazul în care contractul de furnizare este încheiat prin intermediul agenților de vânzări durata ar urma să se majoreze la o zi lucrătoare plus 24 ore.

În cazul în care consumatorul final preferă să opteze pentru termenul maxim legal prevăzut de legislația europeană, de 14 zile, termenul ar putea fi de 14 zile plus 24 ore.

EXCLUSIV Viorel Cataramă și fostul europarlamentar Petru Luhan s-au asociat și vor să construiască parcuri eoliene și solare CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Viorel Cataramă și fostul europarlamentar Petru Luhan s-au asociat și vor să construiască parcuri eoliene și solare

Potrivit autorilor “în momentul de față, procesul de schimbare a furnizorului întâmpină mai multe dificultăți din cauza datelor necesare efectuării procesului, date care de multe on nu sunt necesare și îngreunează procesul. De exemplu, în baza regulamentului în vigoare, procesul de schimbare a furnizorului este îngreunat în prezent de situații precum: operatorul de distribuție solicită acte care ar trebui să se regăsească deja în gestiunea acestuia sau care sunt prevăzute în regulament de formularea "alte acte", deși codul locului de consum este corect, adresa este parțial greșită (fie în baza de date a operatorului de distribuție, fie greșit transmisă de furnizor). Astfel, recomandăm că regulamentul să cont de o prevedere de principiu potrivit căreia nu pot fi solicitate date deja existente în platformă, care nu sunt necesare pentru procesul de schimbare a furnizorului sau care se regăsesc la părțile implicate în proces (de exemplu, operatorul de distribuție să nu solicite avizul tehnic de racordare)”.

EXCLUSIV AFI Europe revine asupra planurilor inițiale și ridică un centru comercial în Bucureștii Noi, dar de dimensiuni reduse. Investiție de 8,6 milioane euro CITEȘTE ȘI EXCLUSIV AFI Europe revine asupra planurilor inițiale și ridică un centru comercial în Bucureștii Noi, dar de dimensiuni reduse. Investiție de 8,6 milioane euro

Autorii studiului consideră că implementarea unei astfel de platforme aduce mai multe beneficii participanților la piață, atât din punct de vedere operațional, cât și financiar. Astfel, termenele de schimbare a furnizorului sunt reduse, este asigurată transparența în ceea ce privește procesele desfășurate, drepturile și responsabilitățile pentru fiecare participant la piata.

Nu trebuie ignorată nici reducerea interfețelor actuale de comunicare între participanții la piață, în acest moment fiecare (operatorul de rețea, furnizorii, etc.) utilizând soluții informatice proprii, diferite, ceea ce reprezintă o barieră în calea comunicării eficiente, fără blocaje operaționale. Comunicarea prin intermediul unei singure interfețe de schimb a datelor între toți participanții Ia piață de energie se va reflectă de asemenea într-o scădere a costurilor operaționale pentru aceștia.

EXCLUSIV Familia Bîlteanu vrea să vândă infrastructura energetică a fostei platforme IMGB. Enel este potențial cumpărător CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Familia Bîlteanu vrea să vândă infrastructura energetică a fostei platforme IMGB. Enel este potențial cumpărător

Totodată, clientli finali vor fi încurajați să participe activ la piață de energie, platforma (prin scurtarea procesului de schimbare a furnizorului în primă fază) motivându-i să se informeze mai bine și să facă alegeri cât mai potrivite

Va crește și competitivitatea la nivel de piață de energie prin automatizarea și eliminarea fricțiunilor în cadrul procesului de schimbare a furnizorului, pentru toate părțile implicate, iar birocrația va fi diminuată pentru toate părțile implicate în procesul de schimbare a furnizorului, ca și cazurile de abuz sau fraudă.

viewscnt
Afla mai multe despre
consumatori
anre
studiu
schimbare furnizor