Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
″Au făcut circuite separate, fluxuri separate. Există rezervoare dedicate special Ucrainei, pentru a nu mai exista suspiciunea că este amestecată motorină din India cu cea din alte surse. Asta pentru că, atunci când ajungi cu marfa în vama ucraineană, îți ia mostră pentru teste de laborator și trebuie să aștepți rezultatele″, a declarat, pentru Profit.ro, un trader de profil la curent cu situația.
În schimb, potrivit sursei citate, Ucraina nu impune niciun fel de restricții sau controale la importurile de motorină din Slovacia, care este produsă din țiței rusesc.

″După 1 octombrie, Ucraina nu a mai acceptat marfa de origine India, permisă pe toate piețele din UE, având doar suspiciunea, nu și certitudinea, că e produsă și din țiței rusesc. În aceeași lună, Slovacia livrează în Ucraina motorină produsă cu țiței din Rusia, singura lor sursă de aprovizionare. Totalul tranzacțiilor cu produse petroliere livrate din Slovacia către Ucraina se situează la circa 100.000 de tone pe lună. Și asta în condițiile în care statul român a fost alături de Ucraina din prima zi a agresiunii ruse, spre deosebire de Slovacia, mai degrabă sceptică sau chiar critică″, a mai spus traderul.
El a prezentat și un certificat de origine pentru un export de motorină în Ucraina al companiei de rafinare Slovnaft din Slovacia, controlată de grupul MOL din Ungaria:


Contactați de Profit.ro, reprezentanții Oil Terminal au confirmat informația și au arătat că Ucraina a impus verificări suplimentare pentru produsele petroliere sosite din Oil Terminal Constanța, ceea ce implică întârzieri majore pentru barjele, trenurile și autocisternele cu care sunt transportate acestea.
″Decizia impusa de autoritățile ucrainene nu este comunicată printr-un document oficial și are statut de decizie internă pentru autoritățile din Ucraina. Nu cunoaștem când sau dacă Ucraina va ridica restricțiile/verificările suplimentare pentru produsele petroliere sosite din Oil Terminal Constanța.
Oil Terminal a luat măsuri suplimentare pentru segregarea produselor petroliere de origine India față de celelalte produse de alte origini, acceptate în Ucraina. Certificatele de non-manipulare sau non- amestec nu intră în discuție în acest moment, deoarece aceste documente sunt emise de autoritățile vamale române, iar partea ucraineană trebuie să le accepte în baza unor înțelegeri semnate între vămile unionale și vama ucraineană″, au spus cei de la Oil Terminal.

Potrivit sursei citate, toate aceste măsuri luate privind segregarea mărfurilor de origine India au fost transmise către autoritățile române, în scopul informării părții ucrainene.
″Oil Terminal a informat periodic autoritățile române care au atribuții de a discuta pe cale diplomatică cu partea ucraineană. În momentul de față, societatea Oil Terminal nu a primit informații oficiale cu privire la eventuale discuții între autoritățile romane și cele ucrainene.
Sperăm ca, în urma analizei măsurilor adoptate de Oil Terminal, autoritățile ucrainene să ridice sancțiunile impuse, în condițiile în care, din prima zi a conflictului din Ucraina, terminalul petrolier constănțean a fost principala sursă de aprovizionare cu combustibili pentru piața ucraineană, sprijinind Biroul Vamal Constanța, principalul coordonator al verificării documentelor de proveniență ale mărfurilor intrate în terminal, totul în scopul respectării cu strictețe a sancțiunilor impuse de UE împotriva Rusiei″, au mai declarat reprezentanții Oil Terminal.

Ei au amintit că, începând cu anul 2022, Oil Terminal a fost principalul furnizor de produse energetice pentru piața ucraineană, sprijinind toți colaboratorii români implicati în lanțul logistic de distribuție din portul Constanța spre porturile dunărene Izmail și Reni.
După cum a relatat Profit.ro, Ucraina a restricționat, de la 1 octombrie, importurile de motorină prin portul Constanța, în care funcționează facilitățile de încărcare-descărcare și depozitare ale companiei de stat Oil Teminal, din cauza volumelor mari de carburanți din India produși din țiței rusesc sosite în Constanța pe timpul verii.
Măsura este unul dintre motivele pentru care compania românească de stat s-a văzut obligată să-și rectifice bugetul pe 2025, cu o scădere de 13,2% a estimării de venituri. Statul român pierde și direct bani din cauza restricției impuse de Ucraina, constând în suprataxa de 0,5% din cifra de afaceri, impusă de anul acesta și traderilor străini.