Furnizori de energie electrică și gaze naturale, printre care Engie România, E-ON Energie, amendați de ANPC pentru practici comerciale incorecte

Furnizori de energie electrică și gaze naturale, printre care Engie România, E-ON Energie, amendați de ANPC pentru practici comerciale incorecte
scris 7 oct 2021

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a sancționat cu amenzi pornind de la 10.000 de lei, dar care au ajuns până la sute de mii de lei, furnizori de energie electrică și gaze naturale, printre care Engie România, E-ON Energie, pentru practici comerciale incorecte, ca urmare a neregulilor din contracte, care au avut drept consecință majorarea considerabilă a prețurilor. Contracte modificate la doar trei luni de la încheiere și în interiorul perioadei de valabilitate de 12 luni, uneori fără să existe un acord al clientului nici măcar pe contractul inițial, oferte înșelătoare sau incomplete sunt câteva dintre neregulile constatate de inspectorii ANPC, care au impus eliminarea acestora, consecința fiind limitarea creșterii prețurilor.

Ce se va întâmpla pe piața de energie va fi anunțat la Videoconferința Profit.ro Oil&Gas, organizată împreună cu Black Sea Oil&Gas și Federatia Patronală Petrol și Gaze (FPPG).

Videoconferința, programată pentru 19 octombrie, va fi transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV. Detalii AICI

În perioada 30 august - 28 septembrie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a  desfășurat controale la operatorii economici, furnizori de energie electrică și gaze naturale cu activitate de furnizare la clienții finali, privind modul de respectare a prevederilor legale la prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice și furnizare a gazelor naturale. Controalele au vizat. printre altele, ofertele prezentate și concordanța între tarifele prezentate în oferte și tarifele la încheierea contractelor; eventuale practici comerciale incorecte  la încheierea contractelor sau modificarea acestora în defavoarea consumatorilor, precum și existența unor clauze abuzive în contracte.

Urmărește-ne și pe Google News
UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes CITEȘTE ȘI UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

În cazul Engie România SA, ca urmare a reclamațiilor clienților, s-a stabilit că nu a fost respectat termenul de notificare prevăzut în contract, în ceea ce privește expirarea perioadei contractuale, respectiv încheierea unui nou contract la alt tarif, amenda aplicată fiind de 10.000 lei. Ulterior, Engie și-a notificat utilizatorii.

Alte deficiențe constatate de inspectorii ANPC s-au referit la nerespectarea termenului de 12 luni pentru ofertele de preț la gazele naturale și notificarea cu un preț mult mai mare într-un interval de 3 luni de la notificarea inițială, considerându-se că a fost făcută o discriminare între consumatorii care semnaseră deja un contract și cei care nu semnaseră și cărora li s-a modificat prețul inițial. ”Pentru facturile cu perioade de regularizare pe anii anteriori, sumele aplicate sunt incomparabil mai mari decât consumurile realizate”, au constatat reprezentanții ANPC, conform informațiilor obținute de News.ro.

În acest caz, compania a primit trei amenzi în valoare totală de 150.000 lei, fiindu-i solicitată și încetarea practicilor comerciale incorecte.

Alte firme, precum E-ON Energie România SA Târgu Mureș, CIS GAZ SA Sântana de Mureș,  SST GRUP Transilvania SRL Tg.Mureș, Pado Group Infrastructures SRL Târgu  Mureș nu informau consumatorii în contracte asupra tarifelor cuprinzând taxele percepute, inclusiv TVA;

În cazul E-ON Energie România SA Târgu Mureș, care furnizează și energie electrică, și gaze naturale, s-a constatat că a notificat consumatorii în perioada premergătoare datei de 1 iulie, cu oferta “E.ON STANDARD GAS” și E.ON HOME  GAS cu un preț valabil pentru 12 luni, iar ulterior a facturat serviciile oferite cu prețul din ofertă, deși consumatorul nu și-a exprimat acceptul și nu a semnat contractul, ulterior, fiind notificat cu privire la aplicarea de noi oferte cu prețuri mai mari decat în cea inițială, fără a se ține cont de valabilitatea de 12 luni a acesteia.

