Criza Coronovarisului, care a lovit și sectorul energetic, influențează inclusiv activitatea reglementatorului acestui domeniu, al cărei buget rectificat conține acum doar o cincime din veniturile bugetului pe 2020, redactat la finalul anului trecut. Astfel, Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a anunțat anularea a 5 concursuri - două de promovare și trei de angajare, dintre care unul viza un post de director, iar altul o poziție de șef serviciu - invocând imposibilitatea respectării datei de organizare a concursului în contextul pandemiei actuale.
Astfel, la finalul anului trecut, în Monitorul Oficial (MO) era publicat proiectul de buget al ANRE pentru acest an, care conținea venituri de 651 milioane lei și cheltuieli de 140 milioane de lei. La jumătatea acestui an, după eliminarea suprataxei de 2%, bugetul ANRE a fost rectificat, veniturile fiind coborâte la 139 milioane de lei, iar cheltuielile majorate la 160 milioane lei. Veniturile ANRE provin din taxe și tarife pentru eliberarea de licențe și autorizații de funcționare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Transgaz a finalizat lucrările la gazoductul BRUA într-o zi liberă, de duminică. Cel mai important proiect de investiție al companiei, în valoare de aproape jumătate de miliard de euro - INFOGRAFICCum, în general, tarifele percepute de ANRE sunt fie fixe, fie calculate ca procent din cifra de afaceri pe anul precedent (2019), veniturile Autorității pe 2020 n-ar trebui să fie afectate de criza Covid. Efectele s-ar putea vedea de-abia în 2021, când procentele se vor aplica la cifra de afaceri pe 2020.
Pe 23 noiembrie, ANRE a pus în dezbatere publică un proiect de ordin privind aprobarea procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii ale debitorilor care, la data de 31 martie 2020 inclusiv, figurează în evidențele ANRE cu obligații bugetare principale restante.
Ordinul se adresează debitorilor care îndeplinesc condițiile reglementate de dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 (publicată în Monitorul Oficial pe 14 mai 2020) pentru a obține anularea creanțelor bugetare accesorii, până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv, să poată exercita acest drept conferit de lege.
Potrivit ordinului de aprobarea a bugetului instituției, “în cazul în care în cursul execuției se înregistrează nerealizări ale veniturilor aprobate, ANRE poate efectua cheltuieli proporțional cu gradul de realizare a veniturilor”.
Săptămâna trecută, ANRE a publicat o informare potrivit căreia “în contextul pandemiei actuale, în temeiul art. 34 din Regulamentul privind organizarea și desfășurarea concursurilor și examenelor în vederea angajării și promovării, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 9/2018, se anulează concursurile organizate și publicate pe site-ul ANRE la secțiunea Transparență-Concursuri, precum și cele publicate la secțiunea Transparență-Promovări”.
Posturile scoase la concurs în vederea “promovării” erau unul de Director la Direcția energie termică din cadrul Direcției generale surse regenerabile, cogenerare și energie termică și unul de Șef serviciu la Serviciul piață cu amănuntul gaze naturale - Direcția piață cu amănuntul de energie din cadrul Direcției generale piață de energie.
În ceea ce privește posturile scoase la concurs la secțiunea Transparență-Concursuri, acestea erau unul de specialist în relații publice, pe durată determinată, la Compartimentul relația cu Parlamentul din cadrul Direcției relații internaționale, comunicare, relația cu Parlamentul, unul de expert la Serviciul IT și unul de investigator la Direcția investigații.