Evoluția cotațiilor internaționale ale produselor petroliere, aprecierea dolarului în raport cu moneda națională, majorarea accizelor și creșterea costurilor cu utilitățile și biocarburanții au condus în România la o scumpire a carburanților cu aprope 10%, în prima lună a acestui an.
Dacă, la finalul anului trecut, un litru de benzină standard costa 6,1 lei la stația OMV Petrom de pe Șoseaua Virtuții din București, iar unul de motorină, 6,07 lei, în prezent acestea sunt comercializate la 6,7 lei, respectiv 6,67 lei.
În pofida nivelurilor record ale prețurilor înregistrate în România, există doar două state UE, Bulgaria și Polonia, cu motorină mai ieftină. În statele scandinave, de exemplu, prețurile carburanților sunt cu 50% mai ridicate decât în România.
Prețul motorinei standard în statele membre UE (euro/l)
8 bani/l sau 13% din scumpirea de 60 de bani din ultima lună este rezultatul majorării accizelor de la începutul anului, ca urmare a actualizării nivelului acestora cu creșterea prețurilor de consum comunicată oficial de Institutul Național de Statistică (INS).
De la 1 ianuarie, accizele au crescut cu aproximativ 3,55%, de la 1,827 lei în 2021 la 1,892 lei pe litrul de benzină, respectiv de la 1,674 lei la 1,735 lei pe litrul de motorină.
Totodată, petrolul s-a apreciat cu 15% comparativ cu cotațiile de la finalul anului trecut. Dacă, în ultima zi a lunii decembrie, prețul petrolului Brent, de referință pe piața europeană, era de 78 dolari/baril, în prezent se tranzacționează la 90 dolari pe baril.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Silviu Dragomir, Fondator Eucom Business Language: Dacă avem 30% dintre companii care au afaceri de până în 500.000 de euro, investițiile pe care acestea le pot face în digitalizare sunt relativ mici. De aceea stăm atât de prostAstăzi, România importă o cantitate de de petrol de peste două ori mai ridicată decât cea rezultată din producția internă. În primele 11 luni ale anului trecut, România a importat 6,1 milioane tone echivalent petrol (tep) și a produs 2,85 milioane tep.
Drept rezultat al volumului ridicat al importurilor, un alt element care a pus presiune pe prețul carburanților a fost cursul de schimb dolar/leu. Astfel, dolarul s-a apreciat cu 1,5% în raport cu leul de la începutul anului, evoluând de la 4,37 la 4,43 lei.
Prețul benzinei standard în statele membre UE (euro/l)
Majorarea costurilor cu utilitățile, curent electric și gaze, folosite în procesul de producție a lovit și rafinăriile din România, nu numai populația.
În plus, pe lângă creșterea cotațiilor certificatelor de emisii, s-a apreciat considerabil și biocombustibilul utilizat, potrivit legislației, în benzina și motorina comercializată la pompă.
CITEȘTE ȘI Investitorii străini pariază pe RomâniaO altă presiune care a contribuit la majorare prețurilor la nivel continental și local a venit de pe partea de ofertă. Distribuitorii de carburanți s-au temut de noile restricții anunțate la debutul extinderii variantei Omicron a Covid 19. Anticipând noi decizii de carantinare a economiilor, aceștia au crezut că vom asista la o diminuare a cererii, ceea ce i-a determinat să-și reducă stocurile. Omicron, variantă mult mai blândă, chiar dacă mai ușor transmisibilă, a făcut ca restricțiile impuse de guverne să fie mult mai lejere, ceea ce nu a condus la o scădere a cereri anticipate de comercianți.
Diferența dintre cererea reală și cea anticipată a dezechilibrat suplimentar raportul dintre cerere și ofertă, care a generat o majorare a cotațiilor benzinei și motorinei peste cea a materiei prime, țițeiul.