Presat de criza energetică și de cea politică, președintele Iohannis aniversează punerea în funcțiune a reactorului 1 de la Cernavodă cu 2 luni mai devreme. Sau cu 6 luni mai târziu CITEȘTE ȘI Presat de criza energetică și de cea politică, președintele Iohannis aniversează punerea în funcțiune a reactorului 1 de la Cernavodă cu 2 luni mai devreme. Sau cu 6 luni mai târziu

Concluzia inspectorilor ANPC în acest caz a vizat utilizarea de practici comerciale incorecte, fiind oferită consumatorului, într-un mod ”neclar și ambiguu”, o informație esențială, consumatorul fiind determinat sau fiind susceptibil a fi determinat de a lua o decizie de tranzancționare pe care altfel nu ar fi luat-o. De asemenea, a fost formulate și acuzații de omisiune înșelătoare, discriminare nepermisă între consumatorii care au acceptat și consumatorii care au omis să își manifeste acordul/dezacordul la modificarea unilaterală a condițiilor financiare ale contractului privind majorarea prețului fără a se ține cont de dreptul consumatorului de a-și exprima acordul/dezacord-ul în  30 zile, așadar indiferent de accept sau dezacord, operatorul a aplicat majorarea prețului. Eu existat și oferte cu produse dedicate doar consumatorilor care aplică on-line (produs EON Home Gas, preț lei/kwh: 0,253) , cu prețuri preferențiale față de cele ofertate prin poștă (EON Standard Gas, preț lei/kwh: 0,265, aceasta fiind considerată o practică agresivă a operatorului.

În ofertele transmise consumatorilor atât prin poștă, cât și online, prețul gazului nu cuprinde TVA, implicit  fiind mai mic decât prețul final din contract.

A fost solicitată încetarea practicilor comerciale incorecte, fiind date trei amenzi contravenționale în valoare de 300 000 lei.

O altă acțiune de control s-a desfășurat in vederea cercetării unei reclamații înregistrate în Timiș în care erau acuzate practici comerciale incorecte in raport cu un potențial client.  Reclamantul a solicitat de la operatorul economic oferte pentru furnizarea energiei electrice si a gazului.

ANPC a constatat că  sunt prezentate informații referitoare la energia electrică Energy Go Online, operatorul economic Restart Energy precizând că prețul energiei active este de 239,95 ron/MWh fără taxe incluse. Din studierea mai atentă a ofertei, prețul total de furnizare este de 532,80 lei (preț fără TVA) adică  mai mult decât dublu. Prețul total de furnizare este compus din pretul energiei electrice active la care se adăuga tarifele reglementate de distribuție și transport, cost estimat al certificatelor verzi, costul pentru suportul productiei energiei în cogenerare și costul cu acciza, stabilite periodic în conformitate cu legislația în vigoare. Tarifele din oferte sunt valori nete fără TVA. Operatorul economic nu a informat consumatorul cu privire la prețul cu tot cu TVA, deși el putea fi calculat în momentul ofertei.
”Chiar dacă informațiile sunt în fapt corecte, ele induc in eroare consumatorul și îl determină să ia o decizie pe care nu ar fi luat-o raportat la prețul, modul de calcul al prețului, dar mai ales la existenta unui avantaj specific al prețului”, este constatarea inspectorilor ANPC, amenda în acest caz fiind de 10.000 de lei.

Același furnizor a fost sancționat și pentru neregulile în ceea ce privește oferta de gaz,  Gaz Go Online, conform căreia, la o primă citire, prețul de furnizare este de  63 ron/MWh fără taxe incluse, însă după studierea mai atentă a ofertei, rezultă un preț de 104,10 lei , fără TVA, aproape dublu. Prețul total de furnizare este compus din pretul gazelor naturale, la care se adaugă costul de transport (11 lei MWh) lși tarifele de distribuție (30,1 lei MWh) stabilite periodic în conformitate cu legislația în vigoare. Tarifele din oferte sunt valori nete fără TVA . Nici în contract consumatorii nu sunt informați cu privire la prețul final cu toate taxele incluse.

În ceea ce privește afirmația de pe site-ul oficial, conform căreia consumatorii ”beneficiază de cel mai bun preț la gaz”, potrivit unui comparator de prețuri oferta pentru gaz se clasează pe locul 6, nefiind cel mai bun preț la gaz. Și de această dată, a fost dată o amendă de 10.000 de lei.

Conducerea ANPC a fost audiată miercuri la Comisia parlamentară de anchetă privind creșterea prețurilor la gaze și la energia electrică.

viewscnt
Afla mai multe despre
engie românia
e-on energie
anpc