QatarEnergy, al doilea cel mai mare exportator mondial de gaze naturale lichefiate, a încetat să mai trimită nave-cisternă prin Marea Roșie, deși producția continuă, a declarat pentru Reuters o sursă cu informații directe despre acest subiect, transmite Reuters.
Grupul Houthi din Yemen, susținut de Iran, atacă din noiembrie navele în Marea Roșie, care este parte a unei rute care reprezintă aproximativ 12% din traficul maritim mondial, în ceea ce ei spun că este un efort de a sprijini palestinienii în războiul cu Israelul, scrie News.ro
Cel puțin patru tancuri folosite pentru a transporta GNL din Qatar au fost oprite în weekend, după ce forțele americane și britanice au răspuns atacurilor efectuând zeci de lovituri aeriene și maritime asupra țintelor Houthi din Yemen.
Navele Al Ghariya, Al Huwaila și Al Nuaman încărcaseră GNL la Ras Laffan, din Qatar, și se îndreptau către Canalul Suez, dar s-au oprit în largul coastei Omanului pe 14 ianuarie, potrivit datelor LSEG de urmărire a navelor.
Al Rekayyat, care naviga înapoi în Qatar, s-a oprit de-a lungul rutei pe 13 ianuarie, în Marea Roșie.
”Este o pauză pentru a primi sfaturi de securitate, dacă trecerea (prin) Marea Roșie rămâne nesigură, vom trece pe la Capul Bunei Speranțe. Nu este o oprire a producției”, a spus sursa.
International Media Office al guvernului din Qatar și QatarEnergy nu au răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Ruta alternativă către Europa, în jurul Capului Bunei Speranțe, ar putea adăuga aproximativ 9 zile călătoriei de 18 zile din Qatar, a declarat analistul ICIS LNG Alex Froley.
Un trader a calculat că aces ocol ar putea adăuga aproximativ 1-1,30 euro pe megawat oră (MWh) la prețul mărfurilor, deși ar fi compensat parțial prin neplata taxelor Canalului Suez.
CITEȘTE ȘI Hotelierii greci, mesaj către români după o nouă taxă: Nu veți fi "foarte afectați"”Qatarul va urma doar calea lungă prin Capul Bunei Speranțe, ceea ce va duce la întârzieri de livrare, dar nimic dramatic pentru bugetele europene”, a declarat luni o altă sursă comercială.
Armatorii și managerii celor patru nave, inclusiv Teekay Shipping Glasgow, Pronav Ship Management, Nakilat Shipping Qatar Ltd și brațul de transport și navlosire al Shell, STASCO, nu au răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Qatarul a livrat peste 75 de milioane de tone metrice (MMt) de GNL în 2023, conform datelor LSEG, inclusiv 14 MMt cumpărătorilor din Europa și 56,4 MMt în Asia.
În timp ce mai multe nave cu GNL și-au schimbat cursul, altele au continuat să navigheze pe lângă Yemen, prin Marea Roșie și Canalul Suez, prin care Qatarul, Statele Unite și Rusia sunt cei mai activi expeditori de combustibil.
S&P estimează că mărfurile Qatari LNG prin canal sunt de 14,8 Mt pe an, mărfurile din SUA de 8,8 Mt și cele rusești de 3,7 Mt.
Prețurile de referință ale gazelor pe termen de o lună la hub-ul olandez TTF au scăzut cu 1,20 euro, la 30,40 euro pe megawat oră (MWh), până la 08:42 GMT, au arătat datele LSEG.
Prețurile spot ale GNL din Asia au scăzut vineri la cel mai redus nivel din ultimele șapte luni, de 10,10 dolari per milion de unități termice britanice (mmBtu), susținute de nivelurile solide ale stocurilor din Europa și Asia de nord-est.
Prețurile petrolului au scăzut ușor luni, după ce au crescut vineri cu 1% din cauza temerilor că războiul ar putea perturba aprovizionarea.