Ministrul Energiei, Victor Grigorescu, a propus, miercuri, înființarea unui grup de lucru, format din reprezentanți ai Federației Patronale a Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) și angajați ai ministerului care să identifice problemele și să găsească soluții pentru ca procesul și timpul de racordare la rețeaua electrică a unui client nou să fie redus considerabil.
Propunerea a fost făcută în cadrul unei întâlniri avute de ministru cu reprezentanții companiilor de distribuție energie electrică și gaze naturale, membri ai ACUE.
După principiul “dacă vrei să îngropi ceva, înființezi o comisie” în cadrul discuțiilor se pare că a fost ignorat rolul autorităților reglementatoare în acest proces. Din toamna anului trecut, momentul în care Profit.ro a publicat o serie de articole pe această temă, intitulată “Cine îi ține pe români în beznă”, situația s-a înrăutățit considerabil.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ultimul exemplu este cel al ordinului ANRE 10 din 2016, care face de-a dreptul imposibilă emiterea rapidă a avize tehnice de racordare. Prin ordinul 10 se stabilește metodologia după care distribuitorul de energie stabilește compensațiile bănești între utilizatorii racordați în etape diferite.
În ceea ce privește perioada pe care o persoană fizică poate fi despăgubită de ceilalți utilizatori pentru investiția efectuată într-o rețea, aceasta a fost extinsă de la 5 la 10 ani. Însă problema apare în momentul racordării celorlalți utilizatori. O persoană fizică sau juridică putea, până la emiterea ordinului 10 să renunțe la orice despăgubire din partea vecinilor care se racordau ulterior (și eventual să se înțeleagă în privat), pentru ca aceștia să obțină mai rapid ATR. Noul ordin nu mai permite acest lucru și, drept consecință, conectarea la rețea se va face în etape, pentru fiecare în parte, pentru că nu vor mai putea fi emise ATR-uri simultan. Fiecare viitor consumator va trebui să aștepte să se conecteze la rețea vecinul său, pentru ca distribuitorul să-i poată emite legal ATR, cu calcul aferent al despăgubirilor acordate pentru fiecare dintre vecinii conectați în prealabil la rețea și care au plătit despăgubiri la rândul lor.
Cu alte cuvinte, dacă sunt zece imobile conectate pe o stradă, distribuitorul trebuie să-i calculeze celui de-al 11 utilizator despăgubirile pe care acesta este obligat legal să le acorde fiecăruia dintre cei 10 utilizatori care s-au racordat în prealabil. Pentru că despăgubirile nu se acordă numai primului utilizator și plătitor al rețelei ci, în cazul a celui de-al n-lea utilizator celor n-1 utilizatori conectați înaintea sa.
Astfel, dacă în cazul primului viitor consumator care a făcut cerere perioada de racordare (emitere ATR, obținere certificat de urbanism, autorizație de construcție aviz de mediu și alte avize din partea autorităților locale și a altor instituții publice etc) ar putea dura 2-3 luni (termen extrem de optimist), vecinul său va putea depune cerere de obținere a ATR-ului de-abia la finalul acestei perioade, după care să aștepte la rândul său alte 2-3 luni până va avea curent în casă. Al treilea utilizator, la fel, iar în cazul celui de-al patrulea termenul optimist de conectare urmând a fi de peste un an!
CITEȘTE ȘI Cine-i ține pe români în beznă (2). De ce plătește o firmă 53.700 de dolari pentru a se conecta la rețeaua electricăÎn plus, ANRE a mai emis un ordin, 25/2016, prin care permite distribuitorilor refuzul conectării a utilizatorilor care se află la o distanță mai mare de 100 de metri de rețea, chiar dacă aceștia sunt dispuși să efectueze lucrările de extindere pe banii lor. Astfel, în cazul în care nu solicită curent trifazic, pentru a putea obține un aviz de amplasament din partea distribuitorului local necesar autorizației de construcție, pentru a-și putea construi un imobil, persoanele fizice vor trebui să dea o declarație pe propria răspundere că nu intenționează să se conecteze la rețea! Și astfel, anul viitor, companiile distribuitoare de electricitate și ANRE vor raporta o scădere a termenului de racordare, însă numai pentru simplul motiv că vor acorda numai acorduri de racordare, nu și de extindere rețea (extinderile durând mult mai mult, între 6 luni și peste un an).
Alte modificări legislative care îngreunează procesul de racordare apărute recent sunt cele care impun obținerea de avize din partea administratorului drumului și a poliției rutiere în vederea obținerii autorizației de construcție a unei rețele.
