Acordul România-Ungaria-Azerbaidjan-Georgia din decembrie 2022 privind construirea unui cablu energetic submarin în Marea Neagră va fi modificat oficial mâine, la București, la cea de-a 8-a reuniune ministerială a țărilor participante la înțelegere.
Modificarea este necesară pentru punerea în acord a tratatului cu legislația Uniunii Europene, precum și pentru consființirea oficială a alăturării Bulgariei la proiect. La reuniune vor participa miniștrii Energiei din Azerbaidjan, Bulgaria, Georgia, România și Ungaria, iar Comisia Europeană va fi și ea reprezentată.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Proiectul prevede construirea în Marea Neagră a unui cablu submarin în lungime de aproape 1.200 de kilometri și cu capacitate de transfer de 1.000 MW, menit să interconecteze rețelele naționale de energie din Caucazul de Sud cu cea a Europei continentale și să aducă în UE, dar și în Balcani și Republica Moldova, energie regenerabilă produsă de azeri și georgieni.
După cum a relatat Profit.ro, Comisia Europeană a transmis oficial României și Ungariei, ca țări membre UE, că ″are îndoieli″ cu privire la compatibilitatea Acordului cu legislația europeană. Executivul de la Bruxelles a solicitat adăugarea în textul înțelegerii interstatale a unei prevederi care să stipuleze că ″Prevederile prezentului acord (...), în ce le privește pe România și Ungaria, nu vor avea întâietate față de obligațiile care decurg din calitatea lor de membre alte Uniunii Europene și din legislația Uniunii″.
De asemenea, este în pregătire înființarea unei companii de tip joint-venture pentru proiectul cablului submarin de către operatorii sistemelor energetice din România, Azerbaidjan, Georgia și Ungaria. În mai anul acesta a fost semnat un memorandum în acest sens între Transelectrica (România), AzerEnerji (Azerbaidjan), Georgian State Electrosystem (Georgia) și MVM (Ungaria).
Pentru participarea Transelectrica la capitalul companiei joint-venture care urmează să fie înființată, a fost nevoie de aprobarea acționarilor operatorului, controlat de statul român prin Secretariatul General al Guvernului (SGG). Propunerea a fost adoptată în AGA extraordinară a Transelectrica de luna trecută.
CITEȘTE ȘI Suedia recomandă interzicerea accesului la ecrane pentru copiii cu vârsta sub 2 aniJoint-venture-ul (JV) își va avea sediul social în România, la București, și va fi organizat ca societate cu răspundere limitată (SRL). Operatorii de transport și sistem din țările participante la proiect vor deține cote egale în societate, fiecare urmând să contribuie cu capital de cel mult 1 milion de euro și să propună câte un administrator, conform Transelectrica.
″Având în vedere posibilitatea cooptării și a altor entități relevante desemnate de alte state, în măsura în care există un acord unanim al fondatorilor în baza unui acord al guvernelor care i-au desemnat, pot fi cooptați în societatea JV noi acționari, cu respectarea contribuției egale a asociaților la capitalul social și a dreptului fiecărui asociat de a propune câte un administrator″, se arăta în documentul de fundamentare a deciziei. Astfel, în JV va intra ca acționar, cel mai probabil, și operatorul de transport și sistem din Bulgaria.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Amnistia fiscală, ultima formă - Persoanele fizice cu datorii sub 5.000 de lei pot beneficia de ștergerea a jumătate din datorie și a accesoriilor. Noi facilități. Sunt vizate aproape 850.000 de persoane fizice și 331.000 de firme cu datorii″Cablul în curent continuu pe traseul Azerbaidjan-Georgia-România-Ungaria a ajuns la etapa studiului de fezabilitate. Urmează operaționalizarea companiei de proiect, accesarea finanțărilor europene și luarea unei decizii finale de investiții, după terminarea documentației tehnice. Pentru România, o nouă interconectare va însemna acces la o piață nouă, consolidarea securității sistemului energetic național și, pe termen mediu și lung, energie mai verde, la un preț mai mic, pentru toți românii″, declara, în primăvară, ministrul român al Energiei, Sebastian Burduja.
Potrivit unei estimări preliminare mai vechi a operatorului de transport și sistem din Georgia, valoarea totală a investiției necesare pentru construirea cablului submarin ar putea depăși 2 miliarde de euro, iar punerea în funcțiune ar putea avea loc la finalul anului 2029.