Tranzitul gazelor rusești către România, Republica Moldova și Balcani pare a rămâne același, prin Ucraina, chiar și în eventualitatea, tot mai probabilă, a nesemnării unui nou acord între Gazprom și operatorul de transport ucrainean. Singura deosebire va fi aceea că tarifele de transport nu vor mai fi plătite de vânzător (Gazprom), ci de cumpărători, punctele de livrare fiind stabilite pe granița ucraineană. Cel puțin așa rezultă dintr-un anunț făcut de conducerea Moldovagaz (al cărei principal acționar este chiar Gazprom), care demonstrează mai multă transparență decât directorul general al Transgaz, Ion Sterian, care vinerea trecută i-a precizat premierului Ludovic Orban că îi va prezenta situația referitoare la tranzitul gazelor rusești doar în absența presei, întrucât este vorba de "informații confidențiale".
Luni, președintele consiliului de administrație al Moldovagaz, Vadim Ceban, l-a informat pe președintele Igor Dodon că S.A. „Moldovagaz” și SAP „Gazprom” au ajuns la o înțelegere și sunt gata să semneze, în cel mai scut timp, anexele la Contractul de furnizare și Contractul de transport de gaze naturale în vigoare. Perioada de prelungire a contractului actual este pe un termen de 3 ani.
Însă cel mai importat aspect al anunțului șefului Moldovagaz este că, pentru a asigura furnizarea fiabilă a gazelor naturale, compania moldoveană trebuie să semneze în prealabil un “contract de transportare prin teritoriul Ucrainei a gazelor naturale, care urmează a fi semnat cu transportatorul ucrainean”.
Cu alte cuvinte, tarifele de transport (implicit rezervarea de capacități) al gazului rusesc prin Ucraina nu vor mai fi achitate de Gazprom, ca până acum, ci de cumpărători. Ceea ce înseamnă că, pentru ca România să primească în această iarnă gaz rusesc, Transgaz va trebui să semneze un acord cu operatorul de sistem din Ucraina.
Numai că relațiile dintre cei doi operatori nu sunt foarte amiabile în prezent. Profit.ro a anunțat și motivul: refuzul operatorului român de transport, Transgaz, de a scoate la licitație rezervarea de capacități pentru primul trimestru al anului viitor pe coridorul Negru Vodă- Isaccea în pofida faptului că a anunțat recent că a prelungit contractul de tranzit cu Gazprom doar până la 31 decembrie 2019.
Directorul Transgaz a precizat că nu a putut fi scoasă la licitație rezervarea de capacitate pe frontiera ucraineană până când operatorii de rețele de gaze din ambele țări nu finalizează negocierile legate de punctul de interconectare Orlovka-Isaccea 1. Numai că un document pe această temă este pus în dezbatere publică pe portalurile ambilor operatori de transport încă din 2017, iar recent șeful companiei ucrainene a susținut că de atunci n-a mai auzit niciun cuvânt de la Transgaz. Potrivit lui Sterian, capacitatea punctelor de interconectare Orlovka-Isaccea 2,3 va fi disponibilă numai după încheierea unui acord de interconectare cu Ucraina. El a subliniat că acest lucru depinde de expirarea contractului de tranzit pe termen lung Naftogaz-Gazprom, precum și de finalizarea modificărilor la contractul istoric deținut de Transgaz cu Gazprom.
Neînțelegerile dintre cele două companii de stat din Ucraina și România ar putea fi rezolvate cu o întâlnire tripartită, moldoveano-ucraineano-română, la Isaccea/Orlovka.
Pentru a aduce gaz rusesc, Moldovagaz mai nevoie ca încă 2 documente importante să fie coordonate, aprobate și semnate de organele ei de conducere al: Contractul de furnizare de gaze naturale și Contractul de interconexiune (Interconecction Agreement) pentru punctele Alexeevca, Grebeniki, Căușeni pentru operatorul ucrainean și Acordul tehnic pentru balanța comună la Stația de Măsurare Gaze SMG Căușeni și SMG Orlovka, între operatorii Ucrainei și ai Republicii Moldova.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum a ajuns Transgaz marele câștigător al prăbușirii prețului gazelor? Depogaz a stopat înmagazinările în numele furnizorilorContractul prevede condițiile furnizării gazelor naturale pentru consumatorii Republicii Moldova pe trei rute alternative: la garnița cu Federația Rusă și Ucraina (Stația de Măsurare Gaze Sudja/Valuiki), la granița cu România și Ucraina (Isaccea/Orlovka) sau în alte puncte de intrare în sistemul de gaze al Ucrainei, prin culoarul transbalcanic, la granița de vest cu țările UE.
Potrivit unor surse din piață, punctul de livrare de la granița ruso-ucraineană este cel principal, celelalte 2 rute fiind doar alternative secundare.
Vadim Ceban a precizat că S.A. „Moldovagaz” este pregătită să recepționeze circa 12,4 milioane de metri cubi de gaze naturale pe zi, după ultimele activități pe care le-a desfășurat în comun cu operatorii de transport gaze din Bulgaria, România, Ucraina și Republica Moldova. Partea română și partea ucraineană deja au confirmat oficial despre finalizarea tuturor lucrărilor.
Cantitatea este similară celei anunțată de omologul său român, Ion Sterian, care l-a informat pe premierul Ludovic Orban că săptămâna trecută Trasgaz a semnat actul adițional la acordul de interconectare cu Bulgaria pe Kardam-Negru Vodă, și poate importa până la 13,5 milioane de metri cubi pe zi.
Însă, deocamdată, în Bulgaria nu intră gaz decât prin România și Grecia. Pentru a exporta în România și Republica Moldova, bulgarii (dar și turcii) ar trebui să finalizeze lucrările la inversarea fluxului pe granița cu Turcia, la Strandzha 2, pe unde ar trebui să intre gazul din Turk Stream 2, destinat de Gazprom Balcanilor.
Potrivit Gazprom, de la 1 ianuarie 2020 va fi operațional doar Turk Stream 1, destinat Turciei, lucrările la prelungirea Turk Stream 2 din Bulgaria și Serbia urmând a fi terminate fie anul viitor, fie peste 2 ani.