BRD Groupe Société Générale a încheiat anul trecut cu un profit net de 1,4 miliarde de lei, în creștere puternică față de 2016, pe fondul unor venituri în creștere și eliberării unor provizioane de risc.
BRD, numărul trei în piața bancară după active, a reușit să crească puternic profitabilitatea anul trecut și să ducă randamentul capitalurilor proprii de la 11,8% la 20,1%. Rezultatul operațional net a scăzut cu 5,6%, însă banca a reușit să inverseze costul cu riscul și în loc să scadă din rezultat 483 de milioane de lei ca în 2016 a adunat peste 359 de milioane de lei.
Conducerea băncii propune ca 83% din profitul net de 1,41 de miliarde de lei să fie alocat investitorilor,.
“În 2017, BRD a produs performanțe financiare și comerciale foarte solide și a obținut rezultate promițătoare în demersul de optimizare a experienței oferite clienților, atât prin modernizarea canalelor digitale, cât și printr-o mai bună calitate a serviciilor. Pe termen mediu, ne vom îndrepta toată atenția spre creșterea calității experienței și satisfacției clienților, accelerând investițiile în digitalizare și continuând să rafinăm modelul de business”, a declarat François Bloch, Directorul general al BRD Groupe Société Générale.
Venitul net bancar a ajuns la 2,78 miliarde de lei, în creștere cu +4,9% față de 2016, excluzând elementele nerecurente (câștiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare de 131 milioane de lei în 2016 și de 9 milioane de lei în 2017).
Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creștere de +8,4% față de anul trecut, generată în principal de volumele mai mari de credite, creșterea ratelor de dobândă având, de asemenea, o contribuție pozitivă în ultimul trimestru al anului.
Veniturile nete din comisioane (-1,2% față de anul precedent) au fost influențate în mod nefavorabil de presiunea asupra comisioanelor aferente operațiunilor bancare, dar au beneficiat de venituri mai mari din activități de administrare a activelor și pe piețe de capital, arată banca.
Cheltuielile operaționale au ajuns la 1,47 miliarde de lei. Programul de transformare lansat de bancă a dus la înregistrarea unei cheltuieli nerecurente de 29 milioane de lei. Excluzând acest element nerecurent, cheltuielile operaționale au crescut cu +4,1% față de anul trecut, ca urmare a costurilor mai ridicate cu forța de muncă și a avansului investițiilor pe segmentul IT, în proiectele de transformare a modelului de afaceri la nivelul băncii.
Grupul BRD a continuat să își îmbunătățească performanța operațională, rezultatul operațional brut crescând cu +5,9% față de anul trecut, după ajustarea cu elementele nerecurente. Indicatorul cost/venit din activitatea de bază, la nivel de grup, a ajuns la 52% față de 52,4% în 2016.
Calitatea portofoliului de credite s-a îmbunătățit în continuare, rata creditelor neperformante fiind redusă la 6,6% la finalul lui 2017 față de 10,5% la finalul lui 2016, în timp ce gradul de acoperire a scăzut ușor la 74,2%, comparativ cu 76,6% la finalul lui 2016 (toți indicatorii conform metodologiei ABE).
Costul net al riscului a înregistrat o eliberare netă de provizion de 360 milioane de lei datorită unor recuperări pe portofoliul de clienți non retail, recunoașterii unor despăgubiri din asigurări și câștigului din vânzarea de portofolii de credite neperformante.
Numărul de clienți activi a crescut cu 41.000 față de anul trecut, dintre care persoanele fizice cu 38.000 și micile companii cu 3.000. Gradul de echipare a clienților persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a continuat să crească până la 4,16 de la 4,07 la finalul lui 2016.
Creditele nete au crescut la 30,3 miliarde de lei, cu +5,3% în comparație cu sfârșitul lui 2016, susținute de creșterea atât pe segmentul persoanelor fizice cât și pe portofoliul mari clienți. Producția de credite pentru persoane fizice a ajuns la 6,4 miliarde de lei (+13,8% față de anul anterior), fiind reconfirmată poziția de lider a BRD pe piața creditelor pentru persoane fizice, cu o cotă de piață de 16,9% la sfârșitul lui 2017.
Creditele non-retail au crescut ușor, cu +0,4%, portofoliul de mari clienți înregistrând o evoluție pozitivă de +3,1% față de anul trecut. Pe segmentul IMM, BRD a intensificat co-finanțările în cadrul programelor de finanțare europene și naționale.
În 2017 au fost finanțate peste 180 de proiecte de investiții ce beneficiază de fonduri UE în cadrul perioadei de finanțare 2014-2020, BRD acordând credite de aproximativ 60 milioane de euro (din care 90% pentru agricultură, în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală). De asemenea, au fost acordate aproximativ 3.000 de credite punte cu o valoare cumulată de 44 milioane de euro în cadrul campaniei organizate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA).
Depozitele au crescut la 44,2 miliarde de lei, +3,8% în dinamică anuală, impulsionate de economiile clienților retail (+5,8%* față de anul trecut), pe când depozitele non-retail au fost stabile. Depozitele în conturi curente au continuat să crească, +22%, comparativ cu finalul lui 2016, într-un mediu caracterizat de rate de dobândă încă scăzute. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii decembrie 2017 (+1,1 puncte procentuale în comparație cu sfârșitul lui 2016).