Negociatorii Uniunii Europene au ajuns duminică la un acord politic pentru a reforma piața de carbon, reducând mai rapid emisiile generate de încălzirea planetei și impunând noi costuri pentru emisiile de dioxid de carbon ale combustibililor utilizați în transportul rutier și clădiri, începând cu 2027.
Piața carbonului din UE cere ca aproximativ 10.000 de centrale și fabrici să cumpere permise pentru CO2 atunci când poluează - un sistem esențial pentru îndeplinirea obiectivului UE de a-și reduce emisiile nete cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Conform acordului convenit de negociatorii din țările UE și Parlamentul European, piața de carbon din UE va fi reformată pentru a reduce emisiile cu 62% față de nivelurile din 2005, până în 2030.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Planul presupune eliminarea a 90 de milioane de autorizații pentru CO2 din sistem în 2024, 27 de milioane în 2026 și reducerea ratei cu care plafonul permiselor pentru CO2 din sistem scade la 4,3% în perioada 2024-2027 și 4,4% în perioada 2028-2030.
"Începând cu 2027, este momentul critic. Toată lumea trebuie să reducă emisiile până atunci sau va trebui să plătească mult", a declarat negociatorul principal al Parlamentului European, Peter Liese, adăugând că speră că acest termen limită apropiat va încuraja investițiile în energia verde.
În perioada 2026-2034, UE va elimina treptat permisele gratuite pentru CO2 pe care le oferă în prezent industriilor pentru a le proteja de concurența străină.
Aceste permise vor fi anulate pe măsură ce UE introduce un tarif pentru carbon la graniță, conceput pentru a împiedica firmele interne să fie devansate de concurenții din străinătate.
După 30 de ore de discuții care au început vineri, UE a fost, de asemenea, de acord să lanseze în 2027 o nouă piață a carbonului care să acopere furnizorii de combustibili care emit CO2 utilizați în mașini și clădiri.
După ce legislatorii UE s-au opus includerii gospodăriilor în sistem, negociatorii au convenit mai multe măsuri pentru a proteja cetățenii de prețurile ridicate ale CO2.
Dacă prețurile combustibililor sunt la fel de ridicate în 2027 ca și astăzi, ilansarea noii piețe a carbonului ar fi amânată până în 2028.
Dacă prețul CO2 va atinge 45 de euro, atunci vor fi eliberate pe piață permise suplimentare pentru CO2 pentru a încerca să atenueze prețurile.
Prețul permiselor de carbon din UE a crescut vertiginos în ultimii ani, stimulat de așteptarea că obiectivele UE mai stricte de emisii ar reduce furnizarea de permise pentru CO2 în cadrul schemei.
Prețul de referință al carbonului din UE a încheiat vineri tranzacționarea la aproximativ 84 de euro pe tonă de CO2, de aproximativ zece ori mai mare decât valoarea de acum cinci ani.
UE va lansa, de asemenea, un fond de 86,7 miliarde de euro pentru a ajuta consumatorii și întreprinderile mici să facă față costurilor cu CO2 și să investească în renovarea clădirilor care economisesc energie sau în vehicule electrice - finanțate parțial din veniturile de pe noua piață a CO2 din UE și parțial de guvernele naționale.
Acordul provizoriu trebuie să fie adoptat în mod oficial de către Parlamentul European și Consiliul European.