Secretarul de stat din Ministerul Energiei Dan Drăgan a declarat în debutul ședinței de Guvern de miercuri, într-o dare de seamă făcută la solicitarea premierului Nicolae Ciucă, că prin recenta OUG de modificare a legislației de plafonare a prețurilor și compensare a facturilor la energie și gaze s-a urmărit ca impactul asupra sistemelor informatice de facturare ale furnizorilor de profil să fie minim, astfel încât să nu se repete haosul din prima etapă de aplicare a legislației, când un număr mare de facturi au fost emise greșit, fără plafonare și/sau compensare.
"Prin noua OUG nr. 3/2022, prin care au fost stabilite noile praguri de plafonare la energie și gaz natural pentru consumatorii casnici și cei industriali, s-a urmărit ca impactul asupra sistemelor informatice pe care furnizorii le folosesc să fie minim. Deci nu ne așteptăm la o problemă în acest sens, dar pentru a evita acest lucru pe viitor, săptămâna viitoare au fost invitați toți furnizorii de gaze și energie electrică la Ministerul Energiei și vom discuta cu dânșii și vom depune toate diligențele pentru a evita ceea ce s-a întâmplat în prima fază a procesului de compensare a facturilor, pe lunile noiembrie și decembrie", a spus Drăgan.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În replică, premierul Ciucă a cerut ca Ministerul Energiei să acționeze în așa fel încât furnizorii să nu mai aibă scuze în cazul în care continuă să factureze greșit.
"Ministerul Energiei va fi responsabil de toate activitățile de coordonare și monitorizare, astfel încât să nu se mai întâmple partea aceasta de necorelare și de neajustare, practic de corectare a softului, astfel încât să poată fi folosit ca un argument în elaborarea greșită a facturilor. V-aș ruga, de asemenea, să aveți grijă ca, împreună cu Ministerul Muncii, să corelați toate mecanismele pentru schema de compensare, astfel încât să nu avem probleme nici în ceea ce privește sarcinile care revin instituțiilor guvernamentale în acest sens", a punctat prim-ministrul.
Dan Drăgan a prezentat și o statistică a facturilor greșite și a celor deja refăcute.
"În urma controalelor care au fost desfășurate la toți furnizorii de energie electrică și gaze naturale, vă pot spune că la nivelul săptămânii trecute au fost identificate un număr de 89.195 de facturi greșite la gaze, iar la nivelul energiei electrice au fost identificate peste 450.000 de facturi greșite. În urma acestor controale desfășurate de ANPC, s-a identificat nerespectarea clauzelor contractuale și aplicarea neadecvată a OUG nr. 118/2021, dispunându-se refacerea acestor facturi ce au fost întocmite greșit. Procesul este în desfășurare. Pentru partea de energie electrică, peste jumătate dintre aceste facturi au fost refăcute și urmează să avem datele la sfârșitul săptămânii, fiind convinși că ne vom atinge targetul în ceea ce privește refacerea acestor facturi întocmite greșit inițial de către furnizori", a spus secretarul de stat.