Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a comunicat oficial astăzi că procurorii săi, împreună cu ofițerii de poliție judiciară din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române – Direcția de Investigare a Criminalității Economice, efectuează 8 percheziții domiciliare pe raza municipiului București,la sediile sociale aparținând unui număr de 4 societăți comerciale având ca obiect de activitate comercializarea și furnizarea energiei electrice, precum și la locuințele persoanelor fizice implicate în comiterea faptelor, într-o cauză privind săvârșirea infracțiunilor de „înșelăciune cu consecințe deosebit de grave” și „spălare a banilor”.
Sunt vizate societățile Tinmar Energy SA, Eye Mall SRL, Solprim SRL și Lord Energy SRL, din grupul Tinmar.
″În ultimii ani, societățile din cadrul Grupului Tinmar au făcut obiectul unor controale ample și succesive desfășurate de toate autoritățile competente din România — inclusiv Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția Generală Antifraudă Fiscală și Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Toate aceste verificări s-au finalizat fără constatarea unor fapte care să depășească limitele activității economice normale și legale. În mod particular, tranzacțiile la care fac referire materialele de presă au fost analizate în detaliu de către ANRE pe o perioadă de aproape un an, concluzia autorității fiind aceea că nu se reține nicio culpă sau neregularitate în sarcina societăților noastre.
Grupul Tinmar a manifestat întotdeauna transparență deplină și cooperare totală cu instituțiile statului, punând la dispoziția acestora toate informațiile și documentele necesare pentru clarificarea situațiilor verificate. Vom continua să procedăm la fel și de această dată, pentru ca realitatea faptelor să fie corect stabilită și reflectată public″, au spus cei de la Tinmar.
Procurorii susțin că, pentru lunile mai– august 2022, firmele Eye Mall și Solprim au solicitat cumulat de la bugetul de stat decontări în valoare totală de aproape 521 milioane lei, reprezentând compensarea diferenței dintre cotațiile angro de achiziție de energie din piețe și prețurile finale plafonate facturate consumatorilor, în baza legislației de profil în vigoare la acea dată.
″Pentru a beneficia la maximum de acest mecanism, societățile au căutat să crească artificial prețul mediu de achiziție pe care îl raportau autorităților. Astfel, S.C. E. M. și S.C. S. au achiziționat energie de pe piața pentru ziua următoare (PZU), iar apoi a fost vândută către alte societăți comerciale din grup, la prețuri succesiv crescătoare, creând un circuit de tranzacții intra-grup.
În acest sens, X. E. și L. E. jucau rolul de intermediar, preluând energia la prețuri mai mari și revânzând-o mai departe către E. M. și S. contribuind la creșterea prețului mediu raportat. Tranzacțiile s-au realizat prin contracte negociate direct, scopul fiind creșterea prețului mediu de achiziție pentru E. M. S.R.L. și S. S.R.L., în contextul lipsei unui plafon maximal pentru calculul sumelor decontate de la bugetul statului conform O.U.G. nr. 27/2022.
În esență, energia circula între firmele grupului la prețuri artificiale, ceea ce le permitea să solicite de la stat sume disproporționat de mari față de costul real suportat″, se arată în comunicatul Parchetului.
Guvernul a impus însă un preț maximal pentru calculul sumelor decontate de la bugetul de stat abia de la 1 septembrie 2022, adică exact după perioada vizată de procurori. Prețul respectiv a fost stabilit la 1.300 lei/MWh prin prin OUG nr. 119/2022.
De asemenea, tot până la 1 septembrie 2022, tranzacțiile intragrup de tipul celor vizate nu erau interzise. Prin aceeași ordonanță de urgență, de la data respectivă, s-a stipulat că ″Vânzarea succesivă a unor cantități de energie electrică sau gaze naturale de către traderi și/sau furnizori cu activități de trading, în scopul vădit de a creste prețul, se sancționează de către ANRE, cu amendă de 5% din cifra de afaceri″.
De altfel, Tinmar susține că ANRE ar fi reținut, într-un raport de control înregistrat cu numărul ANRE 39888/03.04.2025, la pagina nr. 21, faptul că:
″Nu identificăm în legislația incidentă în vigoare definirea sintagmei <vânzare succesivă>, respectiv interdicția de vânzare nu este raportată la o perioadă de timp, la o cantitate de energie electrică, inclusiv la o marjă de profit din care să rezulte scopul vădit de a crește prețul.
