Asociația furnizorilor de energie electrică (AFEER) susține că membrii săi depun eforturi ca majorările de prețuri de 150% în ultimele 4 luni de pe piața pentru ziua următoare (PZU), echivalentă cu 50% din consumul autohton, să nu se regăsească în aceeași amploare în facturile achitate de consumatorii finali.
Potrivit AFEER, prețul mediu PZU pentru luna aprilie s-a majorat cu 150% în 2021 comparativ cu 2020, la 309 lei/MWh de la 123 lei/MWh. În mai, creșterea a fost de 140%, la 289.31 lei/MWh în mai 2021 comparativ cu 120.4 lei/MWh în mai 2020. În iunie prețul energiei a crescut cu 160%, la 382lei/MWh față de 146.7lei lei/MWh, iar în iulie, cu 150%: la 447.29 lei/MWh comparativ cu 179.41 lei/MWh.
În prezent, contractele semnate de consumatorii casnici în urma liberalizării conțin prețuri cuprinse între 230 și 280 lei/MWh ale energiei electrice marfă în facturi, la care se adaugă tarife de transport, de distribuție, de sistem, accize, contribuție cogenerare, certificate verzi și TVA.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Traversăm o perioadă dificilă, cu turbulențe, impredictibilitate și multe schimbări, care creează o stare de disconfort în rândul operatorilor și consumatorilor. Am intrat într-o spirală de creștere generală de prețuri în toate sectoarele economiei, cu impact direct la consumatori. Situația actuală pe piață energiei este mai complicată: prețurile combustibilor - cărbune, gaze naturale, petrol - s-au majorat pe toate piețele, europene și internaționale. În plus, datorită angajamentului clar al UE pentru decarbonare, prețul certificatelor de emisie a atins valori care nu erau de așteptat, în jur de 50 euro/tonă (comparat cu un preț de 21 euro/tonă în iunie 2020), iar, pentru viitor, se estimează tot o tendință de creștere. În aceste zile, vedem că se înregistrează maxime istorice la prețul energiei tranzacționate pe piața spot (s-a ajuns la 1000 lei/MWh!) și recorduri la consumul de energie, pe fondul caniculei și deconectării unui reactor de la Cernavodă. În contextul dat, este absolut necesar să se prezinte corect situația în spațiul public, nu în mod nejustificat furnizorii fiind principalii vinovați pentru creșterile de prețuri. Adevărul este că, în contextul exploziei prețurilor de tranzacționare pe piata angro de energie, furnizorii vin, cu responsabilitate, așa cum este și firesc, în sprijinul clienților cu soluții pentru a menține un echilibru în facturi și în relația cu aceștia”, susține Ion Lungu, Director Executiv AFEER.
În ceea ce privește prețurile din piața de echilibrare care determină costul dezechilibrelor portofoliilor de consumatori, schimbările legislative de la începutul anului (introducerea decontării la interval de 15 minute, preț unic de dezechilibru) au condus la impredictibilitate și creșteri de costuri (s-a ajuns la un varf de 2500 lei/MWh!) pentru furnizori, precizează Cristian Culea, membru în Comitetul Director AFEER.
Pe de altă parte, la nivelul pieței din România există, în acest moment, un număr redus de oferte de vânzare a energiei angro pe termen lung, preponderente fiind ofertele pe termen scurt (lună, săptămână) ceea ce induce o impredictibilitate în formarea prețului oferit consumatorului final.
Aceste perturbații în piață au ca principală cauză o ofertă sub nivelul cererii, determinată de lipsa capacităților de producere, în ultimii ani investițiile în capacități noi fiind aproape inexistente. În această situație, pentru a putea asigura alimentarea cu energie a consumatorilor, furnizorii au fost nevoiți să cumpere energie electrică din import, la prețuri mai mici decât cele din piața locală.
“Este simplu să arunci vina pe furnizori pentru creșterea de prețuri, dar nu este corect față de acești operatori și față de clienții acestora. Afectați de criza sanitară și economică, furnizorii de energie și-au asumat toate riscurile, mulți dintre ei fiind într-o situație dificilă din punct de vedere financiar, situație generată atât de creșterea prețurilor din piață cât și de obligativitatea de a livra energie consumatorilor care nu și-au achitat facturile pe perioada stării de alertă, fapt care afectează întregul portofoliu de clienți. În acest context apreciem demersul Ministerului Energiei, care a răspuns solicitărilor venite din partea noastră, și propune spre aprobare Guvernului un proiect de Ordonanță de Urgență care are drept scop abrogarea prevederilor art. 72, alin (1) din Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, în vederea revenirii la prevederile legislative care permit – în condiții contractuale reglementate – deconectarea clienților finali rău-platnici. Actul normativ a fost în consultare publică, așteptăm să fie și aprobat de Guvern!”, se precizează în comunicatul AFEER.
AFEER sfătuiește consumatorii casnici de energie electrică și gaze naturale să aleagă cea mai bună ofertă, cea care li se potrivește cel mai bine nevoilor lor.