Consumatorii care își aleg singuri firma care să le realizeze lucrările de racordare la rețeaua electrică plătesc mai puțin pentru aceste servicii, în comparație cu consumatorii care acceptă tariful inițial propus de operatorul de distribuție, este una dintre concluziile analizei preliminare derulate de Consiliul Concurenței pe această piață.
„Acest lucru arată că implicarea noastră, prin propunerile de ajustare a legislației și condițiile impuse în urma unor investigații, a condus la îmbunătățirea concurenței pe această piață și că mecanismul de contractare a lucrărilor de racodare, mecanismul prin care consumatorul își selectează direct prestatorul, a produs efectele anticipate la demararea procesului de liberalizare a acestei piețe”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește racordarea la rețeaua de gaze naturale, Consiliul Concurenței a constatat o îmbunătățire semnificativă a legislației aferente, în sensul în care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care să efectueze lucrările de proiectare și/sau execuție a instalațiilor de gaze naturale și să negocieze cu acesta tariful/tarifele.
Costul mediu de racordare la rețeaua electrică de joasă tensiune, rețea la care sunt conectați majoritatea clienților casnici, a înregistrat valori cuprinse între 978 lei și 2.602 lei. Totodată, nivelul mediu al tarifului de racordare la rețeaua de gaze naturale pentru un consumator casnic a înregistrat în perioada analizată valori cuprinse între 943 lei și 3.346 lei. Costurile de racordare sunt influențate de dispersia clienților și de arhitectura rețelei, adică tipul de lucrare ce trebuie realizată.
De exemplu, dacă racordarea la rețea implică lucrări suplimentare pentru extinderea sauredimensionarea acesteia, iar investiția necesară realizării acestor lucrări nu este cuprinsă în planul de investiții al operatorului de distribuție, clienții finali trebuie să suporte costurile extinderii/redimensionării. În schimb, dacă lucrările de extindere necesare pentru racordare sunt prevăzute în planul de investiții al operatorului de distribuție sau în contractul de concesiune, clienții nu au obligația de a suporta costurile unor eventuale extinderi sau redimensionări ale rețelei.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Statul - eșec în litigiul cu Enel de la Paris. Pretențiile sale - infirmate de Curtea Internațională de Arbitraj. Miză ridicatăAnaliza Consiliului Concurenței a reliefat faptul că există un număr mare de operatori economici care dețin autorizațiile necesare pentru a activa pe piața lucrărilor de racordare, în vederea realizării activităților de proiectare, executare și verificare a lucrărilor de racordare.
Cu toate acestea, Consiliul Concurenței a constatat că există dificultăți în a contacta operatorii autorizați, deoarece unii dintre aceștia nu și-au actualizat informațiile puse la dispoziție pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Astfel, Consiliul Concurenței va colabora cu ANRE în vederea identificării unor măsuri prin care operatorii economici autorizați să fie obligați să actualizeze, într-un termen rezonabil, datele de contact proprii puse la dispoziția utilizatorilor pe site-ul ANRE.
În același timp, în cadrul analizei, Consiliul Concurenței a constatat că există o tendință, în special în rândul operatorilor rețelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu pentru realizarea activităților de proiectare și executare a instalațiilor de racordare. Favorizând personalul propriu, există riscul ca operatorii de distribuție să aibă un comportament anticoncurențial în raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE să presteze activități de proiectare, executare și verificare a instalațiilor de racordare.
„Operatorii de distribuție trebuie să înțelegă faptul că nu au voie să își folosească poziția deținută pe piața distribuției de energie electrică sau de gaze naturale într-o anumită zonă pentru a influența concurența pe piețele conexe acestora, piețe pe care și operatorul de rețea activează alături de alți concurenți”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.
CITEȘTE ȘI FOTO Enel a inaugurat un magazin concept, la parterul noului sediu al companieiÎn acest context, autoritatea de concurență recomandă introducerea obligației pentru operatorii de distribuție de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul că au dreptul să-și selecteze singuri operatorul calificat din lista publicată pe site-ul ANRE, care să le realizeze lucrările de racordare.
În același timp, în perioada 2015-2018, numărul cererilor de racordare pentru rețelele de gaze și de energie electrică înregistrate la nivel național a crescut în mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, în general, una destul de mare, cu diferențe semnificative între diferite zone de rețea.
Spre exemplu, în cazul racordării la rețelele de energie electrică, în anul 2017, durata medie a procesului de racordare la rețeaua de joasă tensiune a fost de 83 de zile, iar la rețeaua de medie tensiune de 234 zile. În cazul racordării la rețelele de gaze naturale, în funcție de operatorul de distribuție concesionar și de întinderea/dimensiunea rețelei pe care o administrează, durata medie de racordare a înregistrat valori foarte diferite, cuprinse între 21 zile și 270 zile.
În cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurenței faptul că durata mare a procesului de racordare este cauzată, în principal, de colaborarea dificilă a operatorilor cu autoritățile locale în vederea obținerii avizelor și autorizațiile prevăzute de legislație, necesare pentru a realiza lucrările de racordare. Ca urmare, autoritatea de concurență recomandă modificarea legislației, astfel încât să fie introduse termene clare de soluționare a solicitărilor, inclusiv pentru autoritățile locale implicate în procesul de racordare.
Reamintim că, în urma unei investigații a autorității de concurență, E-Distribuție Muntenia SA și-a luat angajamentul de a adopta măsuri pentru creșterea transparenței procesului de racordare la rețeaua electrică de distribuție și promovarea drepturilor consumatorilor în cadrul fiecărei faze a procesului, asigurând un tratament corect și nediscriminatoriu pentru toți participanții la acest proces. În acest caz, investigația viza un potențial abuz de poziție dominantă, manifestat printr-o posibilă discriminare a companiilor de pe piața serviciilor conexe distribuției, ca urmare a selectării unor societăți care elaborează studii de soluție, proiectează și execută lucrări de instalații electrice, pe alte criterii decât cele prevăzute în procedurile de achiziție publică sau libera alegere a utilizatorului, precum și prin influențarea duratei, a costurilor de racordare la rețeaua de energie electrică a Municipiului București și a opțiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV VIDEO Cel mai discret petrolist din Marea Neagră reia forajul după gazele românești cu una din cele mai mari platforme din lume, folosită și de compatrioții de la Rosneft. Scorul la pauză în meciul cu ANAFTotodată, în cadrul acestei investigații, operatorul de distribuție și-a asumat derularea unor acțiuni sub forma unor întâlniri periodice cu reprezentanții autorităților locale, în sensul îmbunătățirii colaborării cu acestea. Măsura a fost asumată în scopul diminuării duratei procesului de racordare la rețea, iar în cazul în care întâlnirile periodice cu autoritățile locale inițiate de către E-Distribuție Muntenia SA își vor dovedi eficiența, Consiliul Concurenței va recomanda ca această abordare să fie extinsă la nivelul tuturor operatorilor din piață.
Autoritatea de concurență are în derulare mai multe investigații privind posibile abuzuri de poziție dominantă pe piața serviciilor de avizare tehnică a proiectelor, recepție și punere în funcțiune a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz Sud Rețele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru eliminarea îngrijorărilor anticoncurențiale).
La sfârșitul anului trecut, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație ce vizează un posibil abuz de poziție dominantă a Delgaz Grid SA, prin favorizarea unei alte entități din cadrul grupului E.ON, activă pe piața serviciilor de revizii și verificări ale instalațiilor de gaze naturale.