Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, va pierde aproximativ 73 de milioane de euro, 20% din totalul veniturilor obținute din activitatea de trasport gaze, în 2019, momentul estimat al punerii în funcțiune a primei secțiuni a noului gazoduct Turkish Stream, rezultă dintr-un acord interguvernamental ruso-turc postat în Monitorul Oficial din Rusia.
“Părțile pornesc de la asumpția că volumul de gaz furnizat de Rusia către Republica Turcă la granița Turciei cu Bulgaria va fi preluat de prima secțiune a Turkish Stream în momentul punerii în funcțiune a acesteia”, se precizează în acordul interguvernamental ruso-turc publicat în MO din Rusia și citat de Sputnik.
În prezent, Turcia își asigură o parte din consumul intern din gaze furnizate de Gazprom pe traseul România-Bulgaria (Isaccea - Negru Vodă și Ruse-Giurgiu).
Pentru serviciul de transport internațional de gaze, Transgaz a avut în 2016 venituri de aproximativ 328 milioane de lei (73 milioane de euro), cu 3 milioane peste veniturile înregistrate pentru același serviciu în 2015. Suma reprezintă aproximativ 20% din totalul veniturilor obținute de Transgaz din traspotul gazelor naturale (intern + extern).
Chiar dacă nu toată cantitatea de gaze Gazprom care tranzitează România are ca destinație Turcia, ci și alte state din Balcani, situația ar putea fi doar temporară. Foarte probabil, Turkish Stream va fi prelungit până în Balcani, fiind doar o chestiune de timp până când Gazprom va prefera ruta turcă celei române în vederea alimentarii cu gaze a statelor balcanice.
Potrivit documentului publicat în MO din Rusia, chiar dacă actualele contracte semnate în vederea transportului gazelor ruse prin România și Bulgaria vor rămâne în vigoare până la intrarea în funcțiune a secțiunii 1 a Turkish Stream, ele vor fi amendate în ceea ce privește condițiile tehnice și termenilor de custodie.
Construcția gazoductului ruso-turc Turkish Stream va necesita o investiție de 7,3 miliarde de dolari. El va urma să traverseze Marea Neagră și va avea 2 conducte, fiecare cu o capacitate anuală de 15,75 miliarde metri cubi. Lucrările urmează să fie începute în 2017 și finalizate la sfârșitul lui 2019.
Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, a fost nevoit toamna trecută să prelungească cu un an, până pe 30 septembrie 2017, contractul istoric cu gigantul rus de stat Gazprom care prevede că rușii au acces exclusiv la capacitatea de transport a conductei de tranzit Isaccea-Negru Vodă 2, prin care Gazprom exportă gaze în Balcani trecând prin Ucraina, după ce Kremlinul și Kievul nu au reușit să ajungă la un acord privind încetarea monopolului rus și acordarea de acces la conductă terților, pe bază de licitații competitive, așa cum cere legislația UE. Prelungirea contractului a fost făcută cu acordul Comisiei Europene. Transgaz susține că a încercat să medieze între Rusia și Ucraina pentru a se ajunge la un acord care să respecte și normele UE, și pretențiile celor două state aflate în conflict politic de la anexarea peninsulei Crimeea și cu un istoric bogat de neînțelegeri cu privire la comerțul cu gaze naturale, însă fără succes.
Contractul cu Gazprom pentru conducta Isaccea-Negru Vodă 2 a fost semnat inițial de România în 1987, cu valabilitate până în 2011, însă de atunci a fost prelungit succesiv an de an, cu toate că prevederile sale încalcă normele UE privind liberul acces concurențial la interconectările transfrontaliere ale conductelor de gaze europene, partea rusă neacceptând modificarea sau rezilierea. Cel pentru conducta Isaccea-Negru Vodă 3, care conferă de asemenea Gazprom monopol pe capacitatea de transport, a fost semnat în 1999 și este valabil până în 2023. Monopolul Gazprom pe conducta Isaccea-Negru Vodă 1 (contract semnat în 2005) a încetat anul trecut, iar Transgaz a încheiat un acord de interconectare cu Ukrtransgaz în baza căruia, de la 1 octombrie 2016, alocarea capacității de transport a conductei se face pe bază de licitații concurențiale, respectându-se astfel legislația comunitară. Un acord similar, pentru aceeași conductă și în același scop, a fost încheiat și cu Bulgartransgaz, operatorul de transport din Bulgaria, țară în care intră gazele ce ies prin punctul de interconectare Negru Vodă.