Transgaz, operatorul de transport gaze autohton, negociază cu finanțatorii companiei în vederea comandării unui studiu de fezabilitate pentru construirea și operarea unei facilități de producție a hidrogenului la scară redusă în zona Dobrogea, reiese dintr-un document oficial analizat de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Hidrogenul produs ar urma să fie introdus experimental în conducta Tuzla-Podișor pentru a fi analizat comportamentul din punct de vedere tehnic și pentru a testa un model de piață referitor la cererea pentru hidrogen, precum și reglementările aferente unor astfel de tranzacții.
Adaptarea conductelor de transport gaze, cu tot ce presupun acestea din punct de vedere tehnic ( robineți, stații de comprimare, cromatografe etc) la transportul de hidrogen prin conducte, presupune un cost estimat între 10% șii 25% din valoarea investiției inițiale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Totodată, dat fiind faptul că “nu există încă o strategie privind hidrogenul la nivel de Guvern care poate fi aplicată”, documentul citat precizează că “ideal ar fi achiziționarea unei firme de consultanță care să realizeze un design de piață pentru România. Design-ul pieței de hidrogen ar trebui să includă, neapărat, ca prima etapă, o evaluare a situației existente, astfel încât creionarea rolurilor și responsabilităților să se realizeze în funcție de cerere și ofertă”.
În prezent, în România, în lipsa unui cadru de reglementare unitar coordonat la nivel național, care să stabilească în mod clar roluri și atribuții, obiective pe termen scurt, mediu și lung, s-a produs o dublare a legislației existente și a rolurilor, astfel încât autorizarea producției de hidrogen este rolul atât ANRE, prin Legea 123/2012, cât și a Ministerului Energiei, prin HG de înființare, se precizează în document.
În ceea ce privește costurile adaptării turbocompresoarelor din rețeaua Transgaz la transportarea hidrogenului, compania susține ca acestea au o tehnologie/particularitate specifică doar firmei producătoare SOLAR.
CITEȘTE ȘI Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afaceriiLa solicitarea Transgaz, SOLAR a precizat că, la o concentrație de H2 mai mică de 4%, nu se estimează un necesar de modificări în instalația unităților de comprimare Solar (atât pentru turbine, cât și pentru compresor). Prin urmare, nu ar trebui să fie costuri suplimentare.
Pentru o concentrație de H2 mai mare de 4% (dar mai mică de 25%) nu sunt necesare modificări importante în cazul turbinelor de ultimă generație (cum este cazul BRUA sau al celor din Moldova). Modificările vor fi limitate la schimbări în sistemul de control, iar anumite conducte vor trebui adaptate la un necesar de debit de gaz mai mare. Bugetul ar trebui să se încadreze la aproximativ 10.000 dolari/turbină.
La Șinca, unde turbinele sunt de generație mai veche, modificările necesare s-ar încadra într-un buget de aproximativ 350.000 dolari / turbină (va fi nevoie să fie schimbat sistemul acustic de control al arderii, skidul de gaz combustie și actuatoarele hidraulice cu actuatoare electrice).
CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III)În toate stațiile de comprimare (BRUA, Moldova și Șinca), pentru a menține performanțele compresorului, va trebui efectuată o reetajare a compresoarelor de gaz, la un preț de 450.000 dolari/compresor.
“Pentru concentrații de H2 mai mari de 25%, Solar a menționat că nu are o soluție clară în acest moment. Pentru concentrații de H2 mai mari de 25% este afectată certificarea ATEX și, prin urmare, va trebui refăcută certificarea unităților de comprimare. Acest lucru este posibil, dar nu se poate estima un cost în acest moment. Solar poate face o ofertă pentru asistență tehnică cu o echipă de experți pentru o analiză amănunțită înainte de punerea în practică a acestui proiect (..) În cazul în care concentrația de H2 va crește, chiar dacă sunt neetajate compresoarele pentru a menține rația de comprimare, este posibil să nu mai poată fi transportate debitele prevăzute inițial datorită atingerii limitei de putere în turbină”, susține documentul.
CITEȘTE ȘI Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transferÎn ceea ce privește finanțarea, documentul precizează că în cadrul PNRR sunt sunt incluse fonduri pentru dezvoltarea infrastructurii de gaze naturale pentru amestecul de gaze naturale cu hidrogen: suma alocată pentru Pilonul I, măsura 6 - Energie regenerabilă si eficiență energetică este de 1,3 miliarde euro, iar suma alocată pentru Pilonul III, măsura 5 - Dezvoltarea infrastructurii de gaz în amestec cu hidrogen și alte gaze verzi - de 600 milioane euro.