Autoritatea Națională în domeniul Energiei (ANRE) a adoptat ieri un ordin care stabilește metodologia după care va fi calculat prețul la gaze în urma liberalizării tranzacțiilor de la 1 aprilie.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Ordinul, care poate fi văzut AICI, emis miercuri vizează modificarea și completarea Metodologiei pentru stabilirea venitului unitar aferent activității de furnizare reglementată, desfășurată într-un an de reglementare, și de aprobare a prețurilor reglementate în sectorul gazelor naturale este menit a explica modul de formare al prețului reglementat către consumatorii finali în urma eliminării prețului reglementat de achiziție a gazului de de la producători de către furnizori.
Astfel, dacă până în prezent, Executivul stabilea prin hotărâre de guvern un preț al gazului destinat alimentării populației la care producătorii erau obligați să vândă furnizorilor, de 1 aprilie înainte, prețul stabilit prin HG este cel la care furnizorii sunt obligați să factureze gazul populației, indiferent de prețul de achiziție. Diferența dintre prețul efectiv de achiziție (liberalizat), recunoscut de ANRE, și cel stabilit de guvern va reprezenta principalul element al componentei unitare de corecție, care poate fi recalculată trimestrial/semestrial/anual în cursul unui an. Cu alte cuvinte, Guvernul stabilește un preț estimativ de achiziție a gazelor pentru anul X, furnizorul achită un preț liber pentru gazele necesare alimentării propriilor clienți casnici și, în cazul în care acesta este mai mare decât cel stabilit de guvern va subvenționa clienții casnici pentru o perioadă de un an (deși poate fi și o subvenționare trimestrială sau semestrială) , urmând a-și recupera “subvenția” alocată acestora anul următor chiar de la ei.
Asta dacă ANRE recunoaște în totalitate prețurile de achiziție, pentru că ordinul ANRE precizează că Autoritatea va recunoaște nu prețul efectiv, ci cel mai mic preț dintre cel mediu plătit de furnizorul respectiv și cel mediu plătit de toți ceilalți furnizori, fie pe piața angro centralizată, fie prin contracte bilaterale. De asemenea, potrivit ordinului emis miercuri, ANRE împarte piața furnizorilor în cei cu sub 100.000 de clienți și cei peste 100.000 de clienți, prețurile medii fiind calculate pentru fiecare categorie în parte.
Actul normativ prevede că valoarea indicatorului diferenței de preț dintre prețul stabilit prin HG și cel efectiv achitat de furnizori este, pe data de 1 aprilie, 0. Ceea ce înseamnă că prețul estimativ al guvernului pentru această dată este egal cu cel la care în prezent producătorii sunt obligați să vândă gaz furnizorilor pentru alimentarea consumatorilor casnici, 60 de lei pe MWh.
În plus, în cazul în care iarna, consumul de gaze va crește spectaculos, implicit cererea și prețul la gaze, ANRE nu va recunoaște prețul efectiv de achiziție, ci maxim prețul de achiziție a gazelor naturale extrase din depozitele de înmagazinare. Potrivit ordinului, “în situația excepțională a unei creșteri semnificative a consumului, fiind necesare în acest sens, surse suplimentare pentru acoperirea diferenței neprevăzute de consum, analiza costurilor realizate, în scopul recunoașterii acestora, se va face respectând principiul prudenței, având în vedere ca prețul de achiziție să fie mai mic decât sau cel mult egal cu prețul de achiziție a gazelor naturale extrase din depozitele de înmagazinare luat în considerare la evaluarea sumei fixe unitare.
