Curtea de Apel București a respins cererea de suspendare a amenzii de peste 10 milioane de euro date de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) fostei firme Enel Energie, în prezent PPC Energie, pentru că nu a facturat consumul lunar de energie electrică la tarifele prevăzute în legislație. Decizia poate fi contestată.
”Curtea de Apel București a respins cererea de suspendare a sancțiunii contravenționale aplicate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) operatorului economic PPC Energie S.A. (fostă Enel Energie SA), respectiv a amenzii contravenționale în valoare de 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro). Acțiunea de suspendare a executării actului administrativ și suspendare a deciziei nr. 16/18.10.2023, parte a Dosarului 7965/2/2023, care se află pe rolul Curții de Apel București a primit, pe 22.12.2023 acestă decizie de respingere, care are drept de recurs în termen de 5 zile de la data comunicării”, a informat ANPC.
Conform sursei citate, în urma controlului făcut de ANPC, la jumătatea lunii septembrie, au fost constatate următoarele aspecte:
- facturarea consumului lunar al energiei electrice din luna februarie 2023 nu s-a realizat conform legislației în vigoare, la un preț final al energiei electrice de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul în care consumul lunar este cuprins între 93 kWh - 100 kWh, ci la un preț final al energiei electrice mai mare de 0,80 lei/kWh;
- facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se realizează conform legislației în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 255,01 kWh și 300 kWh, pentru care primii 255 kWh trebuie facturați la un preț final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh, TVA inclus, iar consumul care depășește 255 kWh trebuie facturat la prețul de 1,30 lei/kWh, TVA inclus;
- facturarea consumului lunar al energiei electrice în cursul anului 2023 nu se realizează conform legislației în vigoare, pentru consumurile lunare cuprinse între 100,01 kWh și 255 kWh, care trebuie facturați in integralitate la un preț final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh.
”Modalitatea de facturare a fost folosită în cadrul facturilor emise aferente consumului de energie electrică, începând cu data de 01.01.2023 și este în vigoare și în prezent. Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA (actuala PPC Energie S.A.), 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 și 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic, în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună pentru perioada menționată”, a arătat ANPC.
CITEȘTE ȘI A fost dat ordinul: Defrișări pe autostrada cu tuneluri pentru urșiPotrivit Autorității, acest fapt demonstrează că până la 44.000 de consumatori casnici români sunt afectați direct de calculul defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent, scrie News.ro.
Având în vedere circumstanțele agravante regăsite în timpul acțiunii de control și faptul că operatorul economic nu a efectuat niciun demers în favoarea consumatorilor, s-a impus, în luna octombrie 2023, sancționarea companiei Enel Energie SA (actuala PPC ENERGIE S.A), conform prevederilor art. 16, alin (1) din OUG 27/2022, privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale, în parioada 1.04.2022-31.03.2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, amendă contravențională de 1% din cifra de afaceri anuală a operatorului economic, din anul financiar anterior sancționării, respectiv 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro).