Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a lansat în februarie un proiect de modificare și înăsprire a regulilor de racordare la rețelele de transport și distribuție a electricității a noilor centrale de producție, în condițiile în care numărul foarte mare de proiecte noi, în special din surse regenerabile, în care sunt incluse și cele ale prosumatorilor, a ajuns să copleșească capacitatea de integrare a rețelelor.
Modificarea fundamentală avută în vedere constă în introducerea unui mecanism de alocare prin licitație a capacităților disponibile de racordare, pentru limitarea volumului de solicitări, dar și pentru creșterea veniturilor aflate la dispoziția operatorilor pentru investiții în extinderea, întărirea și modernizarea rețelelor.
Luna trecută, cele mai mari asociații profesionale de producători de energie din surse regenerabile din România s-au declarat public îngrijorate de faptul că unele ″autorități și entități″ promovează limitarea dezvoltării capacităților de generare din surse verzi, cu referire la proiectul ANRE.
Ele au transmis acest mesaj și direct către ANRE, la consultările pe marginea proiectului, relevă date analizate de Profit.ro.
″Introducerea mecanismului propus pentru alocarea capacității rețelei electrice pentru racordarea unor noi locuri de producere, prin intermediul unor proceduri de licitații și pe baza criteriului prețului cel mai mare reprezintă, în opinia noastră, o modificare mult prea substanțială pentru stadiul la care se află piața din România la acest moment, riscând să afecteze substanțial trendul pozitiv al investițiilor în noi capacități de producere a energiei din surse regenerabile (ca rezultat al asocierii pieței din România cu o continuă incertitudine legislativă).
De asemenea, nu vedem modalitatea în care mecanismul propus ar fi în măsură să limiteze principalele probleme care au condus la actuala suprasaturație a capacității rețelelor (i.e. obținerea de avize tehnice de racordare în mod speculativ), fiind posibil de imaginat un scenariu în care obținerea speculativă a avizelor tehnice de racordare va fi înlocuită de licitarea și încheierea contractelor de alocare de capacitate cu unicul scop de a încerca vânzarea ulterioară a vehiculului de investiție pe care s-a încheiat contractul de alocare de capacitate. Mecanismul propus este de asemenea în măsură să conducă la o creștere substanțială a prețurilor pentru securizarea terenurilor necesare realizării de noi capacități″, au spus asociațiile.
După consultări, Autoritatea a mai ″îndulcit″, într-o oarecare măsură, draftul de reglementare.
Astfel, dacă în varianta inițială se prevedea că vor trebui să liciteze pentru capacitate de racordare proiectele cu puteri instalate de cel puțin 1 MW, limita a fost majorată acum la 5 MW.
CITEȘTE ȘI VIDEO O cascadă faimoasă din China este alimentată de o țeavă de apă″Propunem ca metodologia (…) să se aplice pentru racordarea (…) instalațiilor de producere a energiei electrice cu puterea mai mare sau egală cu 5 MW și numai pentru capacități dispecerizabile. Apreciem că acesta ar fi un nivel adecvat pentru alocarea prin licitație a capacității rețelei electrice, participarea la un astfel de mecanism fiind complexă. Totodată, apreciem că păstrarea valorii de 1 MW ar fi o frână în racordarea unor capacități de producere la locul/în apropierea unui loc de consum a energiei electrice livrate din aceste capacități″, a argumentat la consultări OMV Petrom, unul dintre susținătorii modificării.
Compania controlată de austriecii de la OMV deține mai multe centrale electrice cu puteri mici, amplasate în apropierea exploatărilor de țiței și gaze din portofoliu și menite să alimenteze cu curent electric instalațiile de extracție.
O altă modificare este decalarea cu 1 an a termenului de aplicare a noilor reguli, de la 1 ianuarie 2025 la 1 ianuarie 2026.
CITEȘTE ȘI BCE a redus dobânda de referință pentru prima dată în ultimii cinci ani, la 3,75% la depozite, deși își majorează previziunile pentru inflațieLista modificărilor:
a) se modifică puterea instalată a instalațiilor de producere a energiei electrice de la 1 MW la 5 MW;
b) se decalează data pentru punerea în aplicare a prevederilor metodologiei de la 1 ianuarie 2025 la 1 ianuarie 2026;
c) au fost stabilite clarificări privind calculul capacității disponibile, în sensul precizării elementelor avute în vedere la calculul capacităților disponibile (avize tehnice de racordare și contracte de racordare valabile fără lucrări de întărire, contracte de racordare a locurilor de producere/de consum și de producere care prevăd lucrări de întărire realizate, locuri de consum și de producere puse în funcțiune);
d) au fost precizate explicit elementele avute în vedere pentru care operatorii de distribuție (OD) au obligația să transmită operatorului de transport și de sistem (OTS) date și informații pentru calculul capacității disponibile a rețelei electrice, respectiv pentru rețelele electrice de distribuție de 110 kV și MT, până la barele de MT ale stațiilor de transformare;
e) au fost menționate explicit elementele avute în vedere la elaborarea de către OTS a studiului de soluție global, respectiv toate centralele electrice pentru care au fost emise avize tehnice de racordare în termen de valabilitate, inclusiv lucrările de întărire generale ale rețelei electrice aferente, executate sau care urmează să fie executate conform prevederilor avizelor tehnice de racordare;
f) a fost revizuit modul de calcul al prețului de pornire a licitație, prin raportarea valorii totale estimate a lucrărilor suplimentare de dezvoltare la capacitatea totală disponibilă a rețelelor electrice provenită din lucrările suplimentare de dezvoltare, față de raportarea valorii respective la capacitatea totală solicitată de utilizatori pentru alocare;
g) a fost inclusă obligația utilizatorilor de a constitui o garanție financiară la contractul de alocare de capacitate, pentru plata capacității alocate, în cuantum de 1% din valoarea contractului; garanția respectivă se constituie anterior încheierii contractului de alocare; în cazul în care utilizatorul nu face dovada plății sumelor pentru capacitatea alocată prin licitație la termenele prevăzute în contract, acesta pierde capacitatea alocată și garanția respectivă;
h) valoarea studiului de soluție global realizat de OTS se alocă pro rata cu capacitatea alocată fiecărui participant prin licitație, față de capacitatea totală alocată într-un an în perioada de alocare; valoarea rezultată se adaugă la valoarea contractului de alocare;
i) a fost inclusă în contractul de alocare de capacitate situația de încetare a contractului la solicitarea utilizatorului, caz în care garanția financiară constituită de utilizator se execută, iar sumele deja plătite conform contractului nu se returnează.