Pentru gazele naturale extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente stocului minim pentru clienții reglementati, este recunoscut prețul mediu calculat pe baza prețurilor medii corespunzătoare modalității de contractare (tranzacții angro pe piața centralizată /contracte bilaterale), recunoscute lunar de către ANRE titularului de licență, în perioada de injecție, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE și costurile de finanțare”.Subvenționarea din motive de “protecție socială” pentru un an a diferenței dintre prețul mediu al pieței și cel stabilit prin HG ar putea crea probleme mai ales micilor furnizori și ar putea conduce la un rezultat total opus celui intenționat de actul normativ, de liberalizare a pieței. Dacă nu dispun de lichiditățile necesare, aceștia s-ar putea retrage de pe piață, rezultând o concentrare și mai mare (în prezent oricum cei doi mari furnizori, E.On și GDF Suez, controlează aproximativ din paiața consumatorilor casnici), și nu o intensificare a competiției. Inițial, guvernul ar fi trebuit să identifice “consumatori vulnerabili” în vederea protejării numai a acestora.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Care a fost rezultatul liberalizării prețurilor la gaze în Europa? Ce-i lipsește României?Ordinul adoptat de ANRE confirmă declarațiile de marți dimineață ale președintelui ANRE, Niculae Havrileț, potrivit căruia ”ANRE va continua să fixeze prețul final pentru consumatorii casnici de gaze. Prețul va fi stabilit anual, urmând ca eventualele diferențe să fie recuperate anul următor”. Havrileț mai declarase că ANRE va calcula prețul final de la 1 aprilie pornind de la prețul actual de 60 de lei pe MWh pentru gazele de producție internă, însă, pe viitor, autoritatea nu va mai putea da prețuri de referință. "Considerăm că acest preț este o bază foarte bună pentru a se forma prețurile în mod liber și vom vedea anul viitor dacă a crescut, cu cât a crescut", a apreciat președintele ANRE. Totodată, el a explicat că, dacă pe parcursul următorului an gazier, adică aprilie 2017 — aprilie 2018, vor fi diferențe foarte mari între prețul pieței și cel pe care l-a luat în calcul ANRE pentru prețul final, se ia în calcul posibilitatea unor ajustări trimestriale sau semestriale. "Aceasta dacă vor fi diferențe mai mari de 5%. Dacă nu vor fi diferențe mai mari de 5%, vom merge așa până anul viitor și vom vedea atunci", a mai arătat Havrileț. El a susținut că nu există riscul ca prețul gazelor de producție internă să ajungă la nivelul celor de import, atâta vreme cât necesarul de import este de circa 2% la nivelul unui an.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ De ce se opun distribuitorii dereglementării prețului gazelor: Miza liberalizării prețului gazelor la producătorTotodată, Havrileț a mai spus că ANRE va lansa începând de săptămâna viitoare un comparator pentru prețul gazelor pentru consumatorii casnici, valabil pentru tot teritoriul țării unde există serviciul de alimentare cu gaze. "Noi venim în întâmpinarea schimbării furnizorului în zona casnică. În acest moment am finalizat comparatorul de prețuri. Acesta este în testare și în luna aprilie va fi pus pe site. (...) Probabil că de luni va putea fi funcțional", a arătat Havrileț. Potrivit acestuia, comparatorul va permite consumatorilor să vadă care sunt toți furnizorii care îi pot livra gaze și ce oferte au aceștia. "Introduci datele de contact, în sensul în care precizezi unde este locul de consum, localitatea, suprafața pe care o încălzești și automat îți apar toate ofertele furnizorilor pe care îi obligăm să pună oferta pe site. De exemplu, în Austria dai codul poștal și câți metri pătrați are apartamentul și apar 70 de oferte. Îți dă oferta medie, câte sunt sub medie și câte peste medie, ca să fie mai ușor de căutat. Și sunt oferte de toate felurile, cu facilități de plată, cu diferite condiționări și așa mai departe. Acest lucru este foarte important. Nici nu se poate închipui o liberalizare pe piața casnică fără un comparator de prețuri", a explicat președintele ANRE.
Potrivit lui Havrileț, Comitetul de Reglementare al ANRE va stabili și publica până pe 31 martie prețurile finale reglementare la gaze naturale care vor fi plătite de către populație furnizorilor. Șeful ANRE a estimat că acestea vor fi cu 1-2% mai mari față de cele din momentul de față.