Consiliul Concurenței: Piața carburanților este un oligopol. Ce soluții propune pentru stimularea competiției

Consiliul Concurenței: Piața carburanților este un oligopol. Ce soluții propune pentru stimularea competiției
scris 27 oct 2016

Consiliul Concurenței consideră că piața locală a carburanților auto are, în linii mari, structură de oligopol, și propune, pentru sporirea competiției, eliminarea barierelor de reglementare la intrarea pe piață prin liberalizarea și simplificarea procesului de autorizare a înființării de noi benzinării, încurajarea intrării pe piață a marilor lanțuri de retail, dar și crearea unei baze de date naționale cu prețurile la carburanți accesibilă gratuit online, afișarea prețurilor la intrarea pe autostrăzi, favorizarea noilor veniți la licitațiile privind construcția de benzinării pe autostrăzi, precum și publicarea rezultatelor controalelor de calitate a carburanților.

Considerațiile apar în ultimul Raport al instituției privind concurența în sectoare esențiale ale economiei românești, cele mai multe dintre ele regăsindu-se și într-un document al Consiliului din februarie anul acesta, despre care Profit.ro a scris la acea dată

Urmărește-ne și pe Google News

"Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul țărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piață este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere. Structura a rămas cea a unei piețe oligopolistice, pe care un număr restrâns de companii petroliere au o influență reală și determinantă asupra concurenței manifestate pe această piață", se arată în raport.

În premieră, SUA se abțin la votul asupra unei rezoluții privind embargoul impus Cubei CITEȘTE ȘI În premieră, SUA se abțin la votul asupra unei rezoluții privind embargoul impus Cubei

Potrivit sursei citate, cererea de carburanți este reprezentată de posesorii autovehiculelor care se aprovizionează, de regulă, de la stațiile de distribuție aflate în apropierea zonelor pe care aceștia le frecventează în mod curent (traseul spre locul de muncă, zona de reședință etc) și, ca atare, interacțiunea concurențială între diversele surse de aprovizionare a clienților se manifestă la nivel local, posibilitatea de substituție între diverse stații de alimentare fiind limitată sub raport geografic.

"Pentru a stimula concurența prin preț dintre operatorii economici, pe de o parte, dar și pentru a asigura, în același timp, consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț, Consiliul Concurenței consideră necesară crearea unei baze de date care să conțină lista tuturor companiilor care comercializează carburanți, amplasarea geografică a benzinăriilor deținute de fiecare, tipurile de carburanți (benzină și motorină) comercializate în fiecare benzinărie, prețurile la pompă practicate", se menționează în raportul Consiliului.

Instituția afirmă că, pentru crearea acestei baze de date, Guvernul ar trebui să emită un act normativ prin care să oblige toate întreprinderile care dețin benzinării active să furnizeze datele necesare, dar și să transmită online (printr-un sistem pe bază de parolă) toate modificările efectuate la nivelul prețurilor carburanților, care să fie înregistrate în timp real (maxim 30 de minute de la modificare).

"Această bază de date trebuie să constituie elementul central al unei aplicații web și/sau al unei aplicații mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care aceștia pot afla care sunt cele mai apropiate (exemplu: 10) benzinării, localizarea geografică și prețurile oferite de acestea (eventual în ordine crescătoare, pentru a vedea care este compania cu cel mai mic preț). Astfel, consumatorul are posibilitatea de a alege, având la îndemână informații importante cu privire la oferta existentă pe piață în zona geografică de interes pentru consumatorul respectiv", spune Consiliul Concurenței.

RCS & RDS rostogolește datoria cu împrumuturi de valoare însumată de peste 700 milioane euro CITEȘTE ȘI RCS & RDS rostogolește datoria cu împrumuturi de valoare însumată de peste 700 milioane euro

Instituția mai recomandă Ministerul Transportului) instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină următoarele date: numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostradă (exemplu: km 77) și prețurile practicate la carburanți.

"În funcție de lungimea autostrăzii și de cantitatea de carburant disponibilă la un moment dat, un consumator care cunoaște toate companiile prezente pe o anumită autostradă, precum și prețurile practicate de fiecare dintre acestea, poate lua decizia optimă cu privire la compania de la care va alimenta. De asemenea, cunoașterea poziției benzinăriilor încă de la intrarea pe autostradă îi oferă consumatorului timp suficient pentru a lua cea mai bună decizie de cumpărare", se spune în documentul citat.

Altă recomandare este analizarea de către organele competente a posibilității modificării legislației din domeniul achizițiilor publice, astfel încât, în situația unor proceduri de licitații publice pentru construcția de benzinării pe autostrăzi, operatorii care nu au prezență în zona respectivă (orașul sau segmentul de drum apropiat zonei pentru care se licitează), să aibă o pondere semnificativă în punctajul pe baza căruia se stabilește câștigătorul.

Instituția propune, de asemenea, publicarea lunară a rezultatelor controalelor efectuate la petroliști pentru verificarea calității carburanților comercializați. "Pentru un consumator, această informație poate fi foarte utilă atunci când ia decizia de cumpărare a carburantului, o informație negativă cu privire la acesta putând fi, în anumite situații, decisivă pentru alegerea/respingerea unui furnizor", susține Consiliul.

Iohannis: Nu schimbăm în ajun de alegeri toată arhitectura taxelor numai așa că unul crede că dă bine la popor CITEȘTE ȘI Iohannis: Nu schimbăm în ajun de alegeri toată arhitectura taxelor numai așa că unul crede că dă bine la popor

Creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți ar putea determina reducerea prețurilor acestor produse, acest avantaj fiind în ultimă instanță în folosul consumatorilor, arată Consiliul Concurenței, însă, pentru ca presiunea concurențială asupra companiilor deja active în România să aibă acest efect, este necesară o reacție din partea unor companii cu resurse financiare comparabile. O soluție în acest sens ar fi reprezentată, potrivit instituției, de intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hipermarketuri și supermarketuri prezente în România.

"Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (Franța , Germania, Marea Britanie), având o pondere importantă în cadrul piețelor naționale respective. Mai mult, lanțurile de hipermarketuri dispun deja, într-o formă sau alta, de spațiu suficient pentru amplasarea benzinăriilor în imediata vecinătate a magazinelor de desfacere produse alimentare/nealimentare, putând astfel profita de afluxul de clienți care pot deveni, în același timp, și cumpărători ai carburanților comercializați. De asemenea, datorită mărimii lor, aceste întreprinderi dețin și o mai mare putere de cumpărare, având astfel posibilitatea obținerii unor prețuri mai bune la aprovizionarea cu carburanți de la producători. Pe lângă un posibil preț de cumpărare mai mic, alt avantaj pentru consumatori ar fi reprezentat de reducerea costurilor de aprovizionare cu carburanți, aceștia putând alimenta autoturismele odată cu cumpărarea celorlalte produse din oferta hiper/supermarketurilor, fără a fi nevoie de deplasări suplimentare pentru asigurarea necesarului de carburant", este de părere instituția.

Consiliul Concurenței afirmă că încurajează intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de retail prezente în România și că, în acest sens, va iniția o serie de discuții cu reprezentanții acestor companii, în vederea identificării aspectelor care îngreunează sau împiedică deschiderea de benzinării și, în măsura puterilor conferite de cadrul legal specific propriu, găsirii de soluții care să faciliteze accesul pe această piață.

Plata pentru peste 10.000 de amenzi de circulație a fost direcționată ilegal în conturile Primăriei Giurgiu CITEȘTE ȘI Plata pentru peste 10.000 de amenzi de circulație a fost direcționată ilegal în conturile Primăriei Giurgiu

Consiliul Concurenței recomandă, totodată, reducerea perioadei de autorizare a construcției de noi stații de distribuție de carburanți, fapt ce ar conduce la o reducere a costurilor necesare accesului noilor operatori pe piață și ar crește presiunea concurențială asupra companiilor active la un anumit moment dat.

Altă recomandare vizează modificarea regimului de autorizare a construcțiilor, în sensul facilitării construcției de benzinării în perimetrul exterior al marilor centre comerciale deja construite sau care urmează a se construi.  Asta în condițiile în care, pentru a ridica orice construcție, sunt necesare o serie de aprobări de la diverse autorități ale administrației publice, centrale sau locale (primării, Garda de Mediu etc), iar în cazul construcției de benzinării, dat fiind natura activității desfășurate în cadrul acestora (manipulare materiale ușor inflamabile, toxice) și posibilele riscuri (de explozie, de exemplu) ce trebuie prevenite, numărul autorizațiilor necesare este mai mare decât pentru construcțiile uzuale.

"Însă, pe lângă autorizațiile amintite, emise fiecare de organele competente într-un domeniu specific, organele administrației publice locale (primării, consilii județene/locale) pot lua 6 hotărâri cu impact asupra modului de folosință a terenurilor aflate în unitățile administrativ-teritoriale respective. Astfel, există riscul excesului de reglementare prin impunerea anumitor restricții de construire, care să îngreuneze sau chiar să împiedice construcția de benzinării într-o anumită zonă sau localitate. De aceea, Consiliul Concurenței va demara un proces de consultare cu reprezentanții organelor guvernamentale și cu prefecturile de județ, în vederea depistării și a întreprinderii demersurilor legale pentru eliminarea acestora. Prin acest mod, se urmărește favorizarea apariției unor noi benzinării, care să stimuleze concurența în acest sector", notează Consiliul Concurenței.

Instituția dă ca exemplu o decizie a sa din 2010, prin care a constatat încălcarea art. 8 din Legea concurenței de către Consiliul General al Municipiului București, care a decis interzicerea construcției de noi benzinării în zona inelului central al Capitalei, "fără a avea însă la bază o analiză/justificare concludentă cu privire necesitatea acestei hotărâri".

Consumatorii vor fi informați pe facturi dacă se alimentează sănătos… cu energie electrică CITEȘTE ȘI Consumatorii vor fi informați pe facturi dacă se alimentează sănătos… cu energie electrică

91% dintre români aleg, în principal, o anumită benzinărie în funcție de serviciile suplimentare gratuite, precum umflarea cauciucurilor sau spălarea parbrizului, arată un studiu realizat de compania austriacă specializată în domeniul relațiilor cu clienții 4Service Group.

Studiul a fost efectuat în luna mai de compania 4Service Group, pe un eșantion de 249 de șoferi din România.

În schimb, doar 26% dintre șoferii români aleg benzinăria în funcție de distanță și doar 23% au indicat promoțiile ca factor diferențiator. Spre deosebire de polonezi, doar 5% dintre șoferii români opresc la o benzinărie doar pentru că există acolo și o cafenea sau un magazin alimentar.

“În ceea ce privește calitatea serviciilor, românii apreciază cel mai mult atitudinea activă și interesul pentru client. Peste 76% dintre respondenți au indicat aceste calități ale angajaților, urmate de politețe și bunăvoință. În schimb, șoferii bulgari sau cei polonezi pun politețea pe primul loc, iar cei turci acordă cel mai mult atenție competenței și rapidității angajaților de la benzinării”, se mai arată în studiu.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret benzina
pret motorina
pret carburanti
pret combustibili
scumpire benzina
scumpire motorina
benzinarii
consiliul concurentei
pret petrol