CITEȘTE ȘI Cine-i ține pe români în beznă? (3) De ce îi racordează E.ON, Enel și CEZ mai rapid și ieftin pe nemți, italieni și cehi decât pe româniCu toate aceste evidențe, ministrul energiei suține că termenul de 180 de zile avansat de raportul Băncii Mondiale în raportul Doing Business este unul fals. ”Au adunat termene legale după termene legale și au ajuns acolo. Desigur, știu că performanța distribuitorului este mai bună în realitate, media e ceva mai jos, însă dacă nu reușim să facem ceva cu asta în primul rând pentru consumator este un chin. Avem cazuri în care se primește acordul în luni de zile, ba chiar într-un an. Este o chestiune onestă pentru oricare dintre noi am fi puși în postura în care să avem un proiect viabil, dar să ni se spună că trebuie să fim conectați la rețea. Poate că nu ar fi rău să încercăm acea idee despre care se vorbea și la Bruxelles, ”One stop shop”, în așa fel încât consumatorul să obțină un singur aviz, o soluție tehnică, iar următorul pas să fie direct racordarea”, a declarat Victor Grigorescu.
CITEȘTE ȘI Cine-i ține pe români în beznă (4) Racordarea - misiune imposibilă pentru casele construite la mai mult de 100 metri de rețeaAtmosfera tovărășească în care s-a desfășurat întâlnirea este confirmată și de directorul general al ACUE, Silvia Vlăsceanu: “Apreciem inițiativa Ministerului Energiei ca fiind necesară și binevenită pentru consumatori și distribuitorii de energie și de gaze naturale, care sunt toți membri ai Federației ACUE. Considerăm că acest demers trebuie să contribuie la reducerea procesului birocratic prin modificarea și completarea legislației primare cu impact asupra sectorului energetic, cum ar fi cea în domeniul autorizării executării lucrărilor de construcție, urbanismului și în alte domenii conexe, precum și a legislației secundare subsecvente. Ne exprimăm disponibilitatea de a contribui activ și constructiv în grupul de lucru propus, având în vedere expertiza colegilor noștri și dorința de a crește gradul de satisfacție a clienților noștri”.
Soluțiile avansate în cadrul întâlnirii, potrivit comunicatului de presă al ministerului energiei:
“– Sunt soluții: una ar fi ca cetățeanul, în momentul în care obține autorizația pentru imobilul respectiv, să încercăm să obțină și autorizația pentru utilități, inclusiv pentru energia electrică. Ar mai fi o posibilitate de a defini o metodologie simplificată a procesului de obținere a autorizației, la nivel de comună. Noi să depunem formal documentele și să respectăm regulile, dar și să ni se emită autorizația, să meargă lucrurile în paralel . Să depunem un plan, iar pe baza lui să primim aprobarea direct, fără să mai trecem prin toată zona de certificate. Ar trebui ca un branșament să nu mai fie considerat o construcție, nu vorbim despre un imobil aici.
– O problemă care ar trebui tratată și abordată ar fi o relație mai apropiată cu instituțiile care emit autorizații de construcție, pentru că orice am racorda la rețea, fie o casă, fie o fabrică, ea are nevoie de un proiect și de o autorizație. La acel moment al obținerii autorizației de construcție ar trebui să fie realizat și proiectul de alimentare. Trebuie să ne luptăm ca primăriile, la momentul în care aprobă o autorizație de construcție, să o aprobe cu tot cu proiectul de branșament.
– Referitor la eliminarea birocrației, anul acesta am lanast corespondența pe e-mail, pentru o zona de cereri de gaz. Documente care din punctul nostru de vedere nu au valoare, o cerere de acces la gaz, conform legislației, o tratezi, dar poți să închei contract numai după o cerere de racordare. Este suficient să semnăm un contract cu acel client.
– Cred că este momentul să separăm racordările pentru clienții casnici, pentru clienții mici, de racordările pentru clienții mari. Un client mic nu poate fi tratat ca o fabrică.
– Atunci când se dă o autorizație de construire, teoretic ar trebui să existe și soluția tehnică, iar atunci racordarea ar însemna mult mai puțin timp și mult mai puțini bani. Mă gândesc la o autoriazație integrată pentru partea de utilități, să existe o soluție și pentru gaz și pentru electriciate, cu aceleași acte, în așa fel încât consumatorul să nu se mai plimbe de la ghișeu la ghișeu.
– Dacă am dat o dată o autorizație pe rețea și vorbim doar de mici conectări, ar trebui să existe o autorizație pentru întreaga rețea, pentru întreaga zonă urbanistică. Ar fi mai eficientă o soluție de mediu pe o metodă standardizată, nu pe fiecare racordare în parte.
– Ar trebui să mai eliminăm din formularele tipizate sau, eventual, să mai umblăm la legile care au stabilit aceste formulare. Dacă ne ajută să tăiem alte zece formulare tip, poate nu este un lucru atât de rău să realizăm noi un altul.
– Mai există momentul în care un transformator se află pe terenul cuiva, iar în momentele urgente nu ni se permite accesul acolo. O soluție pentru această problemă ar fi înăsprirea amenzilor.”
În cadrul întâlnirii, companiile au prezentat etapele de racordare a unui consumator la rețea, timpii de așteptare, dar și procesul birocratic la care sunt supuși clienții noi.