Prima tentativă a Transgaz de achiziționare de servicii de echilibrare a Sistemului Național de Transport (SNT) cu gaze din import, în eventualitatea unei penurii pe piața internă, a eșuat, licitația fiind anulată. Motivul: în pofida bonificației de 30% față de prețul mediu ponderat de pe Bursa Română de Mărfuri (BRM), nimeni nu a fost interesat, nefiind depusă nicio ofertă până la data limită, joi, 18 noiembrie.
Surse avizate au precizat, pentru Profit.ro, că licitația va fi reluată după ce documentația este actualizată.
Transgaz propusese o bonificație de maximum 30% peste prețul mediu ponderat al ultimelor 3 zile de tranzacționare pe BRM pentru a compensa faptul că operatorul de transport urma să apeleze la gazul de import numai în condițiile în care nu putea cumpăra gaze de pe piața internă.
Numai că se pare că nu a existat niciun furnizor/trader extern dispus să pună deoparte 860 GWh de gaze pentru bonificația promisă de Transgaz, însă numai pentru gazul utilizat, nu pentru toată cantitatea. Aceștia au preferat probabil să vândă întreg volumul la prețul pieței clienților europeni, care nu lipsesc, dată fiind penuria de gaze din UE.
CITEȘTE ȘI Cum să-ți optimizezi site-ul webSe pare că nu numai procentul de 30%, ci întreaga documentație va fi revizuită și reactualizată, în cadrul noii licitații pe care Transgaz intenționează să o lanseze în urma eșecului înregistrat în primă fază.
Potrivit condițiilor inițiale impuse prin caietul de sarcini, Transgaz nu era obligat să solicite zilnic cantități de gaze naturale, în timp ce prestatorul ar fi trebuit să se asigure pentru fiecare zi gazieră, pe perioada contractului, că poate oferi cantitatea solicitată. În situația în care, la încheierea contractului, cantitatea solicitată și livrată de către prestator era mai mică decât cantitatea care a făcut obiectul contractului, nu exista nicio obligativitate a Transgaz de a prelua diferența rămasă. În schimb, prestatorul trebuia să-și asume posibilitatea de a suplimenta cantitatea contractuală totală cu un procent de 25%, prin act adițional, în baza unei clauze de revizuire.
Potrivit Transgaz, dată fiind creșterea prețurilor la gazele naturale în anul 2021, precum și previziunile aferente volumelor de gaze disponibile pentru tranzacționare pe piețele bursiere, “există posibilitatea ca în perioada de iarnă (2021-2022) produsele standardizate pe termen scurt disponibile pe platformele de tranzacționare să nu ofere răspunsul necesar pentru a menține rețeaua de transport în limitele sale operaționale”.
Dacă ar fi reușit reuși să semneze un astfel de contract, Transgaz ar fi diminuat presiunea de pe piețele spot din România, pe care cotațiile au crescut cu 50% în ultima săptămână.
CITEȘTE ȘI Cele mai comune înșelătorii la care sunt expuse companiileContractul ar fi urmat să se întindă până pe 31 martie 2022, putând fi prelungit cu o lună la solicitarea Transgaz.
“Dacă în perioadele de cerere maximă (decembrie - martie) sursele de gaze din producția interne și din depozitele de înmagazinare gaze naturale sunt exploatate la maxim și cantitățile de gaze achiziționate de pe burse ca și produse standardizate pe termen scurt nu acoperă necesarul de gaze care să mențină SNT în limite operaționale, atunci singura sursă disponibilă pentru menținerea SNT în limite operaționale este din import. Serviciile de echilibrare constau în asigurarea furnizării în PVT (punctele virtuale de tranzacționare - nr.r) a gazelor naturale necesare menținerii SNT în limitele sale operaționale”, preciza Transgaz în caietul de sarcini.