Cel de-al doilea transport de petrol iranian către Europa, după ridicarea sancțiunilor impuse de statele occidentale, va fi efectuat până la finalul acestei luni, a declarat directorul Companiei Naționale de Petrol Iraniene și totodată adjunctul ministrului Petrolului de la Teheran, Roknoddin Javadi.
O parte din petrolul iranian exportat către Europa în cadrul celui de-al doilea transport, și anume un milion de barili, ar putea ajunge în România, pentru a fi prelucrat la rafinăria Petrotel, operată de Lukoil.
Primul cargo destinat pieței europene a părăsit duminică portul insulei Kharg (principalul port de export al Iranului), având drept destinație rafinăriile francezilor de la Total SA. În aceeași zi au mai fost încărcate cargouri destinate unor companii chineze și spaniole, potrivit unor surse ale ministerului iranian al petrolului, citat de Bloomberg.
Roknoddin Javadi a precizat, potrivit agenției de presă iraniene IRNA, că în total, în această lună, vor fi exportate 4 milioane de barili de petrol către Europa, cumpărătorii fiind companii franceze, spaniole și rusești. În acest an, susține oficialul de la Teheran, Iranul își va majora producția de petrol cu 500 de barili pe zi și exportul cu un milion de barili pe zi.
Cum deja Total a efectuat duminică primul transport din din cei 2 milioane de barili cumpărate din Iran, iar Compania Espanola de Petroleos (CEPSA) a încărcat la rândul său o parte din milionul de barili rezervat, cel de-al doilea transport va fi, foarte probabil, operat de rușii de la Lukoil. Milionul de barili cumpărat de aceștia de la autoritățile din Teheran ar urma să ajungă, potrivit presei internaționale, în România, la rafinăria Petrotel.
Vicepreședintele Lukoil Vladimir Nekrasov a declarat în urmă cu două zile, potrivit cotidianului rus Kommersant, că, în prezent, compania rusă negociază cu autoritățile iraniene "un schimb petrolier" între rafinăriile sale din România, Bulgaria și Italia și Iran, în urma căruia acestea ar urma să fie aprovizionate cu petrol iranian, statul asiatic urmând a primi în schimb produse rafinate.
Kommersant explică și motivele pentru care Lukoil preferă procesarea petrolului iranian în rafinăriile din străinătate și nu în cele din Rusia. Cotidianul susține că majorarea accizelor efectuată în acest an în Rusia reduce considerabil marja de rafinare a companiilor care desfășoară o astfel de activitate în fostul stat sovietic. Astfel, devine profitabil ca marile companii rusești să proceseze petrol în rafinăriile din străinătate.
Soluția pare una win-win, Iranul având de mai mulți ani probleme cu capacitatea sa de rafinare, ceea ce a condus la situația paradoxală ca, în pofida faptului că este unul dintre producătorii importanți de petrol, să fie nevoit să importe produse rafinate.
În afară de rafinăria Petrotel din România, cu o capacitate de rafinare de 2,4 milioane tone pe an, petrolul iranian va mai fi procesat în rafinăria Lukoil din Burgas (Bulgaria), cu o capacitate de rafinare de 9,8 milioane tone pe an și în cele două rafinării interconectate din Priolo (Sicilia, Italia), cu o capacitate totală de 16 milioane tone pe an.
Potrivit TASS, rafinăriile deținute în străinătate de Lukoil au contribuit semnificativ, cu peste 200 milioane de dolari, la profitul companiei în 2015, rușii așteptându-se ca, în 2016, contribuția acestora să se majoreze.
Potrivit acestuia, în prezent, rafinăriile Lokoil din străinătate înregistrează o marjă de rafinare semnificativă, de 7 dolari pe baril.
În 2015, Lukoil a rafinat 44,1 milioane tone în Rusia și 22,4 milioane tone în străinătate.