Față de cele expuse mai sus putem să concluzionăm că tranzacționarea cantităților de energie electrică în forma prevăzută de lege la data încheierii și/sau derulării contractelor de vânzare-cumpărare, nu pot fi sancționate de legislația incidentă în vigoare, în lipsa unei norme juridice care să descrie fapta contravențională″.
Legislația plafonării prevedea că Ministerul Energiei și cel al Muncii decontează compensațiile pentru furnizori doar după verificarea solicitărilor de decontare de către ANRE, pe baza următoarelor documente justificative prezentate de furnizori: documente justificative care atestă contravaloarea energiei electrice/gazelor naturale achiziționate, inclusiv cantități extrase din depozitele de înmagazinare subterană sau transferate din producția proprie către activitatea de furnizare (de exemplu: contracte de achiziții, facturi, note interne); documentele justificative care atestă suma aferentă contravalorii dezechilibrului realizat lunar (de exemplu: note de decontare, facturi); cantitatea de energie electrică/gaze naturale livrată lunar în vederea acoperirii consumului clienților finali ce beneficiază de plafonare, pe categorii de clienți și tranșe de consum; orice alte documente sau informații necesare solicitate de către ANRE, în vederea verificării și determinării sumelor cuvenite drept compensații.
În septembrie 2022, inspectorii ANRE au întreprins o acțiune inopinată de control la furnizorul de energie Tinmar Energy și la alte companii din grup, cu scopul de a verifica modul de respectare a obligației de achiziționare a energiei electrice astfel încât să asigure acoperirea consumului clienților săi, precum și verificarea respectării interdicției de a denunța unilateral contractele de furnizare de energie electrică încheiate cu clienții finali.
În iulie 2022 fusese introdusă în legislația primară prevederea potrivit căreia ″Furnizorul are obligația de a-și asigura cel puțin 40% din energia electrică necesară acoperirii consumului clienților finali din portofoliu din producție proprie sau prin achiziție prin contracte la termen pe piețele de energie electrică, pe alte piețe decât PZU, PI și PE″.
″În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile în cauză și-au îndeplinit obligația de achiziționare a energiei electrice pentru acoperirea consumului clienților și nu au denunțat unilateral contractele de furnizare a energiei electrice. Cu toate acestea, conform ANRE, pentru emiterea și transmiterea către clienți a notificărilor privind întreruperea furnizării energiei electrice începând din data de 16.09.2022, fără a avea acest drept, societățile Tinmar Energy și Solprim au fost sancționate fiecare cu amendă contravențională în valoare de 20.000 lei.
Societatea Eye Mall a fost sancționată cu amendă în valoare de 60.000 lei pentru emiterea și transmiterea către clienți a notificărilor privind întreruperea furnizării energiei electrice începând din data de 16.09.2022, fără a avea acest drept, precum și pentru inserarea în contractele de furnizare a energiei electrice a unei clauze care dă dreptul furnizorului de a denunța unilateral contractul, fiind, totodată, dispusă măsura de a modifica toate contractele de furnizare a energiei electrice încheiate cu clienții finali în sensul eliminării clauzei care dă dreptul furnizorului de a denunța unilateral contractul″, a transmis ulterior ANRE, după finalizarea controlului.
″În ceea ce privește modul de utilizare a energiei achiziționate, dorim să subliniem că toate operațiunile Grupului Tinmar se desfășoară în deplină conformitate cu Legea energiei electrice și gazelor naturale și cu reglementările emise de ANRE. Realitatea pieței de energie este una clară: participanții la piață au libertatea legală de a utiliza energia achiziționată în funcție de propriile nevoi operaționale și de portofoliul de clienți, care poate include atât consumatori finali, cât și parteneri angro. Nu există nicio interdicție legală privind structura, destinația sau utilizarea energiei achiziționate, atât timp cât activitatea este raportată, declarată și derulată transparent în cadrul mecanismelor pieței de energie.
Prin urmare, speculațiile privind o presupusă utilizare necorespunzătoare a energiei sunt complet neîntemeiate și demonstrează o lipsă de înțelegere a modului de funcționare a pieței libere de energie. Gestionarea corectă și eficientă a mixului de surse de energie și a portofoliului de clienți determină, în mod firesc, rezultatele financiare ale activității — pozitive sau negative — în funcție de condițiile de piață, și nu reprezintă, în niciun caz, o abatere sau o practică ilegală″, se mai arată în reacția celor de la Tinmar.
















