Volkswagen Group a decis în sfârșit să scoată la vânzare compania TRATON, nou înființată din fosta divizie de camioane. Compania germană a dat publicității anunțul oficial de vânzare (IPO) cu intervalul de preț pentru acțiunile vândute.
Un număr maxim de 50 milioane de acțiuni ale companiei TRATON sunt scoase la vânzare, cu un preț situat între 27 și 33 euro, potrivit anunțului VW Group, ceea ce ridică valoarea acestora până la 1,9 miliarde euro. VW a anunțat de anul trecută că dorește să demareze vânzarea unui pachet de acțiuni ale nou-înființatei companii, însă în una martie a renunțat, temporar, din motive care țineau de condițiile de piață la acel moment.
Oferta publică va demara pe 17 iunie și ar trebui să ridice valoarea de piață a companiei TRATON la 13,5 - 16,5 miliarde euro. Banii obținuți vor fi investiți de VW în dezvoltarea de noi tehnologii și modele, în special electrice.
VW intenționează să lărgească piețele pe care sunt vândute camioanele MAN și Scania, produse de TRATON, în special pe cele din America de Nord și China, unde rivalii Daimler și Volvo au poziții foarte bune.
Deși anterior amânaseră procedura de vânzare de acțiuni, cei de la VW s-au răzgândit. „Suntem pregătiți pentru faza decisivă”, a declarat Frank Witter, CFO al VW Group. „Oferta Publică Inițială este condusă de intenția de a crea valoare pentru acționarii noștri”, a mai spus el.
Volkswagen Group a anunțat că cele 50 milioane de acțiuni pot fi suplimentate cu alte până la 7,5 milioane, în anumite condiții (opțiunea green-shoe).
Acțiunile companiei vor intra la tranzacționare începând din 28 iunie, a doua zi după ce s-a încheiat oferta inițială. Pachetul de acțiuni ce vor fi tranzacționate liber va fi de 10 - 11,5% din valoarea companiei.
În luna martie, VW anunțase că renunță pentru moment la intenția de a lista până la 25% din Traton SE, la un preț estimat la 5 - 6 miliarde euro. Frank Witter, CFO al Volkswagen Group, declarase atunci că ideea listării este susținută în continuare de Consiliul de Administrație, dar volatilitatea piețelor reprezintă un semnal de alarmă.
VW Group a angajat JP Morgan, Goldman Sachs, Deutsche Bank și Citi, consultanți pentru procesul de listare.
VW a adoptat această strategie, a separării divizie de camioane cu vânzare unui pachet de acțiuni pe bursă, pentru a-și finanța celelalte operațiuni cu autovehicule, care au nevoie de fonduri pentru dezvoltare, în special în zona de vehicule electrice.
Traton SE (societate europeană pe acțiuni) a anunțat rezultate foarte bune pentru anul 2018, cu 25 de miliarde de euro venituri de la divizia de camioane a companiei și un profit operațional de 1,5 miliarde euro (cu o marjă de 5,9%), în timp ce divizia financiară a generat venituri de 760 milioane de euro și un profit operațional de 138 milioane de euro. Ambele divizii au înregistrat creșteri față de 2017, an în care activitatea s-a desfășurat în cadrul VW Trucks & Bus, divizie ce ulterior s-a transformat în compania Traton AG și apoi în Traton SE.
La sfârșitul anului trecut, acționarii TRATON AG, compania creată din divizia de camioane a Volkswagen Group, au votat transformarea din societate pe acțiuni germană în Societa Europea (SE), companie europeană specifică structurilor formate prin fuziunea firmelor din mai multe țări ale UE sau cu activități în mai multe state. Președintele TRATON a fost ales Hans Dieter Potsch (președintele VW AG).
Sediul companiei este în Munchen, cu un sediu secundar pentru anumite activități în Soderalje, Suedia.
Compania Traton a fost formată în 2018 prin transformarea în societate pe acțiuni a VW Truck & Bus, divizia de camioane a VW Group, care a integrat cele două mari companii MAN și Scania. Intenția acționarilor este aceea de a lista Traton pe bursă.
Divizia VW Truck & Bus a fost formată în 2015, la un an după achiziția completă a acțiunilor Scania. Inițial, compania a fost creată ca un SRL (Gmbh), deținut integral de VW AG.
Anul trecut, brandurile VW Truck & Bus au vândut 205.000 vehicule comerciale, la nivel global. Acestea au fost produse în 31 de locații, aflate în nu mai puțin de 17 țări. La 31 decembrie, compania avea 81.000 de angajați.