Creșterea cererii de gaze naturale lichefiate (GNL) din Asia s-ar putea tempera în acest an, din cauza prețurilor spot record, care ar putea deveni și mai mari în timp ce Europa se orientează către acest carburant pe fondul crizei din Ucraina, au declarat analiști și surse din industrie, transmite Reuters.
Prețurile spot ridicate de la sfârșitul anului trecut au încetinit deja comerțul și sunt probabil să reducă creșterea cererii de combustibil în Asia - cea mai mare regiune consumatoare - chiar dacă unele țări văd deficite în creștere în aprovizionarea cu gaze, pe măsură ce producția internă scade, scrie News.ro.
Acest lucru vine exact în momentul în care noi cumpărători de GNL din Asia, Filipine și Vietnam urmează să intre pe piață în cursul acestui an.
”Piața GNL a evoluat într-o manieră nefavorabilă pentru cumpărători, deoarece se estimează că oferta va fi strânsă în perioada 2021-2025, în timp ce cererea crește după pandemie. Acest lucru va duce la o tendință puternică de creștere a prețurilor în următorii ani, fără semne de relaxare pe termen scurt”, a declarat firma de stat vietnameză PV Gas, care urmează să testeze primul terminal de gaze naturale lichefiate (GNL) din al patrulea trimestru.
Europa intensifică cererea pentru importurile de GNL, după ce prețurile locale ale gazelor au crescut peste prețul internațional al GNL
Prețul de referință la vedere al GNL din Asia, evaluat de S&P Global Platts, cunoscut sub numele de Platts JKM, a crescut luni la un nivel record de 84,762 dolari pentru 1 milion de unități termice britanice (mmBtu), pe fondul prețurilor puternice din Europa, în timp ce cumpărătorii caută GNL pentru a înlocui livrările rusești.
În prezent, GNL se tranzacționează în jur de 51 dolari per mmBtu, comparativ cu 6 dolari în martie 2021, conform datelor Refinitive Eikon.
Firma de consultanță Wood Mackenzie se așteaptă ca creșterea cererii de GNL din Asia să încetinească la 2% în 2022, de la 8% în 2021.
Prețurile globale ale combustibililor generatori de energie au crescut la niveluri record.
”Cererea europeană de GNL este de așteptat să crească cu cel puțin 20% în 2022, reflectând fluxurile reduse de gaze prin conductele rusești și nevoia de a reumple rezervoarele de gaze europene”, a declarat Valery Chow, vicepreședinte la WoodMac.
Prețurile gazelor naturale și ale energiei au atins maxime istorice în Europa, în timp ce Uniunea Europeană a lansat planuri de reducere a dependenței UE de gazele rusești cu două treimi în acest an și de a înceta dependența de livrările de carburanți din Rusia ”cu mult înainte de 2030”.
Europa, care se bazează pe Rusia pentru 45% din necesarul său de gaze, ar putea cere mai mult GNL din SUA.
”Cumpărătorii asiatici vor trebui să plătească o primă pentru a atrage mărfurile din Europa, astfel încât prețurile spot ale GNL din Asia vor fi susținute de prețurile gazelor europene”, a declarat Edmund Siau, analist pentru GNL la firma de consultanță FGE.
Cu toate acestea, un analist al Rystad Energy, Wei Xiong, a spus că apetitul Asiei de a plăti pentru GNL ar putea să nu fie la fel de mare ca cel al Europei, așa că riscul de creștere pentru prețurile spot din Asia este probabil mai mic decât cel al TTF-urilor sau al prețurilor gazelor olandeze, în Europa.
Creșterea cererii în India este probabil să fie redusă din cauza prețurilor spot foarte ridicate și a creșterii producției interne”, a spus ea.
Cu toate acestea, cel mai mare importator mondial de GNL, China, va continua să stimuleze creșterea cererii în Asia în acest an, deoarece adaugă mai multe terminale de regazificare pentru a renunța la cărbune în sectoarele energetice și industriale.
Este așteptat ca importurile Chinei să crească cu 8,5 milioane de tone de la an la an în 2022 și să reprezinte aproximativ 45% din creșterea importurilor de GNL din Asia, a spus Rystad Energy.
Cu toate acestea, jucătorii din industria din China sunt mai puțin optimiști, anticipând o creștere de 4 milioane de tone sau mai puțin în acest an.