Volkswagen a anunțat că a ajuns la un acord cu sindicatele, acesta fiind marcat de cel mai important succes al angajaților în această bătălie dură: eliminarea închiderii unor fabrici în procesul de restructurare a activității gigantului auto german. Din păcate, prețul pe care îl vor plăti salariații pentru această victorie este unul foarte piperat.
Volkswagen AG și sindicatele din Germania ale acestei companii au finalizat negocierile pentru semnarea unui nou contract colectiv de muncă, după ce contractul în vigoare fusese reziliat. Acordul semnat de cele două părți, numit „Zukunft Volkswagen” cuprinde câteva puncte extrem de importante atât pentru companie, cât și pentru angajați.
În primul rând, se vorbește despre o poziție de lider pentru marca de bază, VW Passenger Cars, care trebuie să devină „lider tehnologic” la nivel global, până în 2030, pentru a-și păstra competitivitatea.
În al doilea rând, se face referire la ținta de rentabilitate a acestei mărci, care trebuie atinsă pe termen mediu, fără să fie menționată concret, ea fiind parte a documentelor oficiale ale companiei.
În al treilea rând, se stabilește o reducere a capacităților de producție ale uzinelor VW din Germania, cu 734.000 de unități, ceea ce înseamnă, în mod practic, o reducere a producției în toate fabricile în care există probleme de rentabilitate.
În al patrulea rând, în strânsă legătură cu punctul anterior, s-a stabilit „reducerea responsabilă” cu peste 35.000 de angajați a forței de muncă din fabricile germane, până în 2030.
În total, rezultatele acestui acord ar trebui să aducă economii de peste 15 miliarde de euro pe an, pentru companie, „pe termen mediu”. Din această sumă, peste 4 miliarde vor proveni din reducerile forței de muncă, măsuri structurale și de producție și utilizarea instalațiilor.
Una peste alta, reducerea costurilor cu forța de muncă pentru grupul german se va ridica la o sumă de 1,5 miliarde euro pe an, care va include și o stabilire a salariilor în companie până în 2030.
Cu ajutorul acestor economii, Volkswagen spune că va putea să investească în noi produse până în 2030 și va putea să atingă ținta de rentabilitate propusă.
În săptămânile următoare, compania va face „o evaluare completă și finală a impactului acestor efecte de cost asupra profitului operațional al Grupului în 2025 și în anii următori”.
„În urma negocierilor lungi și intense, acordul este un semnal important pentru viabilitatea viitoare a mărcii Volkswagen, Volkswagen Vehicule Comerciale și fabricile de componente. Odată cu pachetul de măsuri agreat, compania a stabilit un curs decisiv pentru viitorul său în ceea ce privește costurile, capacitățile și structurile. Acum suntem din nou în poziția de a ne modela cu succes propriul destin”, a transmis Oliver Blume, CEO al Grupului Volkswagen, după încheierea acordului.
Thomas Schäfer, CEO al mărcii Volkswagen Passenger Cars, subliniază foarte clar care sunt elementele atinse cu acest acord: reducerea capacităților de producție, reducerea costurilor cu forța de muncă și reducerea costurilor de dezvoltare: „Ne-am stabilit trei priorități pentru viitorul mărcii Volkswagen: reducerea supracapacității în Germania, reducerea costurilor cu forța de muncă și realizarea unor costuri competitive de dezvoltare. Negocierile au condus la rezultate viabile în toate cele trei domenii. Cu pachetul de măsuri convenit, suntem în măsură să reducem în mare măsură decalajul din programul nostru de performanță. Am creat astfel baza pentru a face din Volkswagen liderul tehnologic de volum până în 2030 - cu un plan clar, produse puternice și un angajament clar față de Germania ca locație de afaceri.”
S-au stabilit concret și alocările de producție pentru fabricile mărcii VW vizate de negocieri, care erau în pericol de închidere completă sau parțială:
Wolfsburg [Producție]:
- În viitor, la sediu vor fi fabricate și modelele ID.3 și CUPRA Born.
- Producția modelelor Golf și Golf Estate va fi mutată în Puebla, Mexic, începând cu 2027.
- Producția se va concentra pe două linii de asamblare în loc de patru astăzi.
- Viitorul uzinei va fi asigurat, până la sfârșitul deceniului, odată cu introducerea Golfului electric și a unui alt model bazat pe arhitectura viitoarei mașini electrice SSP.
Wolfsburg [Dezvoltare tehnică]
- Aproximativ 4.000 de locuri de muncă vor fi tăiate până în 2030. Sarcinile vor fi transferate și în alte locații din cadrul rețelei de Dezvoltare Tehnică.
- În viitor, departamentul de dezvoltare tehnică al mărcii Volkswagen Passenger Cars va fi responsabil pentru rețeaua de dezvoltare a grupului de mărci de bază.
Emden:
- Fabrica din Emden va continua să producă sedanul ID.7, ID.7 Tourer și ID.4, chiar și după facelift.
Osnabrück:
- T-Roc Cabrio va fi produs la Osnabrück până la jumătatea anului 2027. Opțiuni pentru o utilizare diferită a site-ului sunt în prezent explorate.
Zwickau:
- Zwickau va rămâne o locație de producție pentru Audi Q4 e-tron și Audi Q4 e-tron Sportback.
- Producția de vehicule se va concentra pe o singură linie începând cu 2027.
- În plus, noi domenii de afaceri urmează să fie dezvoltate în contextul economiei circulare.
Dresda:
- Producția de vehicule la „Fabrica transparentă” din Dresda va fi întreruptă la sfârșitul anului 2025.
- Volkswagen AG lucrează la opțiuni alternative. Acestea includ posibilitatea ca Volkswagen AG să participe la o schemă cu o terță parte.
Vehicule Comerciale Volkswagen
- Uzina principală Uzina Volkswagen Vehicule Comerciale din Hanovra va rămâne locul de producție pentru ID.Buzz și Multivan.
- S-au convenit măsuri concrete pentru a reduce în mod durabil costurile fabricii. Acest lucru va permite Volkswagen Vehicule Comerciale să creeze baza pentru investiții în produse viitoare folosind propriile resurse.
VW Componente
- Pentru a asigura competitivitatea componentelor Grupului Volkswagen, se urmărește o creștere durabilă a eficienței de până la 3 miliarde EUR cumulat până în 2030. Accentul se pune pe creșterea economiilor de scară prin concentrarea sistematică a portofoliului de produse pe componente strategice de bază.
- Costurile cu forța de muncă vor fi reduse cu aproximativ 500 de milioane de euro pe an.
- Site-urile Volkswagen Group Components din Kassel, Braunschweig, Salzgitter, Hanovra, Wolfsburg și Chemnitz vor fi păstrate, iar costurile fabricii vor fi revizuite în mod continuu.
- Vor fi introduse noi modele de timp de lucru pentru a flexibiliza capacitățile de producție.