Firmele au folosit facturi fictive, s-au declarat tranzacții inexistente — de la servicii de curãțenie la materiale de construcții și echipamente medicale — în valoare totalã de sute de milioane de lei. În urma verificãrilor Direcției Generale Antifraudã Fiscalã, statul a reușit sã blocheze rambursãri ilegale de TVA de 19 milioane lei și sã instituie mãsuri pentru recuperarea prejudiciului total estimat la peste 55 milioane lei, potrivit unui comunicat al ANAF.
Inspectorii au descoperit un mecanism complex de fraudã format dintr-un grup de patru societãți care au desfãșurat o serie de activitãți ilicite, cu scopul sustragerii de la înregistrarea, declararea, achitarea obligațiilor fiscale și obținerii de sume de bani cu titlu de rambursãri de la bugetul de stat.
Modul de operare
Ca urmare a investigațiilor realizate a rezultat cã a fost creat un circuit economic artificial prin intermediul unui palier format din trei societãți administrate inițial de persoane aflate în relație de rudenie cu administratorul societãții care a beneficiat de avantajele fiscale ilegale create prin acest circuit tranzacțional, iar ulterior preluate de acesta, prin intermediul cãrora au fost efectuate urmãtoarele operațiuni:
- Entitatea nr. 1 prin intermediul cãreia au fost emise facturi cãtre societatea beneficiarã în sumã totalã de 292,7 milioane lei (246.033.613 lei bazã impozabilã cu TVA aferentã în sumã de 46.746.386 lei) având ca obiect punerea la dispoziție de personal care ar fi asigurat servicii de curãțenie stradalã și întreținere spații verzi.
- Entitatea nr. 2 prin intermediul cãreia au fost emise facturi cãtre societatea beneficiarã în sumã totalã de 10 milioane lei (8.553.294 lei bazã impozabilã cu TVA aferentã în sumã de 1.625.126 lei) având ca obiect materiale de construcții.
- Entitatea nr. 3 prin intermediul cãreia au fost emise facturi cãtre societatea beneficiarã în sumã totalã de 22,7 milioane lei (19.121.543 lei bazã impozabilã cu TVA aferentã în sumã de 3.633.092 lei) având ca obiect materiale de construcții și echipamente medicale.
Pe baza facturilor emise de entitatea nr. 1, în sumã totalã de 292,7 milioane de lei, având ca obiect punerea la dispoziție de personal, societatea beneficiarã a circuitului artificial a dedus TVA în cuantum de peste 46 milioane. Ulterior obținerii rambursãrilor de TVA și inițierii verificãrilor antifraudã la societatea beneficiarã, aceasta a procedat la înregistrarea unor operațiuni de stornare cu explicația – servicii neefectuate, în sumã totalã de 209 milioane lei.
Obiectul facturilor care nu au fost stornate în sumã totalã de 83 de milioane lei a constat în punerea la dispoziție de personal care ar fi asigurat servicii de curãțenie stradalã și întreținere spații verzi, respectiv un numãr de persoane ce oscileazã lunar în perioada martie 2023- ianuarie 2024, între 56 de oameni și 240 de oameni lunar, la prețul mãrit artificial de peste 10.000 euro/om/lunã +TVA, în condițiile în care societatea beneficiarã nu avea un contract încheiat de prestare a unor astfel de servicii și nici nu a obținut venituri din astfel de prestãri. Presupusele servicii ar fi avut ca beneficiari finali Unitãți Administrativ Teritoriale din Municipiul Bucuresti.
În ceea ce privește materialele de construcții, acestea au fost achiziționate inițial de entitatea nr. 2 în perioada 2019-2022, și utilizate odatã cu achiziția inițialã în construcția unui imobil al cãrui proprietar este persoana fizicã ce deține și calitatea de administrator al societãții beneficiare a circuitului fraudulos.
În ceea ce privește echipamentele medicale, acestea au fost achiziționate în perioada 2019-2021 de entitatea nr. 3 și au fost transmise în vederea dotãrii și utilizãrii în cadrul unei clinici medicale, deținutã și administratã de persoane aflate în relație de rudenie cu administratorul societãții beneficiare.
Ulterior, la finalul anului 2023, atât materialele de construcții cât și echipamentele medicale au fost refacturate fictiv de entitãțile 2 și 3 cãtre societatea beneficiarã, deși acestea au fost, în fapt, deja furnizate altor entitãți în perioade fiscale anterioare (clinica medicalã și construcția imobilului aflat în proprietatea administratorului). Totodatã, caracterul fictiv al refacturãrii din anul 2023 este confirmat și de faptul cã procesul verbal de recepție al lucrãrilor efectuat la imobil este datat noiembrie 2022.
Din investigațiile efectuate rezultã inclusiv aspecte privind mãrirea artificialã a valorii materialelor de construcții achiziționate de societatea beneficiarã de la entitãți diferite (entitatea 2 și 3) în sumã totalã de peste 15 milioane lei, în condițiile în care valoarea finalã a lucrãrilor executate este de 1.173.844 lei.
Ca urmare a facturilor emise cãtre societatea beneficiarã, entitãțile 1, 2 și 3 au acumulat datorii cãtre bugetul de stat de peste 79.000.000 lei, neachitate în prezent.
Ca urmare a exercitãrii dreptului de deducere a TVA aferent achizițiilor de la entitãțile anterior menționate și care nu au la bazã operațiuni reale, societatea beneficiarã verificatã a mãrit artifical TVA deductibilã și a solicitat și obținut sume de bani cu titlu de rambursãri ori compensãri de la bugetul de stat în cuantum total de peste 32 milioane lei.
Totodatã, pentru suma de 19 milioane lei, reprezentând TVA solicitatã la rambursare de entitatea în cauzã, urmare verificãrilor întreprinse de inspectorii antifraudã, s-a procedat la stoparea rambursãrii de cãtre organul fiscal ce administra contribuabilul.
Ulterior încasãrii unor fonduri obținute cu titlu de rambursãri, au fost realizate trei transferuri în sumã totalã de 20.700.000 lei, cãtre tatãl administratorului societãții beneficiare a circuitului artificial în justificarea achiziției a 3900 pãrți sociale cu o valoare nominalã de 10 lei fiecare conform contractelor, urmate de retragerea sumelor de bani în numerar.
Totodatã, din conturile societãților au fost realizate plãți semnificative fãrã legãturã cu activitãțile economice deșfãșurate de societãțile verificate (de exemplu: peste 1,5 milioane lei excursii externe, genți, haine, parfumuri, ceasuri de lux).
În vederea recuperãrii prejudiciului adus bugetului de stat, inspectorii antifraudã au procedat la instituirea mãsurilor asigurãtorii, asupra tuturor activelor identificate ca aparținând societãții.
În prezenta cauzã, DGAF desfãșoarã în continuare investigații și verificãri, și fațã de alte entitãți, persoane juridice și persoane fizice, implicate în acest mecanism complex de fraudã.













