CPC: Activitatea terminalului din Novorosisk prin care rafinăriile din România importă țiței kazah n-a fost afectată de incendiul de vineri

CPC: Activitatea terminalului din Novorosisk prin care rafinăriile din România importă țiței kazah n-a fost afectată de incendiul de vineri
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 19 aug 2023

Incendiul uriaș care a izbucnit vineri dimineață în terminalul de marfă portului Novorosisk din Rusia, pe unde rafinăriile din România importă țiței kazah, nu a afectat activitatea acestuia, a anunțat operatorul acestuia, Caspian Pipeline Consortium (CPC), care a solicitat presei să se informeze numai din surse oficiale.

De ce este important Două din trei rafinării din România (Petromidia, operată de Rompetrol, companie membră a grupului KazMunaiGas - KMG International și Petrotel, deținută de gigantul rus Lukoil) se alimentează exclusiv cu petrol de import, exportat din terminalul Caspian Pipeline Consortiun - CPC - din Novorosisk. Chiar și OMV Petrom utilizează, la rafinăria Petrobrazi, numai două treimi țiței din producție internă, o treime fiind de import.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai este important Situația pe piața piața carburanților este una tensionată în prezent, în principal ca urmare a evoluțiilor cotațiilor internaționale la țiței și produse petroliere, care s-au apreciat cu peste 20% în ultimele 3 luni. Prețurile carburanților au atins maximul ultimelor 3 luni, depășind pragul de 7 lei/l în urma unei serii de scumpiri efectuate în ultimele 2 săptămâni. Prețul motorinei s-a majorat mai accelerat, aceasta fiind în prezent cu aproape 20 bani/l mai mare decât cel al benzinei, după ce, în perioada mai-iulie, dieselul era mai ieftin decât benzina.

Ministrul Energiei: Toți românii să stea liniștiți pentru că nu vor tremura de frig la iarnă CITEȘTE ȘI Ministrul Energiei: Toți românii să stea liniștiți pentru că nu vor tremura de frig la iarnă

În plus, terminalul marin situat la 8,6 kilometri în largul Mării Negre și care asigură aprovizionarea cu țiței kazah provenit din Novorosisk a celei mai mari rafinării din România, Petromidia, deținută de Rompetrol Rafinare, parte a grupului KazMunayGas (KMG) International, a intrat luni în revizie pentru 3 săptămâni. Compania susține că parcul de rezervoare aflat în proximitatea rafinăriei este la nivel maxim, fiind asigurate materiile prime necesare pentru operarea în condiții optime a acesteia.

“În legătură cu informațiile apărute în mass-media, care citează o sursă din Consorțiul Caspian Pipeline, despre funcționarea terminalului marin CPC din apropierea satului Yuzhnaya Ozereyevka și a terminalului de transbordare a petrolului Sheskharis (Novorossiysk, Transneft) în timpul incendiului de la zonă de marfă privată dincolo de NMTP, dorim să vă informăm despre următoarele: Consorțiul nu a furnizat niciun comentariu oficial niciunei dintre părțile interesate nici cu privire la funcționarea terminalului maritim al Companiei, nici la funcționarea terminalului de transbordare a petrolului deținut de terți. Pentru viitor, am solicita părților interesate să folosească exclusiv surse oficiale ale CPC”, susține compania.

Totodată CPC susține că terminalul maritim CPC funcționează în prezent în modul de rutare. Toate cele trei sisteme de încărcare au fost întreținute. Până pe 18 august 2023, în ultimul an au fost încărcate 40,5 milioane de tone în 370 de tancuri petroliere.

 

Profit.ro a remarcat că navigația din Marea Neagră devine din ce în ce mai riscantă. Pentru prima dată de la începutul războiului din Ucraina, exportul maritim al Rusiei a fost pus recent în pericol de un atac cu drone al forțelor armate de la Kiev care au vizat un tanc petrolier și o altă navă comercială. Tancul petrolier se îndrepta către portul Novorosisk, de unde rafinăriile din România se alimentează cu materie primă, țiței de import de origine kazahă.

 

Atacul cu drone asupra petrolierui rusesc, dublat de avertismentul Kievului, potrivit căruia aceste operațiuni militare se vor înmulți, a avut, potrivit Bloomberg, până acum un impact redus asupra costurilor de asigurare pentru transportatorii de petrol și mărfuri din regiunea Mării Negre, deoarece tarifele erau deja neobișnuit de ridicate.

Evoluția primelor de asigurare este urmărită cu atenție atât de comercianți, cât și de proprietarii de nave, pentru a stabili dacă devine prea costisitor pentru ca navele să intre în porturile rusești de la Marea Neagră, cum ar fi cel de la Novorosisk.

Armatorii plătesc o primă suplimentară de risc de război atunci când navele lor intră în cele mai periculoase ape ale lumii. Prima pentru Marea Neagră a crescut de când Rusia a invadat Ucraina anul trecut la aproximativ 1% din valoarea asigurată a unei nave, în comparație cu prima uzuală, care este de obicei în valoare de doar o fracțiune de procent.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
marea
neagră
atac
drone
import
țiței
neptun deep
novorosisk
incendiu
cpc