Acest mecanism foarte scump pe care l-a desenat statul român, de a interveni în piața de energie, este în momentul de față în regândire, a declarat, marți, la o conferință de specialitate, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
„E un an electoral și complicat din punct de vedere economic. Vedem mult mai multă intervenție din partea guvernului decât în alți ani. Jobul nostru nu e să oprim Guvernul de la a face intervențiile pe care le consideră necesare, ci să consiliem Guvernul, să-l sprijinim ca intervențiile pe care le decide fie să nu producă un rău pieței concurenței, fie să fie în așa fel desenate încât să minimizeze impactul negativ asupra funcționării economiei. Discuțiile astea ne consumă mult timp. Alocăm multe resurse. Trebuie să vedem ce facem cu intervenția în energie, care în principiu trebuia să se termine la începutul anului viitor. E cea mai importantă intervenție generată de criză. Acum sunt discuții să redesenăm deja, să limităm costurile, pentru că vedem că piața s-a reglat în bună măsură. Am revenit la prețuri de energie apropiate de cele dinaintea crizei din Ucraina. Mecanismul acesta foarte scump pe care l-a desenat statul român de a interveni în piața de energie e în momentul de față în regândire”, a afirmat Chirițoiu, piotrivit Agerpres.
În același timp, oficialul a amintit de plafonările existente pe adaosul comercial la alimente, precum și la RCA, intervenții pe marginea cărora există discuții de prelungire.
„Avem intervenția la alimente, plafonarea adaosului comercial la o serie de produse de bază. Să vedem, în următoarea lună, dacă va fi extinsă și în ce formă va fi extinsă această intervenție. De asemenea, avem o plafonare a RCA care expiră în perioada următoare și iarăși va trebui să vedem dacă e extinsă și în ce formă va fi extinsă. O nouă preocupare este războiul între taximetria clasică și transportul alternativ. Sunt o serie de propuneri pe care taximetria clasică le face, nu la legea lor, ci la Legea transportului alternativ. Asta discutăm acum: ce ar vrea taxiurile să schimbe la Legea transportului alternativ? E ceva nou, pentru că de obicei oamenii vin cu propuneri la legea care-i afectează direct pe ei. Acum sunt propuneri ale unei industrii la legea altei industrii. E un subiect arzător. Ministrul Transporturilor a pus un proiect de OUG în consultare publică, pe 8 martie, și va trebui discutat în perioada următoare”, a susținut Bogdan Chirițoiu.
Potrivit șefului autorității de concurență, la subiecte pozitive pot fi menționate licitațiile organizate pentru spațiile comerciale din Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București și reglarea situației în transportul județean.
„Nu totul e negativ sau cu potențial negativ. Sunt și lucruri care mi se pare că au evoluat bine, dar știrile bune nu sunt atât de savuroase precum cele rele. A trecut cumva neobservat faptul că după o droaie de ani de încercări și culminând cu un dosar penal, acum un an de zile s-au terminat licitațiile la Aeroportul Otopeni. În sfârșit, nu mai avem contracte care se tot prelungeau cu suspiciunile de corupții aferente. Avem acum contracte obținute prin licitație pe o perioadă rezonabilă de 10 ani. Am văzut că se lucrează în aeroport, o să vedem la un moment dat cum arată și noile spații de alimentație și noile spații de magazine pe care le numim „duty free”, deși ele nu sunt „duty free”, adică sunt „duty”, dar nu „free of duty”… Licitațiile astea s-au terminat. Am avut un director care a reușit să stea suficient de mult cât să reușească să termine această licitație. Progrese sunt și pe zona de transport județean.Transportul de elevi o parte din modul cum se organizează transportul de persoane la nivelul județului. Aici era aceeași situație ca la Otopeni: contracte care se prelungeau din nou și din nou. De fiecare dată, în loc să se respecte legislația națională și europeană, nu se făceau licitații, se prelungeau contractele, ca să rămână tot cei care erau deja. În multe județe s-au organizat, conform legislației naționale și europene, licitații. Mă bucur că vedem progrese, după ani și ani de zile de încercări ratate”, a menționat Chirițoiu.
Oficiali ai autorităților de concurență din România, Polonia și Republica Moldova dar și de la DG Competition au participat, marți, la o nouă ediție a conferinței PRIA Competition Romania 2024, organizată de PRIAevents și Consiliul Concurenței.