Capacitățile uriașe de rafinare ale Chinei nu mai găsesc la fel de ușor debușee într-o economie care frânează. Benzina chineză ia calea oceanelor, însă nu este ușor de plasat nici la export.
China nu a intrat în recesiune după șocul bursier din vara trecută, așa cum anticipau unii investitori pesimiști, considerați excentrici. Este vorba numai de pierdere de viteză a creșterii economice, însă datele statistice din ultimele trimestre au indicat un consum în scădere de energie. Este ceea ce deja se răsfrânge și asupra piețelor externe. De data aceasta este benzina produsă în rafinăriile Chinei cea care invadează lumea, așa cum menționează un articol al publicației Wall Street Journal.
Stocurile de benzină ale Chinei ajunseseră la un nivel record, o problemă care se adaugă deja unor cantități în exces pe segmentul țițeiului brut. Este de fapt, exact efectul de runda a doua a crizei stocurilor de petrol de la cumpăna dintre ani. China și-a asumat rolul de a prelua o parte din cantitățile de hidrocarburi deja extrase, dar acum cantitățile în exces sunt la nivelul produselor rafinate.
Exporturile pe acest segment ale Chinei au urcat cu 38% în iunie, până la un nivel anualizat de 4,2 milioane tone, echivalentul a 1,02 milioane barili pe zi, cu precădere pe segmentul diesel. Motorina și benzina părăsește porturile chineze, însă îi este tot mai greu să-și găsească destinații într-o economie globală cu o creștere anemică.
Portul New York este unul dintre cele în care petrolierele cu carburant din China stau nepreluate, atrage atenția WSJ. Harta interactivă a portalului marinetraffic.com consultată de Profit.ro în acest week-end, confirmă congestia raportată.
Rafinăriile chineze se confruntă cu o cerere slabă acasă, însă au și companiile petroliere americane propriile lor probleme pentru a-și plasa produsele de pe segmentul Downstream. „Este un surplus de benzină peste tot”, comentează Michal Meidan, specialist pe piața din China al societății de consultanță energetică Energy Aspects din Londra.
Acesta este tabloul în care China și-a dublat, în intervalul mai 2015 – mai 2016, livrările de benzină la 780.000 de tone. Este oferta care inundă piața americană exact într-un moment în care creșterea prețului țițeiului brut către reperul de 50 de dolari pe baril a micșorat drastic marja rafinorilor.
Petrolierul de 74.000 de tone Emerald Shiner este ancorat în portul New York încă din 28 iunie cu cargo-ul său de combustibil lichid având cifră octanică superioară și adus din India, semnalează Reuters. Din aceeași dată se află acolo și Energy Progress, vas de 37.000 de tone sosit din Turcia. Mai sunt ancorate navele Energy Patriot, Seasalvia și Ance. „Petrolierele sunt pe cale să umple la maximum portul New York”, a comentat un trader
„Spirala morții” despre care se vorbea despre piața țițeiului la nivelul lunii februarie,a cum lovește segmentul produselor rafinate. Supraproducția inundă piața. Companii de stat din China precum Sinopec și China National Petroleum sunt protagoniste ale acestei aglomerări a ofertei, cu livrările lor la export, în contextul unei competiții tot mai acerbe acasă din partea rafinorilor privați.
Previziunile sunt încă și mai descurajante pentru segmentele de Downstream ale companiilor din America și restul lumii. Dacă acum giganții Chinei exportă doar 10% din producția rafinată, în aproximativ 3 ani, livrările peste mări ar urma să reprezinte peste 50% din volumul țițeiului prelucrat, avertizează Nelson Wang, analist la brokerul de energie CLSA.
Mai pot vinde într-o piață deja inundată? Dacă în continuare coboară prețul, vor găsi cumpărători. „Este doar începutul și o amenințare încă și mai mare pentru marjele de rafinare este pe cale să vină”, a mai spus Wang.