Transportul, manipularea și depozitarea țițeiului și produselor petroliere se vor scumpi, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) aprobând deja majorarea tarifelor practicate de Oil Terminal, operatorul terminalului petrolier de la Marea Neagră din Portul Constanța, și pregătind o măsură similară și în beneficiul Conpet, operatorul sistemului național de transport prin conducte al țițeiului, condensatului, gazolinei și etanului.
Detalii despre situația din sistemul energetic în ansamblu și perspectivele vor fi anunțate la Profit Energy.forum, un eveniment care va fi organizat pe 14 octombrie, cu transmisiune în direct pe Profit TV, și la care vor fi prezenți oficiali cu putere de decizie din administrație și cei mai importanți jucători din domeniu
Astfel, tarifele practicate de Oil Terminal au fost majorate cu 5,38%, printr-un ordin al ANRM care a intrat ieri în vigoare.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
Compania de stat solicitase Agenției o creștere mai mult decât dublă, de 11,35%, invocând, printre altele, scumpirea de la începutul anului, de către furnizorii Oil Terminal, cu peste 22% a gazelor naturale, cu 8,56% a energiei electrice și cu peste 3% a serviciilor de apă, plus deprecierea leului față de euro și dolar. De asemenea, salariile din Oil Terminal au crescut cu 11,54% față de finalul anului trecut, ca urmare a unei majorări negociate cu sindicatele și acordate de la 1 iulie 2019.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Extras din documentul de fundamentare a solicitării de majorare de tarife adresat ANRM de către Oil Terminal
Oil Terminal a revenit pe profit în primul semestru al anului, cu un rezultat pozitiv net de 4,61 milioane lei, față de pierderea de peste 1 milion de lei din perioada similară din 2018. Veniturile din prestări de servicii ale companiei au crescut cu peste 20%, la 80,53 milioane lei.
ANRM pregătește un ordin similar și pentru Conpet. Operatorul ploieștean a solicitat creșterea tarifului mediu de transport cu 4% pentru țițeiul produs în țară și pentru cel din import destinat rafinăriilor Petrobrazi și Petrotel, respectiv cu 7,1% pentru țițeiul din import destinat rafinăriei Petromidia.
Conpet și-a fundamentat solicitarea, printre altele, pe scumpirea gazelor și energiei, pe creșterea costurilor cu manopera la lucrările de curățare a rezervoarelor, inclusiv ca urmare a majorării salariului minim în construcții, pe scumpirea cu 15% a serviciilor de transport pe calea ferată și pe creșterea cheltuielilor cu personalul, urmare a negocierii contractului colectiv de muncă.
Extras din documentul de fundamentare a solicitării de majorare de tarife adresat ANRM de către Conpet
ANRM are în vedere aprobarea majorării cu 3,75% a tarifului mediu de transport practicat de Conpet pe subsistemul "țară" și cu 4% a celui aferent importurilor, de la 1 ianuarie 2020. Agenția estimează că, în urma majorărilor, bugetul de stat va încasa în plus circa 1,8 milioane lei pe an, din redevența petrolieră și impozitul pe profit achitate de Conpet.
Profitul net al Conpet a crescut cu peste 44% în primul semestru din 2019, la 31,18 milioane lei, cifra de afaceri a companiei majorându-se cu 8,5%, la 200,6 milioane lei, inclusiv ca urmare a majorării tarifelor de transport în iunie anul trecut.
Prețurile producției industriale pe total - piața internă și piața externă - au crescut cu 3,3% în august, față de aceeași lună a anului trecut, potrivit INS. În august, față de aceeași lună a anului trecut, cea mai mare creștere a prețurilor s-a înregistrat în producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (+14,59%). Pe marile grupe industriale, cel mai mare avans s-a înregistrat în industria energetică (+4,89%).